تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران با بازرسان همکاری نمی‌کند»

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران مانع بررسی‌های بازرسان از برنامه‌های هسته‌ای خود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها آقای البرادعی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با اظهار همکاری نکردن ایران با بازرسان هسته‌ای آژانس، گفت که متاسفانه هنوز نمی‌توانیم چگونگی فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران را مشخص کنیم.

وی با تکرار این که آژانس در بررسی اتهام‌های مربوط به فعالیت‌های احتمالی نظامی – هسته‌ای ایران موفقیتی نداشته است، از تهران خواست در خصوص برنامه هسته‌ای خود شفاف سازی کند.
دبیرکل آژانس، این اقدام را به نفع ایران و خاورمیانه دانست.

آن طور که آسوشیتدپرس نوشته است آقای البرادعی در عین حال گفت که آژانس قصد تجسس در فعالیت‌های هسته‌ای عادی و نیز فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشکی تهران را ندارد.


خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از البرادعی گزارش کرد که آژانس تنها برروی فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز است و حق این کشور در حفاظت از اطلاعات محرمانه و فعالیت‌های حساس خود را مد نظر دارد.

این در حالی است که محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل، درخواست شورای امنیت مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را «غیرقانونی» دانست و گفت که ملت ایران هرگز درخواست‌های غیرقانونی را نمی‌پذیرد.

آقای خزاعی توقف غنی سازی اورانیوم را خواسته تعداد اندکی از کشورهای جهان اعلام کرد و آن را سیاستی شکست خورده و غیرمنطقی نامید.

جمهوری اسلامی همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته و قطعنامه‌های شورای امنیت را غیر‌قانونی خوانده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سه دوره تحریم علیه ایران اعمال کرده است.

درخواست البرداعی از ایران در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه برخی شرکت‌های ایرانی و غیر ایرانی که گمان می‌رود با فعالیت‌های هسته‌ای تهران در ارتباط هستند، اعمال کرده است.


در همین رابطه:
البرادعی: ایران، شفاف‌سازی کند
گزارش البرادعی درباره ایران منتشر شد
سفر معاون ارشد البرادعی به تهران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)