تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شکایت جامعه مدرسین از محمد نوری‌زاد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اقدامی کم‌سابقه از محمد نوری‌زاد نویسنده سابق روزنامه کیهان به خاطر «اهانت به مقام مرجعیت و روحانیت» شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود‌رضا جمشیدی، مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت که «مراجع قم، علما و اعضای جامعه مدرسین به شدت» از اقدام آقای نوری‌زاد ناراحت هستند.

محمد نوری‌زاد که سال‌ها ستون‌نویس صفحه ۱۴ روزنامه کیهان بود، جمعه گذشته در وبلاگ خود انتقاداتی متوجه سیاست‌های وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز کتاب کرده است که به نظر می‌رسد بخش‌هایی از آن موجب برانگیخته شدن خشم روحانیون شده باشد.

آقای نوری‌زاد نوشته که اداره ممیزی در جمهوری اسلامی سال‌هاست که سیاستش «این بوده و هست که ساحت هنر و ادبیات و سایر فراورده‌های فرهنگی را از هر آلودگی و انحراف پالایش کند تا خروجی‌شان جز پاکی و پاکدامنی چیزی نباشد.»

وی همچنین از این‌که اداره ممیزی کتاب وزارت ارشاد اقدام به سانسور دیوان شعر حافظ کرده انتقاد می‌کند و می‌نویسد: «متصدیان، بیش از نیمی از اشعار او را به دلیل اهانت به ساحت شیخ و گربه زاهد و شخص جناب عابد و آقایان اهل فتوا و منبر و واعظین و ریاکاری و تزویر این جماعت هفت خط .... غیرقابل چاپ دانسته و زیر بسیاری از اشعار استغنایی او را با قلم قرمز خط کشیده‌اند.»

متن کامل یادداشت را بخوانید


به گفته آقای جمشیدی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به انتشار این مطلب با تسلیم شکایتی به دادستانی کل کشور «اعتراض شدید خود را به مطالب واهی و هتاکانه محمد نوری‌زاد ابراز داشته و خواستار تعقیب و برخورد قانونی با افرادی شده است که به بهانه‌های واهی ساحت مقدس مرجعیت را مورد اسائه ادب قرار می‌دهند.»

در واکنشی دیگر حسین ایرانی مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان قم نیز مطالب آقای نوری‌زاد را «علیه روحانیت و در راستای ‌خدمت به دشمنان انقلاب ‌و استکبار جهانی توصیف کرده» است.
وی به خبرگزاری مهر گفته است که آقای نوری‌زاد باید از انتشار این مطلب عذرخواهی کند.

محمد نوری زاد متولد ۱۳۳۱ شهریار و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت است.

وی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۹ به عنوان مجری برنامه‌های جهاد سازندگی و روایت فتح آغاز کرد و در سال ۱۳۶۴ به مستندسازی روی آورد که مجموعه‌های «ما اهل مسجدیم» و «شب‌های رمضان» از آن جمله‌اند.

درباره نوری‌زاد بیشتر بدانید

نظرهای خوانندگان

خوب است. آقایان ملاها هم می آموزند که نمی توانند بر روی منبر مهدورالدم بودن افراد جار بزنند. هرچند دادگاه های ما همه توسط امثال خودشان اداره می شود و امید انصاف از دادگاه های این مملکت نیست، اما باز هم تمرینی برای این حضرات است تا دماغ گنده شان را کمی پایین بیاورند.

-- بدون نام ، Sep 3, 2008

شکایت جامعه مدرسین به این مطلب مربوط است نه آن که نقل کرده‌اید:
http://mohammadnourizad.blogfa.com/post-39.aspx

-- کسی که خیلی هم زیاد نمی‌دانست ، Sep 4, 2008

بعد از حضور احمدي نزاد بطور كلي روحانيت از صحنه ي تصميم كيري كنار كذاشته شده اند و احمدي نزاد با همدستي خامنه اي سعي در كاهش قدرت روحانيت داشته اند زيرا نظاميها با وجود مراكز فرماندهي زياد مخالفند و خامنه اي نيز براي تحكيم خود در اين راستا حركت ميكند و لذا برخي نويسنده ها نيز هر از كاهي روحانيت را كمي قلقلك ميدهند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 4, 2008

noorizad khod be dami oftad ke khodash salha dar keyhan baraye digaran pahn mikard
vali omidvaram eeshan vaghean sare aghl amade bashad va dast az afkare motehajerane bardashte bashad

