تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمایت ریچارد گی‌یر از دالایی لاما

ریچارد گی‌یر بازیگر سرشناس آمریکایی که از حامیان آزادی خواهان تبت است، در سخنان تازه خود اعلام کرد که بعد از اوباما اینک نوبت دالایی لاماست.

گی‌یر روز دوشنبه در واشینگتن از اعضای کنگره آمریکا درخواست کرد که از جنبش مردم تبت حمایت کنند.

وی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد سرکوب معترضان تبت و فرار دالایی‌ لاما به هند سخن می‌گفت، اعلام کرد که امیدوار است روزی برسد که مردم چین همانند مردم آمریکا که رهبری سیاه پوست را انتخاب کرده‌اند، این آزادی را بیابند که رهبری مثل دالایی لاما داشته باشند.
دالایی لاما رهبر سیاسی و مذهبی تبت است که از سال ۱۹۵۹ربعد از سرکوب خونین جنبش مذهبی-سیاسی تبت به وسیله حکومت کمونیستی چین، دور از کشور خود در آمریکا در تبعید به سر می‌برد.

ریچارد گی یر که خود بودایی است، در طی سال های گذشته همواره از جنبش مردم تبت و مبارزه شان برای آزادی و استقلال از حکومت چین، پشتیبانی کرده است.

گی‌یر افزود: «۲۰ یا ۳۰ سال قبل چه کسی فکر می‌کرد که یک سیاه پوست به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد. این تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد و معمولا در تراژدی‌ها و بحران‌هاست که تغییرات بزرگ روی می‌دهد. من می‌توانم روزی را ببینم که چین هم یک نخست وزیر یا رئیس جمهور تبتی-چینی داشته باشد.»

از سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما ماه گذشته اعلام کرد که نگرانی‌های موجود در مورد نقض حقوق بشر در چین نباید مانع از تلاش مشترک آمریکا و چین در غلبه بر بحران اقتصادی جهان شود.


دیدار ریچارد گی‌یر و دالایی لاما در سال ۲۰۰۳

ریچارد گی‌یر که یک دموکرات و از حامیان دولت اوباماست، در واکنش به سخنان کلینتون گفته است: «کلینتون در حرف‌هایش اشتباه کرد و بعد هم نتوانست اشتباهش را رفع کند. من امیدوارم که این گونه باشد وگرنه کلینتون چنین زنی نیست و سیاستمداری نیست که چنین اعتقاداتی داشته باشد.»

گی‌یر همچنین اظهار داشت: «به خاطر آمریکا و به خاطر مردم آمریکا و بقیه مردم جهان، شما باید از موضعی که دارید دفاع کنید.»

وی در سخنان خود از مذاکرات پشت پرده بین چین و آمریکا در این زمینه نیز انتقاد کرد.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی حقوق بشر، حدود ۸۷۰۰۰ نفر در سرکوب اعتراض‌های مردم تبت به وسیله حکومت چین در فاصله بین مارس و اکتبر ۱۹۵۹ کشته شدند.

دالایی لاما نیز اعلام کرد که او خواهان آزادی بیشتر مردم تبت و رهایی آنها از یوغ حکومت چین است.

اما حکومت چین، دالایی لاما را متهم به جدایی‌طلبی کرده و همواره از حمایت‌های دولت غربی از این رهبر تبعیدی، انتقاد کرده است.

گفته می‌شود حکومت چین در یک اقدام احتیاطی، سربازانی را برای مقابله با ناآرامی‌های احتمالی در تبت به مناسبت پنجاهمین سالگرد تبعید دالایی لاما، به این منطقه اعزام کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)