تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چرا از مرده‌ها می‌ترسند؟

منیره برادران

این خبر را خواندید؟

«نیمه شب گذشته یک دستگاه کامیون و یک دستگاه بلدوزر با همراهی تعدادی از نیروهای لباس شخصی به قبرستان بهائیان درزیکلا قائمشهر مراجعه نموده و اقدام به جمع‌آوری سنگ قبور و مسطح نمودن زمین نمودند.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هنگام حضور این گروه برق منطقه کاملا قطع گردیده بود و یکی از ساکنان محلی حاضر و شاهد در محل واقعه با شلیک تیر هوایی دستگیر و پس از بستن دست و پاهایش در نقطه‌ای از قبرستان رها گردید.

یورش و تخریب شب گذشته، سومین تخریب و به نوعی شدیدترین تخریب این قبرستان پس از تخریب‌های ٢ آبان و ٢ آذر سال جاری بود که عملاً آثار چندی از وجود قبرستان بهائیان در این محل باقی نگذارند.» (نقل ازسایت پیک ایران، ٣٠ دی ١٣٨٧)

خبر دیگر حمله و تخریب گورستان بهائی‌ها در خاوران بود در ٢٣ دی ماه. در این حمله به ویژه به قطعه‌ای که محل دفن بهائی‌های اعدام شده است، آسیب رساندند و آنجا را با بولدوزر درهم کوبیدند. این همزمان بود با تخریب گورستان خاوران.


حمله به گورستان‌ها و شکستن سنگ‌های یادبود اعدام شدگان، امر تازه‌ای نیست. این حملات شامل قبرهای اعدام‌شدگان در بهشت‌زهرا و همچنین شامل قطعه ٣٣ در بهشت زهرا هم که در آن جانباختگان در زمان شاه خفته‌اند، شده است. حتی مقبره بزرگان فرهنگ و ادب مان هم، مثل مقبره احمد شاملو هم از این حملات مصون نبوده است.

شکستن سنگ قبر مردگان توهین وتحقیر زندگان و تجاوز به فرهنگ آنهاست. در همه فرهنگ‌ها احترام به مردگان و یادبودها و آئین‌های ویژه مردگان جایگاهی والا دارد ودر فرهنگ ما به همچنین. حق برخورداری از مکانی برای دفن مردگان و اجرای مراسم برای آنها همیشه و در هرجائی وجود داشته است، خیلی پیشتر از بوجود آمدن حق شهروندی.

اما تخریب و محو کامل گورستان‌ها در روزهای گذشته مرحله تازه‌ای از حمله مامورین به مردگان است که در بیست و چند سال گذشته معمول بوده است. کسانی که دست به این کار می‌زنند از چه می‌ترسند؟

دلیل ترس از خاوران بر همگان روشن است: برملاشدن جنایت. می‌دانیم که آنجا غیر از گورهای بی‌نام و نشان، دو کانال گورهای جمعی قرار دارد که در شهریور ١٣٦٧ کنده شده است. خاوران مکانی است که خانواده‌ها را بهم پیوند می‌دهد. با تخریب خاوران می‌خواهند از یک طرف آثار جنایت را از بین ببرند و از طرف دیگر مانع تجمع خانواده گردند.

چرا حمله به گورستان بهائی‌ها و تخریب آن؟

تخریب گورستان‌های بهائیان جزئی از سیاست حذف حقوق شهروندی و در مواردی حتی سلب حق حیات از بهائیان می‌باشد. در ماه‌های گذشته فشار بر بهائیان ایران، دستگیری و آزار آنها افزایش یافته است. این آزارها و دربند کردن‌ها تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا اینها تدارکی است برای کشتار هموطنان بهائی ما؟

