تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با مریم آوراغ، عضو سازمان سوسیالیست بین‌الملل در هلند، پیرامون تجمع اعتراض‌آمیز در هلند در دفاع از مردم غزه

«آتش‌‌بس فقط به نفع اسراییلی‌ها بود»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

در پی حملات اسراییل به غزه و کشته و زخمی شدن چند صد فلسطینی، یک‌شنبه شب در میدان «دام» در مرکز شهر آمستردام هم تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار شد. این تجمع توسط سازمان سوسیالیست بین‌الملل در هلند، کمیته فلسطین در هلند، سازمان زنان سیاه‌پوش و پلاتفرم فلسطینی حقوق بشر و همبستگی سازماندهی شد.

در همین رابطه با مریم آوراغ، عضو سازمان سوسیالیست بین‌الملل در هلند و یکی از سخنرانان این تجمع گفت ‌و گو کرده و ابتدا از شیوه‌ی برگزاری این تجمع پرسیده‌ام.

Download it Here!

صبح شنبه خبردار شدیم که حمله‌ی هوایی به منطقه‌ی اشغالی غزه شروع شده است. چند هفته‌ای بود که احساس می‌شد ناآرامی‌هایی در آنجا وجود دارد.

خیلی از مردم نگران بودند که چه اتفاقی می‌افتد و ارتش اسراییل روز شنبه با حمله‌ی هوایی گسترده‌ای جواب این نگرانی‌ها را داد.

آنجا منطقه‌ای کاملاً ایزوله است و از نظر جمعیتی یکی از پرتراکم‌ترین‌های دنیاست و بسیاری از آن‌ها حتا سقفی بالای سرشان ندارند، بارانی از بمب بر سرشان فرود آمده است. این اتفاق خیلی غم‌انگیز روز شنبه رخ داد.

خیلی از مردم از طریق رسانه‌های رسمی و اینترنتی شاهد این اتفاق بودند. این اتفاق را می‌‌شود تروریسم یا کشتار دسته‌جمعی نامید. این باعث شد که ما تجمع اعتراض‌آمیزی را سازماندهی کنیم.


مریم آوراغ، عضو سازمان سوسیالیست بین‌الملل در هلند

از چه مدت قبل مشغول سازماندهی این تجمع بودید؟

در واقع ما هیچ زمانی برای سازماندهی نداشتیم. صبح که خبر را شنیدیم بلافاصله خبر را با اس‌ام‌اس، تلفن و ایمیل پخش کردیم. یعنی حدوداً از ساعت دو بعد‌ از ظهر مشغول سازماندهی شدیم.

ساعت هفت بعد از ظهر تجمع اعتراض‌آمیز برگزار شد. یعنی در طول چهار، پنج ساعت، چند صد نفر از برگزاری این مراسم خبردار شده بودند. باید توجه داشته باشیم که زمان این حملات اصلاً اتفاقی نیست.

اسراییل آگاهانه زمان حمله‌ها را حول و حوش کریسمس و سال نو انتخاب کرده که زمان تعطیلات است. دقیقاً زمانی که مردم مشغول کار‌های دیگری هستند یا حوصله‌ی کارها و اخبار سیاسی را ندارند، یا این‌که در سفر هستند.

ولی با وجود این در هلند خیلی از مردم بر خلاف این‌که تعطیلات کریسمس بود، نسبت به آنچه در فلسطین اتفاق افتاد واکنش نشان دادند. این واقعه‌ای باورنکردنی بود.

زمانی که تقریباً این تجمع رو به پایان بود، خیلی‌ها با من تماس می‌گرفتند که دارند خودشان را به تجمع می‌رسانند. حتا بعضی‌ها پنج دقیقه قبل از پایان تجمع، خودشان را رساندند.

اعتراض به نشانه‌ی همبستگی با فلسطینی‌ها و اعتراض به دولتی که از اسراییل حمایت می‌کند، بود. حتا شاید مهم‌تر این‌که با هم جمع شویم و نشان بدهیم می‌توانیم کار مفیدی انجام بدهیم.

مردم از این‌که خبرها را می‌دیدند و احساس می‌کردند نمی‌توانند کاری انجام بدهند، مستأصل بودند. شرکت آن‌ها در این تجمع از لحاظ روحی و حسی مهم بود.


