تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد کارگردانان سینما از بنیاد فارابی

شورای مرکزی کارگردانان سینمای ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به «رفتارهای تحقیرآمیز» مدیران بنیاد سینمایی فارابی با کارگردانان سینما اعتراض کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، در این بیانیه با اشاره به این‌که «برخوردهای مدیریت فعلی بنیاد سینمایی فارابی، نتیجه بدیهی نگرش کلان مدیران سینمایی کشور است»، اظهار شده که فارابی در دوره فعلی به نهادی بی‌اثر و حتی بنیادی ایستاده در مقابل سینمای ملی ایران تغییر ماهیت داده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که مدیر عامل فعلی بنیاد فارابی «بی‌هیچ سابقه‌ای در سینما چه در عرصه مدیریت و چه در عرصه تولید، با بسته نگاه داشتن درها به روی سینماگران، پرهیز از دیدار فردی و گروهی و بی‌پاسخ گذاردن عمده درخواست‌ها، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌کند که آرمان تعطیلی سینما در آن جلوه می‌کند.»

کانون کارگردانان سینمای ایران با ابراز نگرانی از رفتار و سیاست‌های در پیش گرفته شده این بنیاد، از مسئولان ارشد فرهنگی کشور خواسته است «به رفتارهایی که هدف و سیاستی غیر از تعطیلی سینما را در ذهن ندارند رسیدگی کنند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از کارگردانان نوشته است که چنین نهادی بر چه اساس و با چه معیاری و با کدام زمینه از اعتماد، شایستگی دریافت مستقیم مالیات شهروندان برای کمک به سینمای ایران را دارد؟

پیش‌تر جمعی از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران با صدور نامه‌ای خطاب به ریاست دیوان عدالت اداری، از افزایش تعداد فیلم‌هایی که «پس از دریافت مجوز ساخت و نمایش، به بایگانی سپرده می‌شوند» انتقاد کردند و خواهان پرداخت خسارت‌های ناشی از این اقدامات وزارت ارشاد شدند.

این نامه پس از آن منتشر شد که علی رازینی، رییس دیوان عدالت اداری کشور، پنجم تیرماه امسال از روند توقیف کتاب و فیلم پس از صدور مجوز انتقاد کرد و خواستار پرداخت خسارت‌ به مؤلفان و دست‌اندرکاران ساخت فیلم شده بود.

سینماگران در حالی از دیوان عدالت اداری درخواست رسیدگی به خسارت‌های ناشی از توقیف آثار سینمایی خود را می‌کنند که ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته جمال شورجه، مشاور هنری رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به نامه ۴۵ سینماگر که به روند انتخاب فیلم‌های ایرانی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرده بودند، گفته بود: «باید تکلیفمان را با سینماگران معترض روشن کنیم.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)