تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نخستین واکنش ایران به پیروزی اوباما

وزیر خارجه ایران در نخستین واکنش رسمی تهران به پیروزی باراک اوباما اعلام کرد که امیدوار است رئیس جمهور جدید آمریکا بتواند «خواست مردم این کشور» را برآورده کند.

«فاصله گرفتن از رویکردهای غلط دولت‌مردان فعلی» به اعتقاد آقای متکی، به عنوان خواسته مردم آمریکا در انتخاب باراک اوباما رئیس جمهور این کشور بوده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، امروز (چهارشنبه) به نقل از وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشت: «انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا نشانه بارز خواست و تمایل مردم آن کشور به تغییرات اساسی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا است.»

خبرگزاری فارس نیز گزارش کرد که اعلام پیروزی اوباما بر مک‌کین،نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «جو روانی مثبتی» بر فعالیت‌های بورس تهران گذاشته است.


اوباما اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا و چهل و چهارمین رئیس جمهوری این کشور است که ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ (اول بهمن سال جاری) راهی کاخ سفید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی تا زمان مخابره این خبر، ۳۴۹ رای الکتورال را در ۴۸ ایالت به خود اختصاص داده است.
جان مک کین هم تاکنون ۱۶۳ رای الکتورال کسب کرده است.

اوباما تاکنون ۶۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۶۹۰ رای کسب کرده و ۵۵ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۱۲ نفر به مک‌کین رای داده‌اند.
این آمار مربوط به شمارش آراء ۹۵ درصد صندوق‌های رای است.

در ایالت میسوری با ۱۱ الکتورال و کارولینای شمالی با ۱۵رای الکتورال هنوز نتایج اعلام نشده است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که گمان نمی‌کند اجازه داده شود اوباما رئیس جمهور آمریکا شود.
مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که درباره نامزد‌های انتخاباتی آمریکا بی‌طرف هستند.

حمیدرضا بابایی نماینده مجلس هشتم نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «اوباما قول تغییر داده است و ما منتظر آن تغییر هستیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل هم در واکنش به پیرزوی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «این پیروزی واقعیت شکست آمریکا در سراسر جهان است».

روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از سال ۵۸ و پس از حمله «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت در آبان ماه همان سال، قطع شد.

اکنون ۲۹ سال است که هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.

نظرهای خوانندگان

بعد از جنگ طولانى سفيد و سياه ،سرانجام در كشورى با ادعا ى دمكراسى، يك دو رگه رئيس جمهور شد.
اينجا بايد به يك نكته توجه كرد كه همچنان كه او در مبارزات انتخاباتى خود كوشش كرد تا نشان بدهد كه:
1.مسلمان نيست.
2.يك رگ سفيد دارد.
3.نميخواهد از جايگاه برابر با مردم كشورهايى جهان سوم برخورد كند.
4.در برابر ايران سرسخت است.
نشان ميدهد كه هنوز براى پيروزى در آمريكا بايد بعضى شرايط را داشت.
نكته بد اين است كه اگر او بخواهد در مورد سياست خود در برابر ايران هم بيشتر خود را به عنوان يك آمريكايى بدون انعطاف ثبات بكند،هر خامى اى آينده بدى را براى ايران رقم خواهد زد.

-- بدون نام ، Nov 5, 2008

جناب آقای بدون نام، نکند توقع داشتید آقای اوباما بیاید و لقب حجت الاسلام والمسلمین حاج حسین اوباما را برای خود بر گزیند و پس از تماس تلفنی با رهبر معظم انقلاب به ایشان قول بدهد برای زیارت حرمین عسگریین و حرم اما رضا و چاه جمکران در اولین هفته کاری خود یک سفر زیارتی به خاورمیانه تدارک ببیند؟؟
یا شاید توقع داشتید حاج حسین قول مساعدت و کمک مالی برای تکمیل پروژه بزرگراه جمکران-تهران و ادامه آن تا شاخ آفریقا را به آقا خامنه ای بدهد؟؟ شاید اگر اینکار ها را می کرد...شاید با فتوایی تبدیل می شد به آیت الله حسین اوباما و دموکراسی آمریکا هم از امروز از "ادعا" بودن تبدیل می شد به "حقیقت" داشتن؟؟

البته بگذریم از اینکه هر کاری بکنند دنیا هیچ گاه نمی تواند به گرد دموکراسی ولایت فقیه برسد!!!

