تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

قتل مدیر رادیو صلح باعث نگرانی روزنامه‌نگاران افغان شده است

گزارش زینب محقق را از اینجا بشنوید.

خانم زکیه زکی مدیر رادیو صلح افغانستان، نیمه‌شب سه‌شنبه به ضرب گلوله افراد ناشناس درمنزلش به قتل رسید. خانم زکی سرمعلم مکتب و گوینده و مدیر مسئول رادیو صلح در شهرستان جبل‌السارج در ولایت پروان بود.

عبدالاحد رنجبر شوهر خانم زکیه زکی که هنگام قتل همسرش در خانه نبوده است، می‌گوید زکیه دشمن شخصی نداشت و همیشه با یک میکروفون و کتاب در هر گوشه این سرزمین می‌رفت بدون این که محافظی داشته یا از کسی هراس داشته باشد.
او با یک روحیه عالی تقریبا دو تا سه برنامه را در هفته برای رادیو صلح پیش می‌برد. یک برنامه‌ او زن و زندگی بود و برنامه دیگرش گل‌های شقایق.

حبیبه زکی خواهر زکیه نیز می‌گوید که او فعال حقوق زنان بود و قتل او انگیزه‌ سیاسی دارد. او می‌گوید زکیه همه جور زحمت می‌کشید. به رادیو می‌رفت، به مکتب می‌رفت و سرمربی مکتب بود. او هیچ دشمنی شخصی با هیچ کس نداشت. فقط در راه آزادی زنان مبارزه می‌کرد و زحمت می‌کشید. کسی که او را به قتل رسانده ضد زن و ضد آزادی بوده و به خاطر خفه‌ساختن آزادی زنان و به خاطر خفه ساختن زن‌ها زکیه را که نماینده زنان جبل سراج بود کشته است.

شب هنگام سه مرد مسلح از راه پنجره وارد اتاق خواب خانم زکی شده و وی را با چند گلوله به قتل می‌رسانند. فرشته دختر خانم زکی می‌گوید: شب تلویزیون می‌دیدیم. خبرها و سریال‌ها را تماشا کردیم مادرم که سرش درد می‌کرد داروهایش را خورد و خوابید. ما که خوابیدیم با صدای فریاد و جیغ بیدار شدیم فکر کردیم دزد آمده اما دیدیم مادرم گلوله خورده در حالی که برادر کوچکم هم کنارش بود. ما نتوانستیم با او صحبت کنیم و قبل از این‌که به بیمارستان برسد فوت کرد.

فرمانده‌ پلیس پروان، پاسبان محمد سلام می‌گوید، پلیس چندتن را به اتهام این قتل بازداشت نموده و قضیه تحت بررسی پلیس قرار دارد.

زکیه زکی دارای ۶ فرزند بود و در هنگام مرگ ۴۱ سال عمر داشت. برخی گروه‌های مدافع حقوق خبرنگاران اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند،‌ قتل‌هایی از این قبیل مانع آزادی کار خبرنگاران می‌شود. هفته‌ پیش نیز، شکیبا سانگه آماج گوینده‌ی تلویزیون خصوصی شمشاد به قتل رسید. هرچند انگیزه‌ قتل وی را مسایل شخصی اعلام کردند، ولی برخی‌ تفکر سنتی حاکم بر بخشی از جامعه‌ افغانستان را مانع عمده برای کار زنان خبرنگار می‌دانند.

سنجر قیام مدیر رادیو "سلام وطن دار" در افغانستان که یک رادیوی خصوصی است، معتقد است که این تهدید فقط شامل خبرنگاران زن نمی شود.

به گفته آقای قیام، جریانی در افغانستان شکل گرفته که قصدش مقابله را رسانه های خصوصی است چون رسانه های دولتی مطالب انتقادی زیادی منتشر نمی کنند.

ادامه گفت و گو با آقای قیام را می توانید از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Fondamentalist Mullahs like Taleban. Sayaf, Gulbudin ,and other Mullahs do not want the women take part in social
They want women live like 1400 years ago in Saodi-Arabia,that is all. One way ,we have for solution to fight with those ignorant animals

-- Roshan ، Jun 23, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)