تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«میلیونر زاغه‌نشین» جوایز اسکار را درو کرد

هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار شب گذشته در سالن کداک شهر لوس‌آنجلس برگزار شد و فیلم بریتانیایی «میلیونر زاغه نشین» ساخته دنی بویل به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۰۸ شناخته شد.

این فیلم توانست با به دست آوردن هشت جایزه اسکار، در صدر برندگان اسکار امسال قرار گیرد.

«میلیونر زاغه‌نشین» با برنده شدن در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی فیلم، بهترین آهنگ فیلم و بهترین صداگذاری، موفق‌ترین فیلم اسکار امسال بود.

فیلم‌های «سرگذشت شگفت‌انگیز بنجامین باتن» ساخته دیوید فینچر و «میلک» ساخته گاس ون سنت که رقبای اصلی «میلیونر زاغه‌نشین» بودند، هر کدام توانستند تنها سه جایزه اسکار را از آن خود کنند.


دنی بویل، کارگردان «میلیونر زاغه‌نشین» بهترین کارگردان اسکار

دنی بویل کارگردان بریتانیایی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» که تا کنون برخی از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز سینمایی جهان از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از بفتا و گلدن گلوب را کسب کرده، موفق شد اسکار بهترین کارگردان را به دست آورد.

دنی بویل رقبای قدرتمندی چون استیون دالدری برای کارگردانی فیلم «کتابخوان»، دیوید فینچر برای کارگردانی «سرگذشت شگفت‌انگیز بنجامین باتن»، ران هاوارد برای کارگردانی «فراست نیکسون» و گاس ون سنت برای کارگردانی فیلم «میلک» را ناکام گذاشت.

شان پن بازیگر فیلم «میلک» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول و کیت وینسلت بازیگر فیلم «کتابخوان» برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول شدند.

کیت وینسلت بازیگر بریتانیایی که قبلا جوایز بفتا و گلدن گلوب را به خاطر بازی در فیلم‌های «کتابخوان» و «راه انقلابی» به دست آورده بود، موفق شد اسکار بهترین بازیگر زن را نیز به خاطر بازی در «کتابخوان» کسب کند.

در این فیلم، وینسلت در نقش هنا اشمیتز افسر سابق نازی ظاهر شد که به خاطر سوزاندن ۳۰۰ زن یهودی در یک کلیسا به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه می‌شود.


کیت وینسلت، بهترین هنرپیشه زن نقش اول

آنجلینا جولی برای فیلم «معاوضه بچه»، مریل استریپ برای فیلم «شک»، ان هاتاوی برای فیلم «ریچل ازدواج می‌کند» و ملیسا لئو برای فیلم «رودخانه یخ‌زده»، از نامزدهای دیگر دریافت این جایزه بودند.

شان پن به خاطر بازی در نقشی غیرمتعارف در فیلم «میلک»، به عنوان بهترین بازیگر مرد نقش اول شناخته شد. در این فیلم او نقش هاروی میلک چهره آیکونیک و سیاستمدار همجنس‌گرای آمریکایی را بازی کرد که در سال ۱۹۷۸ به وسیله متعصبان ضد همجنس‌گرایی در آمریکا ترور شد.

پیش‌بینی می‌شد برد پیت به خاطر بازی چشمگیرش در فیلم «سرگذشت شگفت‌انگیز بنجامین باتن» و میکی رورک به خاطر بازی به یاد ماندنی‌اش در فیلم «کشتی‌گیر»، برنده احتمالی این جایزه باشند، اما این بازی شان پن بود که توانست سرانجام نظر اعضای آکادمی را به خود جلب کند.

آر ای رحمان آهنگساز فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» به عنوان بهترین آهنگساز فیلم شناخته شد.
رحمان در این فیلم با ساختن موسیقی فیوژن و ترکیب موسیقی هیپ هاپ انگلیسی و موسیقی بالیوود توانست، موسیقی مناسبی برای ریتم تند و پرتحرک فیلم دنی بویل بسازد. آر رحمان همچنین به خاطر ساختن آهنگ «جای هو» برای فیلم « میلیونر زاغه‌نشین»برنده اسکار بهترین آهنگ فیلم شد.


شان پن، بهترین هنرپیشه مرد نقش اول

جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد به هیث لجر بازیگر فقید آمریکایی به خاطر بازی در فیلم «شوالیه سیاه» تعلق گرفت که پدر و مادر و خواهر لجر آن را دریافت کردند؛ جایزه‌ای که تقریبا همه آن را از قبل پیش‌بینی کرده بودند و تردیدی در آن وجود نداشت.
خاطره مرگ لجر، حاضران در مراسم را به شدت متاثر کرد.