تجمع اعتراض‌آمیز در پی حملات اسراییل به غزه (عکس: کریستین دِفُس، Christine de Vos)

چند نفر در این تجمع شرکت داشتند؟

ما نمی‌توانستیم انتظار زیادی داشته باشیم. فقط چهار ساعت وقت داشتیم، آن‌هم روز شنبه بعد از‌ ظهر که خیلی‌ها مشغول خرید کریسمس و سال نو بودند یا به تعطیلات رفته بودند.

وقتی ساعت هفت به محل تجمع رسیدم دیدم تعداد بسیار زیادی از مردم آنجا جمع شده‌اند. می‌توانم بگویم حدود ۲۰۰ نفر بودند که بعد از مدتی این تعداد به ۲۵۰ تا۳۰۰ نفر هم رسید.

خیلی از مردم مشعل‌، شمع و پلاکارد آورده بودند. آنچه دیده می‌شد جمع متنوع و گسترده‌ای از مردم بود که می‌خواستند در قلب آمستردام صدای خودشان را به گوش همه برسانند.

شما یکی از سخنرانان بودی. چه برنامه‌های دیگری در تجمع برگزار شد و مردم چه شعارهایی می‌دادند؟

خیلی‌‌ها، حتا سخنران‌ها شوکه بودند. برای خود من هم کار خیلی سختی بود که بخواهم در آن شرایط سخنرانی کنم. احساس اندوه، ناامیدی و ناتوانی داریم. این را در سخنرانی‌های فلسطینی‌ها هم می‌توانستی ببینی.

دو، سه نفر سخنران فلسطینی داشتیم که خیلی خوب بود و پیامشان این بود که قرار است این فجایع کی به پایان برسد؟ آیا به اندازه‌ی کافی تحمل نکرده ایم؟

پیام من هم این بود که فقط غمگین و عصبانی نباشیم، بلکه به طور مشخص کاری انجام بدهیم و نگاه کنیم و ببینیم نقش سیاست هلند در این میان چیست.

وزیر امور خارجه، ماکسیم فرهاخن یکی از سیاستمدارانی است که در اروپا بیشتر از بقیه از اسراییل طرفداری می‌کند. در این میان وظیفه‌ی ما چیست؟ و بعد شعارهای مردم را می‌شنیدی که با مردم فلسطین ابراز همبستگی می‌کردند.

مثلاً این شعار که «مبارزه‌ی آن‌ها و مبارزه‌ی ما، همبستگی بین‌المللی است.» فکر می‌کنم موفق شدیم صدایمان را به گوش فلسطینیان برسانیم. آن‌ها اگر این تصاویر را ببینند احساس قوت قلب می‌کنند که مردمی در این گوشه‌ی دنیا از آن‌ها حمایت کرده‌اند.

این که کسانی اینجا دور هم جمع شده‌اند و به اسراییل اعتراض می‌کنند،به آن‌ها حس همبستگی و قدرت می‌دهد.


تجمع اعتراض‌آمیز در پی حملات اسراییل به غزه (عکس: کریستین دِفُس، Christine de Vos)

شما به صورت کوتاه به وزیر امور خارجه، ماکسیم فرهاخن اشاره کردی و سیاست هلند که به نظر تو طرفدار اسراییل هستند. آیا دیروز دولت هلند نسبت به این حملات اسراییل عکس‌العملی نشان داد؟

شرم‌آور است، باورنکردنی است. در واقع چیزی که دولت هلند می‌گوید این است که حملات اسراییل را تایید می‌‌کند و به آن اعتراض نمی‌کند. در واقع مسوولیت آن را به گردن حماس می‌اندازد. این یعنی تایید فجایع این جنگ.

شرم‌آور است وقتی می‌بینیم موضع هلند روز به روز راست‌گراتر می‌شود. که البته عجیب نیست. این سیاستمداران همیشه طرفدار اسراییل بودند.

ماکسیم فرهاخن، عضو حزب دموکرات های مسیحی‌ هلند است که همیشه به طور عجیبی با اسراییل ابراز همبستگی می‌کرده است. ما چند سال پیش هم نسبت به تحلیل‌های او در مورد اسراییل و فلسطین اعتراض کرده بودیم، ولی الان فرق دارد.