تجربه تاریخ نشان می‌دهد که کشتارهای جمعی به دلائل نژادی، دینی یا فرهنگی، همواره با تلاش برای حذف تاریخ و فرهنگ قربانیان همراه بوده است. برای حذف انسان‌ها ابتدا باید تاریخ آنها را حذف کرد. ترس از مرده‌ها، ترس از تاریخ است. گورستان جدا از اینکه مکانی است برای ادای آئین های دینی و فرهنگی، نگه دار تاریخ هم است، حداقل تاریخ چند نسل گذشته. گورستان شاهد زندگی مردمی است بر یک سرزمین. حذف گورستان حذف تاریخ است. گورستان بهائی به ما یادآوری می‌کند که بهائی‌ها هم به این خاک تعلق داشته‌اند و در این سرزمین زیسته‌اند.

تخریب گورستان‌ها یادآور جنایت نازی‌ها در مورد یهودی‌ها است. حمله به گورستان‌های یهودی‌ها و از بین بردن آنها، از سال ١٩٣٣، با قدرت‌گیری هیتلر آغاز شد و این هنوز قبل از شروع کشتار آنها بود. امروز هم با پیروی از آن ایدئولوژی جنایت‌بار نئونازی‌ها هر از چندگاه در شهرهای مختلف اروپائی به گورستان‌های یهودی‌ها حمله می‌کنند، سنگ‌ها و یادبودها را می‌شکنند و بر روی آنها علامت صلیب شکسته را حک می‌کنند. تخریب گورستان‌های یهودیان در زمان نازی‌ها پیش درآمد کشتار و حذف فیزیکی یهودیان و تلاش برای پاک کردن تاریخ و هرنوع اثری از آنها بود.

«نجس‌ها»

یک نکته مشترک در تخریب گورستان بهائی‌ها و خاوران وجود دارد. آرمیدگان در آنها «نجس» هستند. به تعبیر اسلام‌گرایان بهائیان و خدا ناباوران نجس و ناپاک هستند و حتی مرده آنها؛ باید از آنها مطلقا پرهیز کرد. جدا کردن مرده‌ها از همدیگر، تداوم منزوی کردن و سرکوب زنده‌هاست. انسان‌ها را بر اساس دین و یا عقیده نجس شمردن در باور خیلی از مسلمانان کشورمان هم وجود دارد.

چنین باوری اما، وقتی تبدیل به سیاست حکومتی می‌شود، زمینه آزار و اذیت و در نهایت حذف و نابودی «نجس‌ها» را فراهم می‌آورد. بدون اینکه با اعتراض یا مخالفت جامعه روبرو گردد. فرهنگ نجس شمردن دگراندیشان، گواهی است شوم بر اوج نابردباری جامعه و از آن خشونت می‌زاید. «نجس» آن «دیگری» است، از ما نیست. چه بر سرش می‌آید، این به ما مربوط نیست. اگرچه آزاری به ما نرسانده، اما شاید نبودش بهتر باشد.


فرهنگ نجس شمردن آنقدر در جامعه ما ریشه‌دار است که گاه حتی مخالفان جمهوری اسلامی هم نتوانسته‌اند از آن فاصله بگیرند. مثالی می‌زنم و قصدم تخطئه کردن فرد بخصوصی نیست. محمد جعفری، مدیر وقت روزنامه انقلاب اسلامی، در کتاب خاطرات خود از زندان‌های جمهوری اسلامی در دهه ٦٠، وقتی با یکی زندانی چپ هم سلولی می‌شود، بدون نقد امروزش بر دیدگاه آن روز می‌نویسد:

«هم سلولی‌ام جوانی بود چپی و بعضی مسائل پاکی و نجسی بخصوص در آن دوران به مسئله زندگی همزیستی در یک چنین محیط کوچکی دامن می‌زد.» ( ص. ٧٨ جلد اول)

و مدتی بعد که با یک بهائی هم سلول می‌شود، آزرده می‌نویسد: «... پیش خودم فکر کردم اگر اینها به آن چیزهایی که می‌گویند اعتقاد دارند پس چرا مسلمان و بهائی و چپی را در یک سلول نگه می‌دارند.» (ص. ٩٧ همان)