پنه لوپه کروز بازیگر اسپانیایی برای ایفای نقش دشوار شخصیتی پیچیده، غیر قابل پیش‌بینی و غیر کلیشه‌ای در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته وودی آلن به عنوان بهترین بازیگر زن نقش مکمل شناخته شد.

ماریسا تومی برای فیلم «کشتی‌گیر» و ایمی آدامز برای فیلم «شک»، از رقبای مهم او برای دریافت این جایزه بودند.

جایزه بهترین فیلم مستند نیز به جیمز مارش و سایمن شین برای فیلم «مردی روی سیم» اهدا شد.
این فیلم داستان فیلیپ پتیت نمایشگر معروف فرانسوی بود که در سال ۱۹۷۴ بین دو برج دوقلوی مرکز تجارت جهانی سیم کشید و بر روی آن راه رفت. بسیاری این جایزه را حق ورنر هرتزوگ به خاطر مستند درخشانش «برخورد در انتهای زمین» می‌دانستند.

اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به سایمن بیوفای نویسنده فیلمنامه «میلیونر زاغه‌نشین» تعلق گرفت؛ کسی که قبلا فیلمنامه مشهور«فول مانتی» را نوشته بود.


در این بخش نیز بسیاری از منتقدان، اریک راث را به خاطر اقتباس خلاقانه و پیچیده‌اش از داستان کوتاه اسکات فیتز جرالد برای فیلم «سرگذشت شگفت‌انگیز بنجامین باتن»، شایسته دریافت این جایزه می‌دانستند.

داستین لنس بلک به خاطر نوشتن فیلمنامه فیلم «میلک» اسکار بهترین فیلمنامه ارژینال را دریافت کرد.

فیلم انیمیشن زیبای «وال- ای» محصول کمپانی پیکسار نیز به عنوان بهترین فیلم انیمیشن شناخته شد.
در این بخش فیلم‌های انیمیشن «بولت» و «کونگ فو پاندا» نیز نامزد دریافت جایزه بودند.

فیلم «مردگان» به کارگردانی یوجیرو تاکیتا از ژاپن، اسکار بهترین فیلم خارجی غیر انگلیسی‌زبان را کسب کرد.

فیلم‌های انیمیشن مستند ضد جنگ اری فولمن سینماگر اسرائیلی با عنوان «والس با بشیر»، «انتقام» ساخته گوتز اسپیلمن از اتریش، «کلاس» (ساخته لورن کانته و برنده نخل طلای کن سال گذشته) و «عقده بادرماینهوف» (ساخته اولی ادل) نامزدهای دیگر دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی بودند.

هیو جکمن بازیگر استرالیایی، مجری مراسم اسکار امسال بود.

Share


در همین رابطه:
هفت جایزه بفتا برای «میلیونر زاغه‌نشین»
«میلیونر زاغه‌نشین» بهترین فیلم گلدن گلوب
ميليونر زاغه‌نشين، فيلم برتر منتقدان سينمايی

نظرهای خوانندگان

lميليونر زاغه نشين فيلمي است كه با وجود اينكه ستاره هاي هاليوود در آن حضور ندارند فاتح اسكار هشتاد و يكم شد و اين نشان از توانايي هاي كارگردان خوش فكر آن دارد، استفاده به جا از كليه عناصر روايي در بستري فراهم آمده از داستاني كه غم و شادي را در هم آميخته اين فيلم را جاودانه كرده است.

-- سردار ، Feb 23, 2009

اینطور که ازنام وکارنامه ونتبجه اش پیداست خب بایدفیلم بسیار جالب ودیدنی باشد که به تنهائی هشت جایزه را اران خود کرده ولی متاسفانه چون هننوز فیلم را ندیده ام قضاوتم باشد برای بعد دراین صورت نظر دیگری ندارم. سپاسگزارم

-- مهوش تاجبخشر سوئد ، Feb 24, 2009

من فیلم رو دیدم
واقعا واسه گردانندگان و داوران اسکار متا سفم
البته قابل پیش بینی هم بود
وقتی به فیلم بسیار عالی و تحسین شده مارتین اسکورسیزی نابغه کارگردانی یعنی دارودسته نیویورکی اسکار نمیدن معلومه که به فیلم های زیبا و فنی بنجامین باتن و شوالیه تاریکی هم بی لطفی می کنن
اسکار شده همش سیاست بازی

-- مصطفی ، Feb 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)