تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اقتصاد ایران تا ۴ سال در امان است»

در حالی‌که وزیر اقتصاد و دارایی از سوی رئیس جمهوری اسلامی مامور بررسی بحران مالی غرب بر اقتصاد ایران شده است، غلامحسین نوذری وزیر نفت می‌گوید که ایران تا چهار سال از پیامد‌های این بحران در امان خواهد بود.

آقای نوذری که برای تامین گاز زمستانی ایران در عشق‌آباد ترکمنستان به سر می‌برد، پیش‌بینی کرده که در چهارسال آینده تهران منابع مالی خوبی برای مهار آثار این بحران بر اقتصاد خود در اختیار داشته باشد.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از وزیر نفت دولت نهم گزارش کرده که بحران مالی غرب بر اقتصاد ایران، «به‌ دلیل نوع اقتصادی که با آمریکا دارد کمترین تاثیر را خواهد داشت.»

اظهارات آقای نوذری در حالی ایراد می‌شود که محمود احمدی‌نژاد امروز دوشنبه شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد را مامور بررسی آثار بحران مالی غرب بر اقتصاد ایران کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهور خواستار تشکیل کمیته‌ای با عضویت رئیس کل بانک مرکزی، وزیران خارجه و بازرگانی، و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری شده تا دامنه تاثیرات این بحران بر اقتصاد جمهوری اسلامی و آسیب‌های احتمالی آن مورد بررسی قرار بگیرد.


25 مهرماه امسال منوچهر متکی در قزاقستان با انتقاد از ایالات متحده گفته بود که «بحران اقتصادی در آمریکا، تأثیر مستقیم بر اقتصاد دیگر کشورها دارد.»

به نظر کارشناسان، هرچند ایران به دلیل پاره‌ای از تحریم‌های بین‌المللی و داشتن اقتصادی دولتی، تا کنون از آثار منفی بحران مالی در امان مانده است، اما وابستگی بسیار بالای بودجه جمهوری اسلامی به درآمد‌های نفتی و کاهش قیمت نفت تا مرز کمتر از ۶۳ دلار در هر بشکه، که ناشی از بحران مالی جهان است، اقتصاد ایران را با تهدید جدی مواجه کرده است.

ایران برای کنترل کاهش قیمت نفت بارها از سران اوپک خواسته که سقف تولید خود را کاهش دهند.
سرانجام اوپک هفته گذشته اعلام کرد که ۱.۵ میلیون بشکه از تولید روزانه خود را برای جلوگیری از روند نزولی قیمت نفت کاسته است.

ایران در اجلاس اخیر اوپک پیشنهاد داده بود که حدود دو میلیون بشکه از سقف تولید این سازمان کاسته شود.

اکوادور، الجزایر، امارات، اندونزی، ایران، عراق، عربستان، قطر، کویت، لیبی، نیجریه و ونزوئلا، ۱۲ کشور عضو اوپک هستند که اندونزی با پایان سال ۲۰۰۸ این سازمان را رسماً ترک می‌کند و تولید عراق نیز در مجموع تولید این سازمان محاسبه نمی‌شود.
مقر اوپک در وین پایتخت اتریش قرار دارد.

نظرهای خوانندگان

با سلام
بر اساس اخبار ظاهرا این بحران مالی باعث افت قیمت سهام در بورس آمریکا و اروپا به میزان 25% شده و این همه صرو صدا به پا کرده است در حالیکه افت قیمت خیلی از سهام شرکتها در بورس ایران تا 500% و به خاک سیاه نشستن خیلیهاو افت قدرت خرید مردم بطور متوسط سالیانه 25% برای جناب نوذری خیلی طبیعی می باشد واقعا رو که نیست سنگ پای قزوینه

-- فرید توانا ، Oct 28, 2008

موضوع این است که پرتقال را با گلابی نمیتوان مقایسه کرد همانطور که اقتصاد ایران را که شدیدا به نفت وابسته است با اقتصاد کشوری صنعتی همانند امریکا یا فرانسه یا ...
ایران بدون نفت و با مدیریت فعلی همانند افغانستان و کشورهای افریقایی خواهد شد.
اراجیفی که وزرای موقتی و بی سواد عرض میکنند صرفا اراجیف هست و بس. برنامه دولت در مورد مالیات ارزش اضافی کار درستی بود ولی متاسفانه در مقطعه تاریخی و اقتصادی فعلی و با بی اعتمادی اقشار مختلف طبیعتا این جریان عقب افتاد.
اقتصاد ایران در حال حاظر بدون هیچ برامه ریزی به هیچ عنوان قابل پشبینی نیست و فقط به انشالله ربط دارد و بس. تنها راه نجات برنامه ریزیی صحیح داخلی با مالیاتهای عادلانه و سپس ورود به بازار جهانی میباشد.

-- Nam ، Oct 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)