من واقعا تعجب می کنم بعضی افراد توقع دارند با تغییر رییس جمهوری آمریکا، دنیا تغییر کند و دل خوش کنند به اینکه رییس جمهور جدید آمریکا می آید پای میز با احمدی نژاد می نشیند و از زیر میز هم یواشکی دو سه تا بمب اتم برای بهتر کوبیدن اسرائیل به ایران می دهد؟؟

از خواب بیدار شین! دختر خردسال اوباما هم اگر رییس جمهور بشود محال است آمریکا اجازه ادامه غنی سازی اورانیوم و تلاش برای تولید بمب به ایران بدهد! همچنین محال است بگذارد ایران خرابکاری هایش را در خاورمیانه و عراق ادامه دهد.
گر چه ایران هم محال است تحت هیچ شرایطی رفتار خود را اصلاح کند. از قدیم گفتند دندان خراب را باید از ریشه کند

-- وکیل الخلیفه الامریکیه حاج حسین اوباما ، Nov 5, 2008

امیدوارم انتخاب اوباما حاوی تغییرات مثبتی در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران باشد. شکی نیست که جریانات بنیادگرا در ایران و منطقه به موازات حاکمیت 8 ساله بوش در آمریکا تقویت شدند و اکنون وقت آن رسیده است تا جریانات میانه رو و معتدل نیز سکان حرکتی را در ایران به دست بگیرند که یکی از نتایج آن کاهش تنش با جهان خارج است.  

-- اسماعیل الف ، Nov 5, 2008

آقای بی نام باختن گریه ندارد؛ انتخاب باراک حسین اوباما یک تحول بزرگی است که هیچوقت طرفدران حکومت ایران اینرا نمیفهمند, چونکه این انتخاب نشان داد که رنگ پوست و داشتن پدر افریقائی و مسلمان و حتی زن بودن ملاک نیست , آقای بینام در روتردام هلند شهردار این شهر یک مسلمان بدنیا آمده مراکش است. فکر میکنید در جمهوری اسلامی آیا یک سنی مذهب یه مسیحی و یا یک زن اجازه دارند شهردار بشوند به جای ایراد گرفتن الکی بیاییم عمیق تر فکر کنیم و درس بگیریم از این واقعه تاریخی.

-- sam ، Nov 5, 2008

آقای حداد شما را به خدت قسم درست تحلیل کنیم

-- amir ، Nov 5, 2008

٤٠ سال پیش در امریکا سیاهان را میکشتند. هنوز هم کاستی ها کم نیست. پس سخن بر سر بی عیبی سیستم نیست. سخن بر سر هوشمندی و قدرت جذب و فهم یک سیستم است. مقایسه کنید با سیستمی که به اهل سنت اجازه ساخت مسجد درتهران را نمیدهد. یا هنوز زنان را به ورزشگاه راه نمیدهد و صد البته کانون نویسندگان و اتحادیه ها غیر قانونی هستند.

-- بدون نام ، Nov 5, 2008

با در نظر گرفتن شرایط
ایران باید سعی کند ذهن ریس جمهور جدید امریکا را به مذاکره مستقیم نزدیک کند مبادا فرصت از دست برود.
بهروز

-- بهروز ، Nov 6, 2008

اگرهنوز کسی تردیدی داشت که آمریکا سرزمینی است که هر چیز در آن ممکن است، که آیا رویای اولین کسانی که آمریکا را ساختند هنوز زنده است، و یا آنکه می توان قدرت دموکراسی ما را زیر سوال برد، امشب جواب او بوده است...جوابی که توسط پیر و جوان، فقیر و غنی، دموکرات و جمهوری خواه، سیاه و سفید، لاتین، آسیایی و سرخپوست، هم‌جنس گرا و غیر هم‌جنس‌گرا، معلول و غیر معلول گفته شد(باراک اوباما در نطق پیروزی اش در شیکاگو)

