تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هفت جایزه بفتا برای «میلیونر زاغه‌نشین»

شب گذشته، شبی فراموش نشدنی و موفقیت‌آمیز برای سینمای بریتانیا بود؛ هفت جایزه بفتا (Bafta) برای فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» و جایزه بهترین بازیگر زن برای بازیگر بریتانیایی کیت وینسلت به خاطر بازی در فیلم «کتابخوان» ساخته استیون دالدری.

در مراسمی که شب گذشته در هوای سرد لندن و در خانه اپرای سلطنتی کاونت گاردن با حضور ستارگان مشهور عالم سینما و موسیقی مثل برد پیت، آنجلینا جولی، مریل استریپ، شارون استون، کایلی منوگ، مایکل شین، میکی رورک و کیت وینسلت برگزار شد، فیلم انگلیسی «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته دنی بویل موفق شد ۷ جایزه مهم بفتا را به خود اختصاص دهد.

این جایزه‌ها از جمله شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین موسیقی فیلم، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه اقتباسی بودند.

فیلم «ماجرای شگفت انگیز بنجامین باتن» ساخته دیوید فینچر، رقیب اصلی «میلیونر زاغه‌نشین» که نامزد دریافت ۱۰ جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (برد پیت)، بهترین موسیقی فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی بود، موفق شد تنها سه جایزه بهترین طراحی صحنه، بهترین گریم و بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کند.

جوایز بفتا معادل انگلیسی جوایز اسکار است که همه‌ساله از سوی آکادمی فیلم بریتانیا اهدا می‌شود و نقش مهم و تعیین کننده‌ای در موفقیت تجاری فیلم‌های برنده شده دارد.


دنی بویل بهترین کارگردان بفتا به خاطر فیلم «میلیونر زاغه‌نشین»

میکی رورک بازیگر فیلم «کشتی گیر» که بعد از سال‌ها دوری از سینما در نقشی سنگین و دشوار ظاهر شد، توانست بفتای بهترین بازیگر مرد را از دست ماریون کوتیارد بازیگر فرانسوی نقش ادیت پیاف دریافت کند.

رورک بعد از دریافت این جایزه گفت که من ۱۵ سال سابقه حرفه‌ای‌ام را خراب کردم. وی جایزه‌اش را به ریچارد هریس بازیگر فقید سینمای بریتانیا تقدیم کرد.

رورک در حرف‌های خود چند بار از کلمات رکیک استفاده کرد. به همین خاطر جاناتان راس مجری برنامه که خود به خاطر استفاده از این کلمات در یک برنامه رادیویی زنده بی‌بی‌سی مدتی از کار در بی‌بی‌سی معلق مانده بود، به شوخی به میکی رورک گفت که سه ماه حکم تعلیق گرفته است.

کیت وینسلت که به خاطر فیلم‌های «کتابخوان» و «راه انقلابی» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بود، این جایزه را از دست دنیل کریگ جیمزباند جدید سینما دریافت کرد.
وی گفت: «می خواهم این جایزه را با سیدنی پولاک و آنتونی مینگلا (تهیه کننده‌های فیلم کتابخوان) که دیگر در میان ما نیستند، سهیم باشم.»


میکی رورک و کیت وینسلت بهترین بازیگران مرد و زن بفتا

مریل استریپ، آنجلینا جولی و کریستین اسکات تامس، رقبای دیگر کیت وینسلت برای دریافت این جایزه بودند.

جایزه مخصوص کارل فورمن که به یاد این فیلمنامه نویس بزرگ هالیوود (نویسنده ماجرای نیمروز) بنا نهاده شده و هر ساله به بهترین فیلم اول یک فیلمساز اهدا می‌شود، امسال به فیلم «گرسنگی» ساخته استیو مک‌کوئین فیلمساز جوان بریتانیایی اهدا شد؛ فیلمی که به اعتصاب غذای طولانی و مرگبار بابی ساندز انقلابی ایرلندی در زندان‌های بریتانیا پرداخته است.

بفتای بهترین بازیگر زن نقش دوم نیز به پنه لوپه کروز بازیگر اسپانیایی به خاطر بازی در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته وودی آلن رسید، در حالی که پیش‌بینی می‌شد مریسا تومی بازیگر فیلم «کشتی گیر» این جایزه را دریافت کند.

گلدی هاون بازیگر قدیمی سینم ا(شوگرلند اکسپرس)، با چشمان پراشک، نام هیث لجر بازیگر فقید آمریکایی را به عنوان برنده بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در «شوالیه تاریکی» اعلام کرد.
برد پیت برای فیلم «بعد از خواندن بسوزان» و فیلیپ سیمور هافمن برای فیلم «شک» برای دریافت این جایزه نامزد بودند.