خشونت انجمن‌های ضد بهائی نسبت به بهائیان و خداناوران که قبل از انقلاب هم بارها فاجعه‌ها آفرید، امروز به سیاست حکومتی تبدیل شده است. این می تواند به فاجعه نسل‌کشی بی‌انجامد اگر هشیار نباشیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مسلمانان غير خودشان را مثل ادرار و مدفوع خود نجس مي دانند!!
مردم مثل دندانه هاي شانه برابرند!!!

-- دكتر جون ، Jan 22, 2009

ای کاش هموطنان ما هم نعمت وسعت نظر را در می یافتند... ای کاش

-- آزاده ، Jan 22, 2009

انسان‌ها را بر اساس دین و یا عقیده نجس شمردن در باور خیلی از مسلمانان کشورمان هم وجود دارد.

تاييد ميشود، متاسفانه!
اين يك باور آيينيست

-- ميم ، Jan 23, 2009

كساني كه به تخريب گورستانها مي پردازند مرده تر از آناني هستند كه در زير گور خوابيده اند و با اين كارها سعي ميكنند به خودشان هويت بدهند

-- Freedom ، Jan 23, 2009

آینده ایرن تابناک است . با وجود آنکه یک بهایی هستم تشخیص من این است که بهتر است بجای تمرکز بر مشکلات فعلی ، موجودیت افکار مشکل آفرینان را پذیرفته و تمرکز را بر نجات ایشان و اعتلای ایران معطوف نماییم .

-- بدون نام ، Jan 23, 2009

فرهنگ نجس بودن از ابتدای اسلام که مسلمانان با یهودیان در ارتباط بودن نشئت میگیرد که برای اینکه مسلمانان از افکار غلط یهودیان تاثیر نپذیرند پیامبر آنها را نجس خواند نه از نظر جسمی و ... بلکه از لحاظ افکاری که مسلمانان با این دید از آنها دوری پذیرند. اما متاسفانه با گذشت دین و تفاسیر غلط فرهنگ نجس بودن جسمی ادیان به روی کار آمد و میبینیم که به مردگان نیز سرایت نموده

-- ن.ر ، Jan 23, 2009

اینان مریض شده اند! جز این از ایشان انتظاری نیست! نیش عقرب نه از ره کین است/ اقتضای طبیعتش این است! دگر اندیش ستیزان بیش از هر وقت دیگر نیازمند دعا هستند تا بلکه خدا شفایشان دهد! خدا نکند کسی مبتلا به درد تعصب و کینه شود! هر که باشد از انسانیت خود جدا می شود و از حیوان پست تر می گردد! اگر چه خداوند به مقتضای عدلش جزای ستم هایشان را خواهد داد، ولی همهء هموطنان باید دست به دعا بر داریم تا بلکه اینان زودتر بیدار شوند و دست از کینه و ستم وتعصب بردارند تا بلکه بار گناهشان سبک تر گردد! اینان نه تنها در حال ویرانی ایران اند، بلکه دنیا را نیز به جنجال و جنگ خواهند کشید.

-- همدرد ، Jan 23, 2009

من به بهائیت هم مانند بقیه باورهای مذهبی بها نداده ام ولی این عمل وحشیانه وقرون وسطائی که ریشه در مذهب دارد را به شدت محکوم می کنم واضافه می کنم هر مذهبی که به حکومت رسیده است جر جنایت نکرده است ..وقتی کسی خود را بر حق ودیگران را گمراه می شمارد چنانچه زورش برسد جنایت می کند واگر در موضع ضعف باشد مظلوم نمائی می کندوطرفدار آزادی مذاهب وحقوق انسان ها می شود.

