تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض هلندی‌ها به سکوت دنیا در قبال غزه

در حالی که حملات اسراییل به غره، هر روز شدت می‌یابد، در نقاط مختلف جهان، به این حملات و کشتار صدها فلسطینی اعتراض کرده‌اند در هلند نیز تظاهرات و تجمع‌های متعددی برگزار شده است.

از جمله‌ی آن تظاهرات چند صد فلسطینی، یک‌شنبه شب در میدان «دام» در مرکز شهر آمستردام بود. روز شنبه هم تظاهرات گسترده‌ای در آمستردام هلند برگزار شد و تظاهرکنندگان با دادن شعارهایی در حمایت از غزه، خواستار بایکوت اسراییل و پایان دادن به این کشتار بودند.

لیدا حسینی نژاد در محل این تظاهرات حضور داشت و به سوالات ما در این زمینه جواب داد.

Download it Here!

تظاهرات روز شنبه چه فرقی با تظاهرات قبلی در لاهه داشت؟

تظاهرات لاهه، یک تظاهرات محلی بود. همان‌طور که شب جمعه در روتردام تظاهرات بود و در واقع این تظاهرات بدون آمادگی قبلی انجام شده بود که البته در هر کدام از آن دو تظاهرات، حدود دو هزار نفر شرکت کرده بودند.

این یک تظاهرات سراسری است، که از تمام هلند در آمستردام شرکت کردند که البته این تظاهرات در عرض چهار روز تدارک دیده شده و همه در میدان موزه‌ی آمستردام جمع شدند.


عکس: زمانه

چقدر جمعیت برای این تظاهرات آمده، چون تمام راه‌ها در آمستردام بسته شده بود.

دقیقاً، تظاهرات در میدان موزه‌ی آمستردام از ساعت یک بعد از ظهر شروع شد و قرار بود سخنرانان تا ساعت دو سخنرانی کنند و تظاهرکنندگان ساعت دو حرکت کنند و ساعت سه برگردند و از سه تا چهار سخنرانی داشته باشند.

اول تظاهرات یعنی قبل از این‌که شروع به حرکت کنند، پنج هزار نفر آمده بودند ولی طی تظاهرات این تعداد به ده هزار نفر رسید و این‌قدر این تظاهرات گسترده شد که مدت زمان بسیار زیادی طول کشید تا دوباره به میدان موزه‌ی آمستردام برگردند.

ساعت از چهار گذشته بود ولی هنوز همه تظاهر کنندگان به میدان موزه برنگشته‌ بودند. و از ساعت چهار به بعد سخنرانان شروع به سخنرانی اختتامیه کردند.

سخنرانی‌های افتتاحیه چطور بود؟ در مورد مسأله در‌گیری‌ها در غزه چه سخنرانی‌هایی شد و چه اطلاعاتی داده شد؟

سخنرانی‌هایی که در اول تظاهرات بود، از گروه‌های مختلف از جمله کمیته‌ی فلسطینی‌ها در هلند و گروه‌های مختلف شرکت داشتند. مسلماً همه گرو‌ه‌ها، این حملات اسراییل را محکوم می‌کردند. علیه موضع هلند که در واقع به تداوم بایکوت غزه کمک می‌کند و موضع درستی نمی‌گیرد، شعار دادند.

به موضع نخست وزیر هلند، وزیر امور خارجه هلند و پارلمان اروپا خیلی انتقاد داشتند و این‌که این یک جنگ نابرابر است و حملات حماس در مقابل حملات اسراییلی‌ها قابل مقایسه نیست.

همه باید کمک کنند که اسراییل را بایکوت کنند و بایکوت دنیا را در مقابل غزه بشکنند. به رسانه‌ها خیلی انتقاد داشتند که موضع یک‌طرفه می‌گیرند، و این جنگ نابرابر را به درستی نشان نمی‌دهند و آن را به گردن حماس می‌اندازند.


عکس: زمانه

با توجه به این‌که می‌گویی به بازتاب خبرهای غزه در رسانه‌های هلند اعتراض دارند، حضور رسانه‌ها چطور بود؟

همین الان یکی از سخنرانان گفت تمام رسانه‌های هلند در این تظاهرات شرکت داشتند و این خبر را در رسانه‌های مختلف اعلام می‌کنند. البته باید ببینیم که این حضور مردم را چگونه انعکاس می‌دهند.

قرار است اعلامیه یا بیانیه‌ای در انتهای سخنرانی و تظاهرات صادر شود؟

تا جایی که من می‌دانم قرار نیست اعلامیه‌ای صادر شود، همه انتظار دارند که این همبستگی را که امروز نشان دادند، هر روز داشته باشند و محدود به یک روز نباشد و تا آن‌جایی پیش بروند که حملات اسراییل متوقف شود و غزه از بایکوت دربیاید.

می‌توانی چند تا از شعارهایی را که داده شد برای ما بگویی؟

شعارها به زبان عربی، هلندی، انگلیسی و ترکی بود. یکی از شعارها این بود که فلسطین باید آزاد شود. شعار دیگر این بود که از انتفاضه دفاع می‌کردند و می‌گفتند: «انتفاضه، انتفاضه، فلسطین آزاد باید گردد.»

در مورد نخست وزیر هلند شعار می‌دادند که دست‌های بالکننده و ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه هلند به خون آلوده است. و شعارهایی دیگری مثل این‌که جرج بوش، لیزنی، باراک و اولمرت هم تروریست هستند.

«همبستگی با فلسطین و مبارزه‌ آن‌ها مبارزه‌ی ما، همبستگی همه‌ی ما» یکی دیگر از شعارها بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«آتش‌‌بس فقط به نفع اسراییلی‌ها بود»
«روز خشم» در فلسطین
ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه
اعتراض هلندی‌ها به حملات اسراییل

نظرهای خوانندگان

‫ببخشید منظورتان از هلندی ها همون مسلمانان مراکشی و الجزایری و پاکستانی و ... مقیم هلنددهست؟!!!

-- rezy ، Jan 4, 2009

منظور از هلندی ها مردم مقیم هلند است. فیلم این تظاهرات را اینجا می توانید ببینید.
http://www.youtube.com/watch?v=ogWagm6Z6II&eurl=http://is-nieuws.blogspot.com/

-- لیدا ، Jan 5, 2009

من در این راهپیمایی بودم و خدا نکنه که ایرانی ها جو گیر بشن ..پرسش اینجاست که آیا برای وقایعی مثل 18 تیر و یا کشتارهای 67 در ایران این دوستان اینچنینی پا به راهپیمایی می گذارند!

-- بدون نام ، Jan 5, 2009

‫در پاسخ به اقای بدون نام
‫مسلما خیر.ایرانیان عزیز مقیم خارج از کشور معمولا سیاسی نیستن و از اونجایی که هر حرکت اعتراضی در دفاع از حقوق مردم ایران سیاسی به شمار می اید از حضور به هم رساندن معذورند.اما برای فلسطینی سینه چاک میدهند.البته خب اون دیگه بحث حقوق بشر است!!!!!!

-- rezy ، Jan 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)