تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با نسرین ستوده، وکیل عبدالفتاح سلطانی و عیسی سحرخیز

نگرانی از وضعیت عبدالفتاح سلطانی و عیسی سحرخیز

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

Download it Here!

در مورد برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر ابهامات بیشتر و اطلاعات کمتری در میان است. آقای کیوان صمیمی، مدیر مسئول روزنامه‌ی توقیف شده‌ی «نامه» که از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، آقای عیسی سحرخیز و آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، از جمله‌ی این دستگیرشدگان هستند که وکالت آن‌ها را خانم نسرین ستوده بر عهده دارد. خانم ستوده نگرانی ویژه‌ی خود را در مورد دو تن از موکلینش، این گونه بیان می‌کند:


نسرین ستوده، حقوق‌دان و وکیل دادگستری

در تماسی که همسر جناب آقای سلطانی با من داشت، اعلام کرد که هفته‌ی گذشته یکی از مسئولان دادسرای انقلاب اسلامی تهران به سلول انفرادی آقای سلطانی رفته و ضمن تهدید‌های مختلف، از ایشان خواسته است، تعهد بدهد که همکاری‌اش را با کانون مدافعان حقوق بشر و سرکار خانم عبادی قطع می‌کند و هم‌چنین در زمینه‌ی پرونده‌هایی که وکالت آن‌ها را بر عهده می‌گیرد، هیچ مصاحبه ای انجام ندهد.

طبیعی است که آقای سلطانی، با توجه به سابقه‌ی درخشان و دیرینه‌ای که در این زمینه دارد، زیر بار امضای چنین تعهدنامه‌ای نرفته و اعلام کرده است که اگر چنین نامه ای را امضا کند، آزادی‌های شخصی خودش را انکار کرده است.


عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر

پس از آن، آقای حداد ایشان را تهدید کرد که این بار برای وی ۱۰ سال حبس تعیین خواهد شد. در پاسخ آقای سلطانی که گفته بود: «دفعه‌ی پیش نیز برای من پنج سال حبس بریدید؛ ولی من تبرئه شدم» گفته است: «این بار با دفعه‌ی پیش فرق می‌کند.»

این‌ها تهدیدهایی است که تا به حال علیه آقای سلطانی اعمال شده است. این تهدید در سلول انفرادی علیه ایشان صورت گرفته و می‌شود حدس زد نسبت به دیگر زندانیان سیاسی، چه تهدیدها و فشارهایی در جریان است.

گفتید که نگرانی دیگر شما در مورد آقای عیسی سحرخیز است.

بله، متأسفانه علی‌رغم این‌که بارها به دادسرای انقلاب اسلامی تهران مراجعه کرده‌ام، تا کنون هیچ پاسخ روشنی در مورد پرونده‌ی آقای سحرخیز به من نداده اند. حتی مسئول پرونده‌ی ایشان تا به حال به من اعلام نشده است.

امیدوارم این پرونده‌ها نزد دادستان تهران نباشد. چون قانوناً دادستان تهران نمی‌تواند فی‌البداهه و شخصاً به پرونده‌ها رسیدگی کند. بلکه باید آن‌ها را نزد بازپرس یا دادیاری برای انجام رسیدگی بفرستد.

به هر حال، تا کنون نه به من اجازه‌ی ملاقات با آقای سحرخیز داده شده و نه اجازه‌ی مطالعه‌ی پرونده داده شده است.


عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار

دنده‌های آقای سحرخیز هنگام دستگیری شکسته شده است. علاوه بر آن، ایشان دچار بیماری خطرناکی هستند که می‌تواند خطرات بسیاری زیادی برایش ایجاد کند. من به عنوان وکیل ایشان و هم چنین خانواده‌اش، از این بابت در نگرانی شدیدی به سر می‌بریم. ایشان آلرژی‌ای دارد که مداوماً باید تحت نظر باشد؛ مبادا که ریه‌هایش دچار تورم شود و راه نفسش را ببندد.

ظاهراْ مسئولان زندان از این بیماری بی خبر بودند و حتی به ما این اجازه را نمی‌دهند که وارد پرونده بشویم و به مسئولان این اطلاع را بدهیم که جلوی ایجاد چنین خطری را برای آقای سحرخیز بگیریم.

طبیعی است که من از این بابت خیلی نگران موکلم هستم و امیدوارم که به وکلا، همه‌ی وکلا در این پرونده‌های اعتراضات پس از انتخابات، اجازه‌ی مداخله داده شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)