-- کریم ، Jan 23, 2009

جای بسی تاسف است که بسیاری از ایرانیان در واکنش به جنایات وحشتناک تاریخی و کنونی که از اعتقادات دینی و مذهبی و خرافات سر چشمه گرفته اند هنوز دست بدعا و عبادت باقی مانده اند که خود بنوعی باعث ادامه مشروطیت حکومت مذهبی ونفوذ و تاثیر دین واپس گرا در جامعه محتاج به ازادی و پیشرفت ایران میشود. تا کی باید فرهنگی را که جنایت را با تکیه بر کلمه نجس توجیه میکند مقدس دانست؟

-- اسی ، Jan 24, 2009

etefaghan yeki az meyar haee ke neshan dahandeye sare az na sare dar jonbeshe mardome iran mitavan be an tekye kard barkhord ba fajeye holnake koshtarhaye daheye 60 mibashad ,azmuni ke eslah talabane hokumati dar sarboland birun amadan az an sakht sharmandeh and.

-- ghobad ، Jan 24, 2009

با سلام خدمت تمامي دوستان

يكي از سخنان گرانبها جناب عبدالبها به اين مضمون است

از تهديدهاي حكومت ناراحت نشويد . بلكه آنها بسيار خوب است كه باعث پيشرفت هم ميشود .

اگر از اين نظر به اين قضايا نگاه كنيم ، ديگر مشكلي وجود ندارد

-- سهيل ، Jan 24, 2009

اگر به هر کسی در دین و روشی که دارد احترام میگذاشتیم هیچ وقت روزگارمان اینقدر سخت نبود. روز به روز جوانان ما از ایران خارج میشوند جون در ایران دخالت در دین و عقیده دیگران به شکل یک فرهنگ در امده و این حق زندگی با ارامش را از همه میگیرد. متاسفانه قوانین قدیمی حکومت هم به این فرهنگ غلط دامن میزند و انرا تقویت میکند.کاش به خودمان میامدیم و به همدیگر احترام میگذاشتیم به هر دین وآیینی.....

-- ارزو ، Jan 24, 2009

این جهلی است که متاسفانه گریبان جامعه ما رو گرفته اما بد به حال این جاهلان که نه تنها خدا ازشون نمیگذره بلکه در آینده نه چندان دور خواهیم دید گه در تاریخ به ننگی ازشون یاد خواهد شد.

-- مهرشاد ، Jan 24, 2009

نه هر آدمى زاده از دَدَ به است
كه دَدَ زآمى زاده بد به است
به است از دَدَ انسان صاحب خرد
نه انسان كه در مردم افتد جو دَدَ
در حقيقت بايد كفت كه اين نفوس روى شِمر ويزيدرا سفيد كردند زيرا در آن زمان وبخاطر جاه ومقام امام حسين (ع)را شهيد نمودند ولى اكنون بخاطر جه آنها كه داراىحكومت وقدرت وشوكتند از نفوس مظلوم وبي يناه جه ميخواهند از قبرستانها جه ميخواهند بجاى اينكه مردم را براه راست هدايت كنند دست بجنايت ميزنند وهر روز جنايتى جديد.ودر عين حال خود را عالم وبا تقوى ميدانند جز جهل فرهنكى ديكر ندارند.
عبادت بجز خدمت خلق نيست
به سجاده وسُبحه ودلق نيست

-- ضيا ، Jan 25, 2009

بخود میبالم نه از این دیدگاه که مورد ظلم وستم واقع شده ام بلکه باین دلیل که آنچنان حضرت بهاءالله و حضرت عبد البهاء مارا تربیت کرده اند که 30 سال زیر انواع ظلم و ستم و تباهی باشیم ولی در عین حال کینه و نفرت بدل خود راه ندهیم . یادمان باشد همه چیز در حال گذر است . حضرت بهاءالله میفرمایند: ای ظالمان ارض دست خود را از ظلم کوتاه نمائید که قسم یاد کرده ام از ظلم احدی نگذرم

-- abrj ، Feb 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)