تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جشنواره فیلم کن گشایش یافت

شصت و دومین جشنواره فیلم کن، شب گذشته با نمایش فیلم پویانمایی سه‌بعدی «آپ» یا بالا محصول مشترک والت‌دیسنی و پیکسار گشایش یافت.

مراسم گشایش جشنواره کن در سالن بزرگ لومیر و با حضور هیئت داوران بخش مسابقه کن و تعدادی از چهره‌های فرهنگی و سینمایی سرشناس فرانسه و جهان از جمله شارل آزناوور خواننده بزرگ فرانسوی، تیلدا سوئینتن، ژان روشفور، آینس واردا و کلود للوش برگزار شد.

پس از معرفی تک تک اعضای هئیت داوران، ایزابل هوپر بازیگر مشهور فرانسوی که ریاست هئیت داوران کن امسال را به عهده دارد روی صحنه آمد و با خیر مقدم به همه فیلم‌سازان شرکت‌کننده در جشنواره امسال گفت: «در نمایش زندگی بر روی پرده سینما، فیلم‌سازان به ما می‌گویند ما که هستیم و یا که باید باشیم. آن‌ها داستان‌هایشان را به ما می‌گویند و ما را با لجاجت، تخیل، آزاداندیشی، هوش و حتی جنونشان متقاعد می‌کنند.»


آن‌گاه قسمت‌هایی از فیلم‌های بخش مسابقه به نمایش درآمد و پس از آن برایان فری روی صحنه رفت و ترانه معروف «شی» را به افتخار حضور شارل آزناور اجرا کرد.

به دنبال آن فیلم پویانمایی سه‌بعدی «بالا» به نمایش درآمد.
این نخستین بار است که یک فیلم پویانمایی در مراسم گشایش جشنواره کن به نمایش درمی‌آید.

در سال‌های گذشته فیلم‌های انیمیشن «پرسپولیس»، «راتاتوی» و «والس با بشیر» به بخش مسابقه کن راه یافته بودند، اما امسال برای اولین بار یک پویانمایی سه‌بعدی از محصولات کمپانی پیکسار آغازگر این بزرگ‌ترین رویداد سینمایی هنری جهان شده‌است.

این فیلم دهمین محصول مشترک کمپانی دیسنی و پیکسار است و داستان پیرمرد عبوس و بداخلاق ۷۸ ساله‌ای به نام کارل فردریکسن است که خانه‌اش به وسیله صدها بالون پر از هلیم به هوا برده می‌شود و او را به سرزمین‌های عجیب و ناشناخته می‌برد. در این سفر او با پسر بچه باهوش و بامزه‌ای به نام راسل نیز همراه می‌شود که نگاه او را به جهان تغییر می‌دهد.

پیت داکتر و باب پیترسن کارگردان‌های این فیلم می‌گویند که این فیلم نوستالژیک را با الهام از کارتون‌های قدیمی والت‌دیسنی مثل دومبو ساخته‌اند و در این کار برخی از ویژگی‌های انیمیشن‌های قدیمی مثل طراحی، زبان، ساختار بصری و سادگی را حفظ کرده‌اند.

یوناس ریورا تهیه‌کننده فیلم می‌گوید: «ما مجبور بودیم که همه چیز از لباس‌های آدم‌ها گرفته تا مو، آب و سایر عناصر داستان را ابداع کنیم. به علاوه ما باید یک سبک گرافیکی تعریف می‌کردیم که با موضوع داستان ما تناسب داشته باشد.»

امشب قرار است فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن به نمایش درآید.
جشنواره فیلم کن تا روز ۲۴ ماه مه ادامه خواهد داشت.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)