او الان وزیر امور خارجه‌ی هلند است و این کاملاً شبیه عکس‌العمل‌هایی است که آمریکا نشان می‌دهد. در مورد آمریکا هم می‌بینیم که هیچ‌وقت اسراییل را مورد انتقاد قرار نداده است و همیشه تقصیرها را به گردن فلسطینی‌ها می‌اندازد. بیانیه‌ی دیروز هلند تقریباً مشابه موضع آمریکا بود.

آیا بیانیه‌ای در پایان این تجمع، خطاب به دولت هلند صادر کردید؟

مشکل بر سر این است که فلسطینی‌ها فقط از حملات نظامی رنج نمی‌برند. آن‌ها ماه‌هاست که بایکوت هستند. غزه نه تنها ایزوله شده است، بلکه به طور کامل بایکوت هم شده است.

زمانی که فلسطینی‌ها به طور دموکراتیک حماس را انتخاب کردند، بایکوت شدند. هلند در این میان نقش بسیار حساسی داشت. هلند یکی از چند کشور در اتحادیه‌ی اروپا است که به تدوام این بایکوت کمک می‌کند.

بایکوت به این معنی است که فلسطینی‌ها در غزه به شدت با کمبود دارو، برق، آب، غذا و نیازهای اولیه رو‌به‌رو هستند.

این یک مرگ تدریجی است، این هم یک‌جور کشتار است اما کشتاری تدریجی و نامحسوس. هلند واقعاً در این میان نقش حساسی دارد و پیام ما این بود که بایکوت علیه فلسطینی‌ها را لغو کنید و اسراییل را بایکوت کنید.

هر کشوری که جنایت جنگی انجام می‌دهد به نظر ما باید تحریم دیپلماتیک و اقتصادی و نظامی شود. ولی این قوانین هیچ‌وقت برای اسراییل صادق نبوده است.

پیام ما به دولت هلند و دنیا این بود که درها و پنجره‌های غزه را باز کنید، بگذارید غزه نفس بکشد. غزه باید آزاد شود و نفس بکشد و هوا و آب و غذا داشته باشد. اسراییل را به خاطر نسل‌‌کشی و این حملات نظامی باید مجازات کرد.


تجمع اعتراض‌آمیز در پی حملات اسراییل به غزه (عکس: کریستین دِفُس، Christine de Vos)

آیا حرکات بین‌‌المللی و جهانی هم سازماندهی شده؟ تا جایی که من می‌دانم بعد از ظهر یک‌شنبه در لندن هم تجمعی برگزار شد. با توجه به این‌که از نظر اسراییل این تازه آغاز حملات است آیا اقدامات و حرکات بعدی هم سازماندهی کرده‌اید؟

بسیاری از کشورها روز شنبه، اعتراض کردند و خیلی‌ها هم یک‌شنبه اعتراض ‌کردند. به طور مثال، انگلیس و خیلی جاهای دیگر‌. ده‌ها بیانیه از طرف مردم آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر اروپایی و مسلماً کشورهای عربی صادر شد.

حتا در تلویزیون دیدم مردم عراق که کشورشان تحت اشغال نیروهای آمریکایی است و خودشان در فضای جنگ به سر می‌برند، برای همبستگی با غزه تظاهرات کرده بودند.

روز شنبه، اولمرت، باراک و لیونی در یک کنفرانس خبری اعلام کردند این تازه آغاز کار است و حملات سنگین‌تری خواهد شد و یک‌شنبه هم تصاویری از صدها تانک اسراییلی که در مرز غزه آماده‌ی حمله بودند، دیده می‌شد.

گفته می‌شود حتا حملات دریایی هم آغاز می‌شود و این به این معنی است که غزه از هوا، خاک و دریا مورد حمله قرار خواهد گرفت.

به همین دلیل، باید بدانیم که حرکت بعدی ما چیست. در حال حاضر، به این فکر هستیم که آخر هفته‌ی آینده تظاهراتی در آمستردام برگزار کنیم.

این را در نظر می‌گیریم که تعطیلات سال نو است و خیلی‌ها در مسافرت هستند. ولی اگر این حملات ادامه پیدا کند ما هم باید اعتراض خودمان را وسیع‌تر کنیم.

چیزی که نباید فرامو ش کنیم، نقش رسانه‌ها در این بین است. برای خیلی‌ها روشن نیست که چرا این اتفاق‌ها می‌افتد و این به آن دلیل است که رسانه‌های هلند با پروپاگاندای اسراییل همراهی می‌کنند.