-- amir ، Sep 4, 2008

من منش اين آقا و كارهايش را اصلا قبول ندارم اما اين آخوند چقدر ...است كه نفهميده ايشان دارد درباره توصيف حافظ از جماعت شيخ و عابد سخن مي گويد!
عجيب است كه شيخ حالا با اين اوصاف، و اين برخورد، ثابت كرد كه شيخ و مفتي همينطورند است كه حافظ توصيف كرد و آقاي نوري زاد آنرا بازگو كرده است.
اي كبك خوشخرام كه خوش مي روي به ناز غره مشو كه گربه عابد نماز كرد

-- علی ، Sep 4, 2008

داستان روند غیر خودی شدن خودی ها در جمهوری اسلامی داستان تازه ای نیست و تاریخچه طولانی دارد
در انقلاب 57 همه گروهها از چریکهای فدایی تا مجاهدین خلق و جبهه ملی و نهضت آزادی گرفته تا فداییان اسلام و موتلفه با هم متحد بودند و همه شان یکصدا شعار مرگ بر شاه می دادند
اما از آنجا که انقلاب اولین کاری که می کند این است که فرزندان خودش را می خورد از فردای انقلاب که بوی تقسیم قدرت امد ناگهان چریکهای فدایی غیر خودی شدند و محارب بعد از انها نوبت جبهه ملی فرا رسید و مجاهدین خلق که طرد شوند
سپس به دولت موقت مهندس بازرگان انگ لیبرال و سازشکار زدند و کابینه او را که متشکل از نهضت آزادی ها بود از صحنه خارج کردند آیت الله شریعتمداری را هم از همان اوایل به نوعی حبس خانگی کردند و گردونه بلا به هم پروازان آقای خمینی در مراجعت از پاریس به تهران خورد یعنی انقلاب پردازان اطراف آیت اله خمینی یعنی آقایان بنی صدر. قطب زاده ابراهیم یزدی و حسن حبیبی که اولی را مجبور به فرار از ایران و تبعید کردند دومی را اعدام واقای یزدی را هر از گاهی محاکمه و تهدید به زندان و چهارمی شخصیت در سایه آقای حبیبی که از ایشان هم خبری نیست از این ها که بگذریم و به لیست بلند بالایی که به قول خامنه ای لیست ریزش نیروهای انقلابی نگاه کنیم می بینیم این لیست خیلی طولانیست و هر کس که مدتی با نظام همکاری کرده از آن وحشت کرده و از آن بریده از آیت اله
منتظری گرفته که حبس خانگی بود تا آیت اله آذری قمی وآیت اله لاهوتی
و سپس نوه معمم خود خمینی و آیت اله طاهری امام جمعه مستعفی اصفهان
و شیخ علی تهرانی داماد خامنه ای سپس موسوی تبریزی دادستان اوایل انقلاب
و موسوی خوئینی ها که رای بر عدم کفایت سیاسی بنی صدر را افتخار سیاسی خود اعلام کرد ولی بعدا مدیر روزنامه سلام شد که توقیف آن باعث حوادث هجده تیر شد که مایه آبرو ریزی نظام گردید حجت الاسلام یوسفی
اشکوری خلع لباس شد معادی خواه از روحانیون متنفذ اوایل انقلاب که به دلیل فساد اخلاقی برای همیشه از صحنه سیاست کنار گذاشته شد و حجت الاسلام عبداله نوری وزیر کشور که به دلیل انتقاداتش از نظام ولایت فقیه 3 سال زندانی کشید.. هاشم آغا جری اکبر گنجی و روحانی دیگری که از لیدر های حزب مشارکت است و چندی است دادگاه روحانیت او را محکوم به حبس کرده و امضای طومار در حوزه علمیه قم برای خلع لباس محمد خاتمی که بیست و دو میلیون ایرانی به او رای داده اند! فکر میکنم خیلیها را از قلم انداخته ام که حتما خودتان بهتر آنها را می شناسید منظورم سر خوردگان از نظام ولایت فقیه است راستی فکر می کنم کم کم تازگیها باید اسم آقای رفسنجانی را هم به لیست فوق اضافه کنیم.. مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی به طعنه می گفت باید به گونه ای باشیم که در هر ایستگاه عده ای را سوار کنیم نه آنکه
عدهای را پیاده کنیم(البته گاهی بعضی ها را هم از قطار به بیرون پرت کرده اند!)
خلاصه اوضاع اینطور که پیش می ره فکر می کنم دور نیست که علی بمونه و حوضش.

-- بدون نام ، Sep 4, 2008

اهل تقوی کاین چنین فریادخواهند و ملول
گر به داد «حق» رسند آنک خوش است

-- ali ، Sep 5, 2008

كيست ظالمتر از كسی كه دروغی را سر هم كند
http://yooyo.blogfa.com/post-10.aspx

-- محسن ، Nov 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)