تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تلاش گیتس برای رفع نگرانی اعراب

رابرت گیتس وزیردفاع ایلات متحده در سفر به خاورمیانه بدنبال رفع نگرانی متحدان واشینگتن در خصوص دیپلماسی این کشور در قبال ایران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای گیتس قصد دارد به اعراب اطمینان دهد رویکرد جدید ایالات متحده در قبال ایران، آسیبی به روابط واشینگتن و جهان عرب وارد نمی‌کند.

رویترز نیز نوشته است که اعراب از زمان آغاز تلاش‌های دولت اوباما برای برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، نگران از دست دادن موقعیت خود در رابطه با آمریکا هستند.

وزیردفاع آمریکا قرار است در سفر خود به خاورمیانه از عربستان سعودی و مصر دیدارکند.

وی به خبرنگاران حاضر در هواپیمایی که واشینگتن را به مقصد مصر ترک می‌کرد، گفت که رابطه با ایران به روابط طولانی مدت با عربستان و دیگر دولت‌های خلیج فارس که چندین دهه ادامه داشته، آسیبی وارد نمی‌کند.


رابرت گیتس (عکس از AFP)

وزیردفاع آمریکا هدف واشینگتن از برقراری رابطه با ایران را افزایش امنیت در منطقه عنوان کرد و افزود که تلاش‌های کشورش کماکان با «مشت بسته» ایران مواجه بوده است.

گیتس در عین حال تلاش‌های همه افراد دولت اوباما در قبال ایران را، به ویژه در صورت ادامه مواجهه با «مشت بسته» تهران، واقع‌گرایانه توصیف کرد.

وی با اشاره به نفوذ ایران در عراق و نگرانی از این مسئله در میان کشورهای خاورمیانه، اعراب را به برقراری رابطه جدی با عراق ترغیب و از دولت مصر برای برداشتن گام‌های جدی در این زمینه تقدیر کرد.

مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل از موضوعات مهم مورد مذاکره گیتس با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر گزارش شده است.

کمک عربستان به برقراری ثبات در پاکستان با توجه به نفوذ ریاض در این کشور نیز از محورهای مورد مذاکره گیتس با مقام‌های عربستان است.

Share


در همین رابطه:
«تردید کلینتون در خصوص پاسخ ایران»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)