این توجیه که حملات باید انجام می‌شد به خاطر این‌که اسراییل و حماس آتش‌بس داشتند و حماس آن را یک‌طرفه نقض کرده بود، یک دروغ بزرگ است. خیلی مهم است که بدانیم دوره‌ی آتش‌‌بس بین حماس و اسراییل تمام شده بود و حماس آن را تمدید نکرد.

به چند دلیل، یکی اینکه آتش‌‌بس هیچ معنایی برای فلسطینی‌ها نداشت. آن فقط به نفع اسراییلی‌ها بود. اسراییل در تمام مدت آتش‌بس به اعدام‌ها، دستگیری‌ها و بستن درهای اسراییل و اشغال فلسطین ادامه می‌داد.

تمام شرایط آتش‌بس از جمله باز کردن درهای غزه برای ورود برق، آب و غذا هیچ‌وقت برآورده نشدند. دلیل دیگر این بود که حماس در خواست می‌کرد این آتش‌بس نه فقط برای غزه، بلکه برای کرانه‌ی باختری هم باشد.

می‌توانید در یک قسمت به کشتار ادامه دهید و در بخش دیگر آتش‌بس داشته باشید. و حماس هم می‌گفت این آتش‌‌بس در صورتی تمدید می‌شود که برای تمام فلسطینی‌ها صدق بکند.

یکی از نتایج آن این است که با این آتش‌بس مردم باور می‌کنند دوران آرامش به وجود آمده است و حماس آن را از بین برده است.

ولی این آرامش که همه از آن صحبت می‌کنند فقط برای اسراییل صادق بوده است. ظاهراً آرامش داشتن فلسطینی‌ها برای کسی اهمیتی ندارد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سایت سازمان سوسیالیست بین‌الملل
حملات اسراییل به غزه وارد سومین روز شد
حمله هوایی گسترده اسراییل به غزه
شورای امنیت: حملات به غزه متوقف شود

نظرهای خوانندگان

Iran is behind all these problems. Iran is financing Hamas and does not want pease in the region. Iranian people are hostage to this regime. With this regime we will never have peace in middle east

-- ALi Reza ، Dec 30, 2008

بهتر است رادیو زمانه موضع ملایم تری نسبت به این قضیه بگیرد. همه مشکلات با اسرائیلیان نیست.

-- بدون نام ، Dec 30, 2008

با تمام احترامی که برای تمام ملل جهان قائل هستم ولی با نظر گوینده درباره اینکه هلند یک نقش اساسی در تداوم محاصره اقتصادی فلسطینی ها داشته، موافق نیستم. اصولا دلیل اینکه ایرانیان مقیم هلند این کشور کوچک و زیبا را اینقدر مهم و قدرتمند می دانند درک نمی کنم. کشورهایی در ابعاد و قدرت هلند همواره تابع سیاستهای قدرتهای بین المللی هستند و این امری طبیعی است و بنظرم آنها را نمی توان مقصر دانست. اشکال اصلی در حکام خائن کشورهای اسلامی و ضعف و عقب ماندگی مسلمانان است و توقع اینکه یک کشور مسیحی و ضعیفی مثل هلند سیاست مستقلی در اینباره اتخاذ کند، ساده انگارانه است. بخصوص که بعد از جنگ جهانی دوم و آزادی این کشورها بدست آمریکایی ها، اکثر کشورهای اروپایی بنوعی زیر دین آمریکا قرار گرفتند و البته آنها هم از یادآوری گاه و بی گاه این نکته به اروپایی ها اباعی ندارند.

-- عدل ، Dec 30, 2008

چیزی که در سخنان مریم خانم آوراغ جلب توجه می کند فجایع این جنگ است. همه تقصیر را به گردن حماس می اندازند. حتا اگر حماس مقصر همه چیز باشد، کشته شدن مردم بیگناه در این میان چه توجیهی دارد؟ مگر آن پنج خواهری که در اردوگاه جبلیه کشته شدند، جز گردان های عزالدین قسام بودند و یا جنگجویان اسماعیل هنیه؟ چرا آخر به کشته شدن مردم توجه نمی کنید. به هر اندازه که با این جنگ مخالفت نکنیم، کشته شدن مردم بیگناه ادامه پیدا می کند و این بزرگترین شرمساری برای غرب و کشورهای اسلامی است.

