تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با نسرین ستوده، وکیل عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز با دنده‌ شکسته و اتهاماتی تازه در بند سپاه

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

بعد از گذشت بیش از ۴۰ روز از بازداشت عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار معترض به نتایج انتخابات، وکیل او خانم نسرین ستوده روز شنبه موفق به دیدار با وی شد.

عیسی سحرخیز با اتهاماتی چون شرکت در اغتشاشات و توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روبه‌رو است. وی که دنده‌هایش هنگام بازداشت شکسته است، هم‌چنان در بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین و در سلول انفرادی زندانی است. خانم نسرین ستوده، وکیل عیسی سحرخیز به رادیو زمانه از آخرین وضعیت او می‌گوید:

Download it Here!

بعد از ۴۰ روز بی‌خبری، من روز شنبه آقای سحرخیز را در زندان اوین ملاقات کردم. علی‌رغم پرسش من، کسی دقیقاً محل نگهداری ایشان را به من نگفت. اما از فحوای مذاکرات برمی‌آمد که ایشان در بند ۲-الف سپاه، نگهداری می‌شود.

آقای سحرخیز در بی‌خبری کامل به سر می‌برد. از اخبار بیرون، به هیچ عنوان هیچ خبری نداشت. او از هواخوری نیز محروم است.

چگونه متوجه شدید که ایشان هیچ اطلاعی از بیرون از زندان ندارد؟

از ایشان پرسیدم و متوجه شدم که نه روزنامه، نه کتاب، هیچ چیز در اختیارش قرار نمی‌گیرد. اخبار روز را با ایشان در میان گذاشتم و پرسیدم که آیا اطلاعی از این اخبار دارد که پاسخ داد هیچ اطلاعی ندارد. در ۴۰ روز گذشته هیچ نوع روزنامه‌ای به دست ایشان نرسیده است. علاوه بر این، به کلی از هواخوری محروم است.

علی‌رغم این که بازپرس پرونده در روز بیست و یکم مرداد دستور انتقال ایشان را به بند عمومی صادر کرده است، اما هم‌چنان ایشان با افراد دیگری در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شود و به اتفاق سه نفر دیگر در یک اتاق هستند.

علاوه بر همه‌ی این‌ها، ایشان از دردی در ناحیه‌ی دنده‌هایش شکایت می‌کرد که هنگام بازداشت، به دلیل ضرب و شتم مأموران شکسته شده بود و طی تمام مدت بازداشت ایشان، تا امروز هیچ اقدامی برای معالجه انجام نشده است. اما روحیه‌ی ایشان روی هم رفته خوب به نظر می‌رسید.


عیسی سحرخیز

مطلع شدید که دادگاه ایشان کی برگزار می‌شود؟ یا اساساً پرونده‌ای را مطالعه کردید؟

من هنوز موفق به مطالعه‌ی پرونده نشده‌ام. در مراجعه‌ای که دیروز به بازپرسی مربوطه داشتم، فعلاً به من اجازه‌ی ملاقات داده شد و امیدوارم که در هفته‌ی آتی بتوانم پرونده را مطالعه کنم.

خانم ستوده، ایشان از موارد اتهام خود اطلاع داشت؟ تفهیم اتهام شده بود؟

متأسفانه در تفهیم اتهامات ایشان، ابهاماتی هست. در عرض ۲۴ ساعت اولیه، دو اتهام به ایشان تفهیم شده است: شرکت در اغتشاشات و تشویق دیگران به شرکت در اغتشاشات.

ولی بعد از گذشت تقریباً یک ماه از بازداشت، سه اتهام جدید به ایشان تفهیم شده است: توهین به مقام رهبری، تبلیغ علیه نظام و تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور.

تفهیم این سه اتهام بدون رعایت تشریفات دادرسی صورت گرفته است. زیرا به موجب آیین دادرسی کیفری، فرد متهم پس از بازداشت، حداکثر ظرف ۲۴ ساعت باید تفهیم اتهامی بشود که تا پایان پرونده، آن اتهامات مورد رسیدگی مراجع قضایی قرار بگیرد. در حالی که ایشان تقریبا یک ماه پس از بازداشت، تفهیم اتهام شده است. این‌ها اشکالاتی است که در روند تفهیم اتهام ایشان وجود دارد.

شما با موکلتان به تنهایی ملاقات کردید یا در حضور مأموران؟

مأموری از زندان همراه ما بود و با حضور ایشان، به مدت ۲۰ دقیقه ملاقات صورت گرفت.

Share/Save/Bookmark

در همین باره:
نگرانی از وضعیت عبدالفتاح سلطانی و عیسی سحرخیز

نظرهای خوانندگان

خداوند بزرگ یارش باشد. شجاعتی که در نوشته هایش وجود داشت، کم نظیر بود.

-- بدون نام ، Aug 17, 2009

به امید ازادیش وازادی تمام بیگناهانی که در زندانهای جمهوری اسلامی ودر زندان بزرگ ایران مورد شکنجه این قاتلان که بزورچماق حکومت میکنندقرارمیگیرند. راست میگند که پول کثیفه که اینهااز خامنه ای ادمکشوواحمدینزاد همکارش و بقیشون به خاطرمنافع خود دست به هر جنایتی میزنند .در اینده نزدیک به اینها دیگه توحین نمیشه بلکه زیر پای مردم له خواهند شد.

-- م ، Aug 18, 2009

یاد خسرو گلسرخی افتادم .مرگ بر دین فروشان

-- اکبر ، Aug 19, 2009

درود بر انسانيتش.

-- ب ، Aug 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)