آنجلینا جولی و برد پیت با قیافه‌های جدید بر روی فرش قرمز

بعد از اعلام نام هیث لجر، بفتا به سبک مراسم اسکار، از سینماگرانی یاد کرد که در سال ۲۰۰۸ از دنیا رفتند و با نمایش لحظه‌هایی از فیلم‌های چارلتون هستون، یوسف شاهین، هارولد پینتر، ژول داسن، سیدنی پولاک، مل فرر، رابرت مولیگان، روی شایدر، کن ایچی کاوا، دیوید واتکین، پاتریک مک گوهان، کلود بری، آنتونی مینگلا و پل نیومن، اشک در چشم حاضران حلقه زد.

میک جگر خواننده و نوازنده مشهور گروه رولینگ استونز، جایزه بهترین فیلم را به تهیه کننده فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» اهدا کرد. میک جاگر در حرف‌هایش به شوخی گفت که به جای او حالا بن کینگزلی در حال ضبط یک آلبوم موسیقی است و خانواده برد پیت نیز می‌خواهند برای آنها ترانه «اشک‌ها و لبخندها» را بخوانند.

کایلی منوگ خواننده سرشناس استرالیایی، جایزه بهترین موسیقی فیلم را به آر.ای.رحمان آهنگساز هندی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» اهدا کرد.

فیلم انیمیشن «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی که نامزد دریافت بفتای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بود، از دریافت این جایزه محروم ماند و به جای آن فیلم «مدت‌ها عاشقت بودم» ساخته فیلمساز فرانسوی فیلیپ کلودل به عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شناخته شد.
فیلم‌های «والس با بشیر» (اری فولمن)، «گومورا» (ماتیو گارونه) و «عقده بادرماینهوف» (اولی ادل)، از نامزدهای دیگر دریافت این جایزه بودند.

شارون استون جایزه بهترین فیلم سینمای بریتانیا را به جیمز مارش وسایمن شین به خاطر فیلم مستند «مرد روی سیم» اهدا کرد. در این بخش فیلم‌های «گرسنگی» ساخته استیو مک‌کوئین، «ماما میا»، «میلیونر زاغه‌نشین» و «در بروژ» نامزد دریافت این جایزه بودند.


کیت وینسلت برنده بفتای بهترین بازیگر زن

جایزه بهترین فیلمبرداری را آنتونی داد منتل فیلمبردار فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» دریافت کرد. وی هنگام دریافت جایزه گفت که راه درازی را طی کرده تا به این درجه رسیده است.
منتل که در پنج فیلم با دنی بویل کار کرده، گفت که کار کردن با او کار راحتی نبوده است.

دیوید فراست، نویسنده و مجری تلویزیونی سرشناس بریتانیایی و مایکل شین بازیگر نقش او در فیلم «فراست/نیکسن» با هم به روی صحنه آمده و جایزه بهترین فیلمنامه اریژینال را به مارتین مک‌دونا نویسنده فیلمنامه «در بروژ» اهدا کردند.

جایزه ویژه مایکل بالکن به استودیوی فیلمسازی پاین وود (Pinewood) در شپرتن لندن به خاطر ۷۵ سال فعالیت مستمر در زمینه تولید فیلم اهدا شد. استودیویی که در سال ۱۹۳۴ تاسیس شد و در طی ۷۵ سال محل تولید برخی از مهم‌ترین آثار تاریخ سینما از جمله «مرد سوم»، «آرزوهای بزرگ»، «گاندی»، «ادیسه فضایی»، «دکتر استرنج لاو» و «بیگانه» و سری فیلم‌های «جیمزباند ببوده است.

در پایان این مراسم نیز، بفتا با اهدای جایزه ویژه‌ای به تری گیلیام کارگردان و تهیه کننده بریتانیایی تبار آمریکایی، از دستاوردهای سینمایی او و نقش موثرش در سینمای جهان تقدیر کرد.
جف بریجز بازیگر آمریکایی که در چند فیلم با گیلیام همکاری کرده بود، در پیام ویدیویی خود خطاب به او گفت که «تری تو نابغه‌ای و تخیلت حدی ندارد.»

گیلیام نیز در یک حرکت سمبلیک بر روی صحنه، طومار بلندی را باز کرد که لیستی از نام همه کسانی بود که او خود را مدیون آنها می‌دانست.

Share
در همین رابطه:
چه کسی می‌خواهد يک ميليونر باشد
«پرسپولیس» نامزد بهترین فیلم خارجی بفتا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)