تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تقدیر اوباما از مبارزه علیه تروریسم

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا همکاری و اتحاد پاکستان و افغانستان در مبارزه علیه تروریسم را ستود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای اوباما که پس از دیدار با همتایان افغان و پاکستانی خود، در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت، از مشارکت کابل و اسلام‌آباد در نبرد علیه تروریسم قدردانی کرد، اما افزود که این اقدام، روند کند و نامطمئنی را پشت سر گذاشته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، وی اظهار داشت که به طور قطع، مسیر آینده بسیار دشوار خواهد بود و خشونت‌های زیادی در پیش است.

رئیس جمهوری ایالات متحده هدف پاکستان و افغانستان را «مختل کردن، برچیدن و شکست القاعده» و حامیان آنها عنوان کرد.

اوباما با تاکید بر ادامه مبارزه ایالات متحده علیه القاعده افزود که واشینگتن در عین حال از برگزاری انتخابات آزاد در افغانستان و پاکستان حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد که ۱۱ سپتامبر نشان داد که امنیت همه ما به هم وابسته است و به همین دلیل واشینگتن به صورت «تزلزل ناپذیری» از مبارزه علیه افراط‌گرایی حمایت می‌کند.


عکس از رویترز

تحلیلگران بر این باورند که اتحاد میان رهبران افغانستان و پاکستان در مبارزه علیه طالبان، جدی‌ترین چالش پیش روی باراک اوباما در عرصه بین‌المللی بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال بابت کشته شدن غیرنظامیان در نبرد علیه طالبان اظهار تاسف کرد و گفت که آمریکا تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از کشته شدن غیر نظامیان افغان در مبارزه با افراط گرایان در افغانستان جلوگیری شود.

شب گذشته نیز هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا با ابراز تاسف بسیار عمیق، از کشته شدن «تعداد زیادی» غیرنظامی در حمله هوایی آمریکا علیه طالبان در افغانستان، وعده داد که آمریکا برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات تلاش خواهد کرد.

صلیب سرخ جهانی روز گذشته اعلام کرد که «بیش از ۱۰۰ غیرنظامی شامل زنان و کودکان» در حملات هوایی جنگنده‌های آمریکا به ولایت فراه در افغانستان کشته شده‌اند.

پس از نگرانی شدید حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان از کشته شدن شهروندان این کشور در این نوع حملات، دولت افغانستان و ارتش آمریکا هیئتی را ماموربررسی کشته شدن «بیش از ۱۰۰ غیرنظامی» کردند.

مقام‌های پاکستان و افغانستان بارها هشدار داده‌اند که این حوادث، بی‌اعتمادی مردم دو کشور را نسبت به نیروهای خارجی تشدید می‌کند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)