-- خالد ، Dec 30, 2008

ممنون از خبرنگاران زمانه که در راه هدف واقعی خبرنگاران که همانا روشنگری است قدم می گذارند.
فکر می کنم که خون کودکان قزه انقدر ارزش دارد که ما از حداقل تلاش هایمان فروگذار نکنیم.

درود بر آزادی و ازادگی

-- سپیده ، Dec 30, 2008

شرم باد بر اسراییل و حامیانش

-- بدون نام ، Dec 30, 2008

به این خانوم فلسطینی باید گفت موقعی که گروه تروریستی حماس با موشک پراکنی زنان مردان و بچه های اسرائیلی بی گناه را میکشتن ایا اعتراض به حماس تروریست کرده یا خون بچه اسرائیلی برای این خانم حقوق بشر نما به قرمزی خون بچه ی فلسطینی نیست شرم کنید همه چیز را یکسو نبینید اسرائیل حق دارد از مردمش دفاع بکنند و اعتراض شماها چیزی در ان تغیر نمیدهد
...
زمانه: ایشان هلندی مراکشی تبار هستند.

-- kia ، Dec 31, 2008

200 نفر می شدن؟

-- DESERTER ، Dec 31, 2008

شرم آور نیست که شصت سال است اسراییل این مردم بیگناه را به خاک و خون کشیده، سرزمینشان را تکه تکه غصب کرده و حالا که یک میلیون و نیم انسان را در زندانی به نام غزه حبس کرده با محاصره اقتصادی، بیماری، قحطی، سرما و بالاخره حالا با بمبارانهای هوایی دانه دانه از روی زمسن برمیچیند. شرم آور است، اما از آن شرم آورتر آنهایی هستند که با متهم کردن این و آن این نسل کشی فجیع را توجیه میکنند.

-- آذر ، Dec 31, 2008

بهتره ایرانی ها موضوع فلسطین و حماس را با ایران قاطی نکنند، ایران داره خودش را میکشه که بگه ما هم در منطقه نفوذ داریم، و ماهیت مبارزهء فلسطینی ها ربطی به ایران ندارد، هر ملتی که سرزمینش اشغال شود و این همه ظلم به آن صورت بگیرد حق دارد از خود دفاع کند، حالا نمی شود منطق ما این باشد که چون رژیم ایران هم از شما حمایت می کند ما دیگه به شما کاری نداریم!

-- فرهاد ، Jan 1, 2009

استدلال اسرائیلی ها و کشورهای غربی که بیشرمانه می گویند اسرائیل فلسطینی ها را نمی کشد بلکه حماس است که آنها را می کشد مثل آنست که بگوئیم هیتلر یهودیان را نکشته بلکه خودشان خودشان را کشتند.
هشدار می دهم اگر امروز اسرائیل مهار نشود آینده جهان و انسانیت و اخلاق در جهان بطور کامل در خطر خواهد بود. اسرائیل با مسیحیت بیش از اسلام مشکل دارد. امروز با مسلمانان فردا با مسیحیان. اینها را باید مهار کرد.

-- بدون نام ، Jan 3, 2009

واقعا او یک شیر زن است و قدرت تحلیل سیاسی و منصفانه خوبی دارد. اسرائیل یک جنایتکار اشغالگر است این را چرا هیچکس نمیفهمد؟ تنها حکومت نژادپرست دنیاست. ما چگونه اسممان را انسان گذاشته ایم؟ متاسف میشوم بعضی ایرانیهای غربزده را میبینم که اگر تصویر شکنجه یک موش را ببینند به شکنجه گرش فحش میدهند که حیوانات هم جان دارند اما وقتی 75 کودک در غزه جزغاله میشوند و میسوزند و میمیرند شروع میکنند به اینکه اسرائیل هم حق دارد و به ایران چه ربطی دارد و ازین حرفها !
در هشت سال 15 اسرائیلی بخاطر ترقه های دستساز حماس که اسمش را راکت گذاشته اند کشته شده اند. اما ماهانه همین تعداد را اسرائیل بکشد عیب ندارد. در 3روز 400 نفر را بکشد میشود جبران آن 15 کشته در 8 سال؟
واقعا ما انسانها به کجا میرویم؟
از سایت زمانه واقعا متشکرم که با این مطلب کمی دید مرا نسبت به خود مثبت کرد.
انسانیت را ادامه دهید ....

-- انسان ، Jan 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)