تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فیلمبرداری با چشم مصنوعی

راب اسپنس فیلمساز کانادایی که یک چشمش مصنوعی است، قرار است با دوربین بسیار کوچکی که در چشم مصنوعی او کار گذاشته می‌شود، فیلمی بسازد.

این فیلم در باره حضور و کارکرد دوربین‌های مخفی (surveillance cameras) است که به وسیله حکومت‌ها و پلیس در کشورهای غربی برای کنترل شهروندان در خیابان‌ها و معابر عمومی نصب می‌شود.

اسپنس امیدوار است که بتواند با این دوربین، به طور مخفی حالت‌های افراد و واکنش‌های آنها نسبت به حضور دوربین‌های مخفی را ثبت کند.

این فیلمساز، چشمش را در یک حادثه در دوران کودکی از دست داد و سه سال قبل پزشکان چشم معیوب او را کنده و چشم مصنوعی دیگری به جان آن کاشتند.

اکنون پزشکان و متخصصان صنعت دوربین‌های ویدئویی، سعی می‌کنند با نصب این دوربین کوچک در چشمش، او را از یک فیلمساز معلول به یک فیلمساز توانا تبدیل کنند.

به گفته راب اسپنس، این تکنولوژی که از نظر کارکرد شبیه چشم مصنوعی کاراکتر سریال «مرد شش میلیون دلاری» است، رویای او را برای دیدن جهان از نزدیک تحقق خواهد بخشید.

اسپنس که به شوخی خود را «آی بورگ» می‌نامد (کنایه‌ای از سای بورگ) در کنفرانس رسانه‌های گروهی در بروکسل گفت: «به عنوان یک فیلمساز شما همیشه سعی دارید با فرد جلوی دوربین خود، رابطه ایجاد کنید و بهترین راه برقراری این رابطه از طریق تماس چشمی است.»


راب اسپنس

وی امیدوار است این دوربین بتواند به او امکان دهد که این تماس چشمی را با سوژه‌اش برقرار سازد.

او همچنین امیدوار است بتواند با این چشم مصنوعی مجهز به دوربین ویدئویی، همان چیزهایی را ثبت کند که با چشم سالم دیگرش می‌تواند ببیند.

او می خواهد با این کار در واقع تبدیل به یک دوربین مخفی زنده و انسانی شود تا بتواند ناظر حالت های خصوصی آدم ها باشد. به نظر او مردم در شهرهای پیشرفته امروز، شبیه خوابگردهایی‌اند که وارد جهان اورولی (منظور جرج اورول نویسنده ۱۹۸۴ است) می‌شوند.

اسپنس می‌گوید سوژه‌هایش از قبل نخواهند دانست که او از آنها فیلم می‌گیرد، بلکه وی بعد از فیلمبرداری، اجازه استفاده از نماهای مربوط به آنها را در فیلمی که می‌سازد، خواهد گرفت.

این دوربین در اصل برای مطالعه کولون‌ها طراحی شده و دارای باتری و فرستنده بی‌سیم است.

مهندسان برجسته‌ای چون استیو مان پایه‌گذار گروه پژوهشی کامپیوتر انیستیتوی تکنولوژی ماساچوست آمریکا بر روی این دوربین جدید کار کرده‌اند و کمپانی اومنی ویژن در سانتا کلارای کالیفرنیا که متخصص ساخت دوربین‌های مینیاتوری است، آن را عرضه کرده است.

ظفر زمبوگلو مدیر تولید کمپانی اونی ویژن گفته است کمپانی او با تولید این دوربین، پژوهش‌های موجود در زمینه بازگرداندن بینایی افراد نابینا را تقویت می‌کند. وی در عین حال آینده خوبی را برای چشم‌های مصنوعی پیش‌بینی می‌کند.

Share

نظرهای خوانندگان

برادر، دنیا را با چشم دل ببین! می توان از دریچه دید روشندلان (نابینایان) نیز دنیا را "دید" و درست هم دید.

-- عارف ربانی ، Mar 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)