-- پژمان ، Nov 6, 2008

آیا مقایسه انتخابات و سیستم حکومتی امریکا آنهم به صورتی کاملا تقلیل گرایانه باایران و سیستم حکومتی ایران امکان پذیر است؟

-- از وراث مالک دوزخ ، Nov 6, 2008

تغییر خارج از حد تصور من بود. برای اولین بار کالین پاول همین چند سال پیش از بین سیاهان انتخاب شد. یاز هم همیچ چند سال پیش بود که برای اولین بار یک مسلمان در امریکا به کتاب مقدسش سوگند یاد کرد. یعنی تا چند سال پیش نه مسلمانی در کنگره بود و نه سیاهی در هیچ کدام از دولتهای پیشین و امروز قدرتمندترین فرد این کشور سفید و مسیحی که بوش به نام مسیح به عراق حمله میکند, یک مسلمان زاده سیاه افریقایی است. در همین کشور هنوز کم نیستند که روح مسلمانان زاده ها را شیطانی میدانند. در همین کشور هنوز بسیاری عقیده دارند «خدا سیاهان را آفربد تا برده باشند» دانشمندانش کشف میکنند که سیاهان از نظر ژنتیکی توان تحلیل ندارند و امروز اوباما رییس جمهور آمریکاست.

-- سرزمین جنوبی ، Nov 6, 2008

آقای بی نام توجه داشته باش این شرایطی که شما ازش نام بردی( اگر واقعا درست باشه) شرایطی که «مردم آمریکا» میخواهند!! اینکه مسلمان نباشه یا رگه سفید داشته باشه همه خواسته مردم آمریکاست و این یعنی عین دموکراسی.

-- مهدی ، Nov 6, 2008

ایرادهای زیادی را میتوان به امریکا گرفت ولی انتخابات اخیر دهن کجی بزرگیست به اصطلاح عدالت خواهان قاره ها و کشورهای مختلف به خصوص رژیم اسلامی ایران:
- یک سیاه پوست کنیا تبار و مسلمان زاده رییس جمهور بزرگترین قدرت جهان شد. ایا این اتفاق در کشوری که دم از اسلام میزند قابل تصور است؟
- این واقعیت مطرح میشود : اسلام یا قوانینی که دگم و حدیث و به اصطلاح روحانیت عالم اسلام از ان دم میزنند در امریکای کافر (شیطان بزرگ) بیشتر رعایت میشود تا در ایران و عربستان و غیره.

-- Nam ، Nov 6, 2008

OBAMA said:

"YES WE CAN" and he proved it. Just learn this from him.

And please stop comparing Iran and USA.

Thank you

-- rashnavadi@gmail .com ، Nov 6, 2008

انتخاب مردم آمریکا که اوباما رابه عنوان رییس جمهورکشورشان برگزیدند،به کل دنیا نشان داد که : نژادپرستی در آمریکا معنایی ندارد.

-- مهران حمیدزاده ، Nov 6, 2008

رئیس جمهور آمریکا هرکس که باشد، حافظ منافع کشور آمریکاست. اگر برای امریکائئها محرز شود که جنگ به نفع آمریکاست، اوباما یا مک کین سیاست مشابهی در پیش می گیرند. تفاوت در این است که اوباما قول داده در وضعیت اجتماعی به ویژه بیمه اجتماعی همگانی که هزینه ی بالایی دارد، تغییر بنیادین ایجاد کند. پس جای امیدواری است که رئیس جمهور جدید آمریکا بر مشکلات داخلی امریکاییها متمرکز شود و چند سالی از سرمایه گذاری در دخالت نظامی صرف نظر کند. این اصلی ترین خواسته ی مردم آمریکاست.

-- حامد ، Nov 6, 2008

یکی دیگه یه جای دیگه رییس جمهور شده ، ما اینجا داریم همدیگه رو تیکه پاره می کنیم ! چه مردمی هستیم ما

-- حسین ، Nov 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)