تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
حاشیه‌های مجموعه‌ی تازه مهران مدیری

پخش خانگی قهوه‌ی تلخ

نادر افراسیابی

مهران مدیری، کارگردان و بازیگر مجموعه‌های طنز تلویزیون و سینما، مجموعه‌ی تازه‌ای تحت عنوان «قهوه‌ی تلخ» در ۹۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای پخش خانگی آماده کرده است. تاکنون سه بخش از این سریال از طریق سی دی و به شکل پکیج‌هایی در بین مردم توزیع شده است.


مجموعه‌های طنز تلویزیون و سینما«قهوه‌ی تلخ»

ابتدا قرار بود مجموعه‌ی «قهوه‌ی تلخ» در برنامه‌ی نوروزی شبکه‌ی سه صدا و سیما به نمایش درآید. اما به دلیل اختلافاتی که بین تولیدکنندگان این مجموعه و مدیران شبکه‌ی سوم پیش آمد، مجموعه‌ی قهوه‌ی تلخ فقط مجوز پخش خانگی گرفت.

اواخر اسفند ماه سال گذشته سایت تابناک اطلاع داد که حراست صدا و سیما به دلایلی صلاح ندانسته است مجموعه‌ی تلویزیونی «قهوه تلخ» روی آنتن برود. بنا بر همین گزارش‌های تأیید نشده مجموعه‌ی تلویزیونی «دارا و ندار» ساخته‌ی ده‌نمکی به جای «قهوه‌ی تلخ» در نوروز گذشته از صدا و سیما پخش شد.

در همان زمان برخی خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت اختلافات مالی را دلیل مجوز پخش نگرفتن «قهوه‌ی تلخ» اعلام کرده بودند. در هر حال مشخص نیست که به چه دلیل «قهوه‌ی تلخ» در ایام نوروزی مجوز پخش از صدا و سیما را دریافت نکرد. اکنون با تأخیری شش ماهه این مجموعه‌ی تلویزیونی به شکل سی دی در بین مردم توزیع می‌شود.

در نخستین بخش مجموعه‌ی تلویزیونی قهوه‌ی تلخ که برای پخش خانگی بخش‌هایی از آن آماده شده است، مهران مدیری خطاب به مردم گفت:

«گروه بزرگی مدت‌های زیادی برای [ساخته شدن این مجموعه] زحمت کشیده‌اند و پوست‌شان کنده شده و با ذوق ‌وشوق و با هزینه‌ی بسیار سنگینی، تلاش کرده‌اند این مجموعه ساخته شود و با این همه زحمت کپی کردن این مجموعه، انسانی نیست و زحمت همه افرادی که برای ساخت آن تلاش کرده‌اند به هدر می‌رود. ما که همیشه همدیگر را دوست داشته‌ایم و من همیشه عاشق‌تان بوده‌ام یک خواهش از شما دارم و آن این است که جان من، جان من، جان من نسخه کپی این سریال را از کسی نگیرید و یا از کسی نخرید. حتی در خانواده و حتی در بین خواهر و برادرها.»

دست اندرکاران «قهوه‌ی تلخ» برای تشویق مردم به خریدن سی دی‌های قانونی این مجموعه مسابقه ای برگزار خواهند کرد و در این مسابقه جوایزی را هم برای مردم در نظر گرفته‌اند.

مهران مدیری در ادامه‌ی سخنانش گفت:«استفاده از نسخه کپی سه ضرردارد: یکی اینکه نسخه‌های اصلی این سریال بسته‌بندی شیک و محترمانه‌ای دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است و همچنین قیمت ارزانی دارد. دوم اینکه کسی که از نسخه کپی این سریال استفاده کند از جوایزی که در مسابقه این سریال در نظر گرفته شده محروم می‌شود.»


مهران مدیری

سیامک انصاری که پیش از این در بیشتر مجموعه‌های تلویزیونی مهران مدیری از جمله در «باغ مظفر» هم هنرنمایی کرده است، در «قهوه‌ی تلخ» نقش یک کارشناس تاریخ را ایفا می‌کند. او در دانشگاه تاریخ تدریس می‌کند، اما دانش تاریخی او و اطلاعاتش از گذشته و تاریخ ایران خریدار ندارد. برای همین او که اهل داراب است و در تهران خانه‌ای اجاره کرده با مشکلات مالی زیادی دست به گریبان است، چنان‌که حتی از عهده‌ی پرداخت به‌موقع اجاره‌خانه‌اش برنمی‌آید.

او فال‌بینی را به خواب می‌بیند و فال‌بین مهلکه‌ای را در زندگی او پیشگویی می‌کند. با این‌حال این تاریخ‌دان تصمیم می‌گیرد بدهی‌هایش را بپردازد و به داراب برگردد و در آنجا پیش پسرعمویش که درس نخوانده اما تراشکار موفقی است کار کند. اما در اثر تصادف در کتابخانه با زنی آشنا می‌شود که مانند او به تاریخ علاقه‌ی بسیار دارد و می‌خواهد پایان‌نامه‌اش را درباره‌ی وقایع دوره‌ی زندیه بنویسید.


سیامک انصاری

از انقراض خاندان زندیه و تاجگذاری آقا محمد خان قاجار اما پنج سال در ایران حکومت مرکزی وجود نداشته و اوضاع مملکت «بلبشو» بوده است. از این راز تاریخی کسی آگاه نیست. چنین است که یک شخص اسرارآمیز به این استاد تاریخ زنگ می‌زند و از او می‌خواهد که برای پی بردن به این راز به «کاخ» برود. استاد تاریخ با چمدانی در دست به کاخ وارد می‌شود و قهوه‌ای می‌نوشد و ناگهان زمان تغییر می‌کند و او به عصر زندیه پرتاب می‌شود.

