تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

قشقاوی: پرونده صابری پیچیده نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت که پرونده رکسانا صابری «موضوع پیچیده‌ای» نیست و دخالت‌ها در این خصوص، «خلاف قواعد بین‌المللی است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن قشقاوی امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود که قوه قضاییه در ایران مستقل است و «هرگونه اعمال نظر» در این پرونده «خلاف قواعد بین‌المللی» است.

وی اظهار داشت که پرونده خانم صابری هم‌اکنون در دادگاه تجدید‌نظر رسیدگی می‌شود و باید «منتظر بود تا قاضی تجدید‌نظر چه حکمی برای ایشان صادر می‌کند.»

در هفته جاری منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در دیدار به همتای ژاپنی خود گفته بود که در رسیدگی به فرجام‌خواهی خانم صابری، دادگاه براساس «رافت انسانی و عدالت» رفتار خواهد کرد.

رکسانا صابری خبرنگار ایرانی-‌آمریکایی از ۱۲ بهمن ماه سال گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برد.
وی به «جاسوسی» برای آمریکا متهم و از سوی دادگاه به هشت سال زندان تعزیزی محکوم شده است.


تجمع اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز در حمایت از رکسانا صابری در مقابل دفتر سازمان ملل در نیویورک در روز جهانی آزادی مطبوعات (عکس از AFP)

پرونده این خبرنگار باعث تیره شدن روابط دولت جدید آمریکا با ایران شده است. باراک اوباما و هیلاری کلینتون رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا از صدور چنین حکمی برای یک تبعه ایرانی- آمریکایی اظهار «تاسف و نا‌امیدی» کرده‌اند.

محکومیت صابری همچنین با اعتراض سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.
اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز در اعتراض به ادامه بازداشت خانم صابری از هفته گذشته مقابل سفارت ایران در پاریس اعتصاب غذا کرده‌اند.

بنا بر اعلام اعضای این سازمان، رضا صابری پدر رکسانا اعلام کرده است که دخترش جمعه گذشته در اعتراض به تکذیب اعتصاب غذا از نوشیدن آب خوداری کرده است و به درمانگاه زندان اوین انتقال یافته است.

رکسانا صابری اعلام کرده است که به اعتصاب خود ادامه می‌دهد.

Share


در همین رابطه:
«رأفت انسانی» در تجدید‌نظر حکم صابری
«رفتار ایران درباره صابری متناقض است»
«صابری می‌تواند از رهبری تقاضای عفو کند»

نظرهای خوانندگان

چناب قشقاوی از افرادی هستند که از رسیدن به مقام سخنگویی بسیار سرخوش و رقصنده شده‌اند! طوری که در بعضی مصاحبه‌ها کم مانده است ضرب بگیرند و با دستمالی به دست به وسط میدان بیایند. باید به ایشان گفت که خلاف قواعد بین‌المللی این است که شهروند کشور دیگری را دستگیر کنند و تابعیت دوگانه‌ی او ر ا به رسمیت نشناسند! این خیلی بیشتر خلاف عرف بین‌الملل است تا اعتراض و درخواست برای آزادی یک بی‌گناه!

-- تحلیگر ، May 4, 2009

چه چیزی میتواند کمر این ظالمان اسلام نما را خورد کند؟
تنها تاریخ جواب خواهد داد.

-- بدون نام ، May 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)