لوكیشن‌های مجموعه‌ی «قهوه تلخ» یك كاخ و یك بازار است. «مهران مدیری» به دلیل آماده نشدن لوکیشن‌ها به مدت چند روز كار خود را متوقف كرده بود.«محمد رضا هدایتی» پادشاه كاخ است، «علی لك پوریان» نقش ملیجك را ایفا می‌كند و «ساعد هدایتی» نیز پزشك دربار است.

در مجموعه‌ی «قهوه تلخ» كه مجید آقاگلیان و حمید آقاگلیان تهیه‌کنندگان آن هستند، آرام جعفری، سحر زكریا، الیكا عبدالرزاقی، سحر جعفری جوزانی، هادی كاظمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، فلامك جنیدی، سعید پیردوست، ساعد هدایتی و ... نقش‌های دیگری را به عهده دارند.از جمله مجموعه‌های تلویزیونی که مهران مدیری کارگردانی و بازیگری آنها را برعهده داشته می‌توان از پاورچین، نقطه‌چین، شب‌های برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره ،مرد ۲ هزار چهره را نام برد. داستان‌های مجموعه‌ی «قهوه تلخ» توسط امیر مهدی ژوله و خشایار الوند نوشته شده است.

به گفته مهران مدیری از حدود ۱۴ ماه قبل پیش تولید این سریال شروع شده و با گروهی متشکل از ۲۵۰ نفر و با ساخت دکورهای بسیار عظیم و با دوخت صدها دست لباس و گریم‌های بسیار سنگین این مجموعه ساخته شده است. به گفته مدیری این مجموعه ۳۵ بازیگر اصلی دارد ودر واقع یک کمدی تاریخی است.

به گزارش روزنامه‌ی سینمایی ایران، «بانی‌فیلم» مجموعه‌ی «قهوه تلخ» از سه‌شنبه‌ی گذشته در فروشگاه‌های معتبر عرضه شده و در نخستین روز مورد استقبال مردم قرار گرفته است.بر اساس گزارش‌های تأیید نشده بیش از پانصد هزار نسخه پکیج از این مجموعه در نخستین روز در سراسر ایران بین مردم پخش شد.

انتظار می‌رود که با توجه به محبوبیت مهران مدیری و غیاب دو ساله‌ی او و یاران هنرمندش در تلویزیون، مردم از توزیع «قهوه‌ی تلخ» به شکل سی دی‌های خانگی با قیمت ارزان استقبال کنند.قهوه تلخ پس از سریال «قلب یخی» ساخته‌ی محمد حسین لطیفی، دومین مجموعه‌ای است که ویژه پخش در شبكه ویدیویی تولید شده است.

پیش‌پرده‌ی مجموعه‌ی «قهوه‌ی تلخ» ساخته‌ی مهران مدیری

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام من متاسفانه خارج از کشور هستم و نمی تونم سی دی رو بخرم و سه قسمت رو از روی اینترنت دانلود کردم و دیدم کار خیلی عالی و جالبی بود. اما عذاب وجدان گرفتم واقعا این همه زحمت ما انقدر راحت می بینیم کاش می شد یه شماره حسابی تهیه کنندگان قهوه ی تلخ می دادند تا امثال من بتونیم هزینه ی کل مجموعه رو بریزیم به اون حساب و با خیال راحت تماشا کنیم

-- ندا ، Sep 22, 2010

in majmooeh ro az tarighe ebay khareje keshwariha mitoonand tahiyh konand.

-- Angel ، Sep 22, 2010

کاش میشد این مطلب را بزبانی گفت برای آنهائی که کپی غیر اصل را برای تفاوت قیمت ناچیز میخرند،که وجدانشان متاثر شود.
"اگر کار خوب را دوست دارید برای اینکه در آینده بتوانید کارهای خوب دیگر را ببینید باید پول این یکی را به صاحبان اصلی پرداحت کنید وگرنه آنها ورشکست میشوند و مسئول آن شمائید

-- باقر ، Sep 23, 2010

دیگه تو اینترنت آپلود نمی شه..جلوشو گرفتن
اون ۳ قسمت حلالت/حلالمون باشه...عذاب وجدان نگیر...

-- س ، Sep 23, 2010

امیدوارم بتوانند این مجموعه را در آیتیونز یا آمازون عرضه کنند، در این صورت همه ساکنان خارج از کشور هم می توانند به این مجموعه دسترسی مستقیم پیدا کنند و محصول را خریداری کنند.

-- کاوه ، Sep 23, 2010

ما ایرانی‌ها باید یاد بگیریم که اگر می‌خواهیم کار‌های پر محتوایی ببینیم باید هزینه اش رو پرداخت کنیم در غیر این صورت امثال مدیری ورشکست میشوند و ما هم از چنین کار‌هایی‌ محروم میشیم، من خودم خارج از ایران زندگی‌ می‌کنم ولی‌ از خانواده‌ام خواستم که این سی‌دی‌ها رو برام بخرند و پست کنند، با حمایت از هنرمندانی مثل مدیری تو دهنی محکمی به این حکومت و مخصوصاً صدا و سیمای آقای ضرغامی می‌زنیم

-- mehrnoosh ، Sep 23, 2010

متاسفانه این تقلب روحی از مذهب تشیع آمده ، ایران ما سراسر متقلب است، تا دیروز می گفتند کی معتاد است، کی دزد است، کی متلقب است کی... اما امروز مردم از خودشان می پرسند کی تریاکی و هرویینی نیست؟ کی دزد نیست ؟ کی متقلب نیست؟؟ و...
تنها راه رهایی هماوردی با این دین است!
انقلاب تنها راه است، انقلاب ایرانی

-- بدون نام ، Sep 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)