تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمد جواد اکبرین، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی در لبنان:

«بی‌اعتمادی لبنانی‌ها به احمدی‌نژاد»

گفت و گوی تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد با «برایان ویلیامز»، که از شبکه ان.بی.سی امریکا پخش شد، واکنش‌های متفاوتی را در محافل مختلف برانگیخت.

Download it Here!

کریم سجاد‌پور، کارشناس مرکز «کارنیگی» در واشنگتن دی سی، معتقد است که‌ سخنان رییس‌جمهور ایران در مورد تمایل به گفت و گو‌ با امریکا، در صورت تغییر سیاست‌های کاخ سفید، سخن جدیدی نیست.

سجادپور به رادیو زمانه گفت که برای دولت بوش و یا دولت‌های بعدی، امتیاز دادن به احمدی‌نژاد سخت خواهد بود. چرا که سخنان آقای احمدی‌نژاد علیه اسراییل و بحث در باره محو این کشور، تأثیر بدی بر افکار عمومی امریکایی‌ها گذاشته است.

این کارشناس در باره احتمال راه‌اندازی «دفتر حافظ منافع امریکا» در تهران، گفت: این مسأله با واکنش‌های زیادی در ایران روبه رو می‌شود. چرا که با توجه به دیدگاه منفی رهبری ایران نسبت به فعالیت‌های دیپلمات‌های امریکایی، فعلاً امکان راه‌اندازی این دفتر وجود ندارد.

‌با همه این‌ها، این گفت و گوی تلویزیونی واکنش‌های مختلفی را در رسانه‌های دنیا به دنبال داشت.

محمد جواد اکبرین، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی در لبنان، در گفت و گویی زنده با رادیو زمانه، درباره‌ی بازتاب گفت و گوی شبکه ان.بی.سی. با آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌های عربی و به خصوص در لبنان گفت:

دو نکته مهم در این رابطه وجود دارد. نکته اول این که‌ مطبوعات لبنان، اظهارات رییس‌حمهور ایران در این خصوص را نه جدید تلقی کردند و نه جدی گرفتند. آنان معتقدند که‌ وجه مشترک اظهارات آقای احمدی‌نژاد با اظهارات اخیر بشاراسد، رییس‌جمهور سوریه، در خصوص نزدیکی به غرب، این است که آن‌ها دارند زمان را به نفع اهداف خودشان خریداری می‌کنند و این سخنان به عمل نخواهد نشست.

وی افزود: با توجه به این‌که دولت سوریه یک دولت ایدئولوژیک نیست، حتی اگر احتمال عملی شدن اظهارات بشار اسد در خصوص نزدیکی با غرب وجود داشته باشد؛ اما چون دولت جمهوری اسلامی یک دولت ایدئولوژیک است، این اتفاق نخواهد افتاد و نباید به این اظهارات دل بست.


مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با شبکه NBC (عکس: پایگاه خبری ریاست جمهوری ایران)

اکبرین در مورد اظهرات آقازاده، معاون آقای احمدی‌نژاد‌ که گفته است اگر مشکل پرونده اتمی ایران حل شود و روابط ایران با آمریکا عادی تر شود، پرونده لبنان هم حل خواهد شد، گفت:

از آن‌جایی که بزرگ‌ترین مشکل لبنان در حال حاضر، سلاح حزب‌الله است، اگر روابط ایران و غرب عادی شود و مساله اتمی ایران حل شود و به جای خوبی برسد، قطعاً لبنان از این مشکلاتش نجات پیدا خواهد کرد و می‌توان امید به آینده بهتری برای این کشورداشت.

او ادامه داد: از این جهت، لبنانی‌ها نزدیکی ایران با امریکا را خیلی مهم می‌دانند و امیدوارند و دوست دارند که این اتفاق بیافتد، اما هیچ قرینه‌ای را برای عملی شدن وعده های آقای احمدی نژاد نمی بینند.

اکبرین با اشاره به نحوه انعکاس گفت و گوی احمدی‌نژاد در روزنامه‌های نزدیک به لیبرال‌ها و سکولارها در لبنان و روزنامه‌های نزدیک به طیف حزب الله در لبنان، گفت:

روزنامه «النهار» (روزنامه نزدیک به طیف لیبرال‌ها و سکولارها) و نه روزنامه «السفیر» (نزدیک به پان‌عربیسم و حزب‌الله) هیچ‌کدام این اظهارات را جدید و جدی تلقی نکردند.

این روزنامه‌نگار ایرانی مقیم لبنان با رد تاثیر این مصاحبه بر افکار عمومی لبنان افزود:

مدت‌ها‌ست که ‌ایشان در بین طرفداران آزادی و دمکراسی در لبنان، وجهه خود را از دست داده و نماد جنگ محسوب می‌شود. لبنانی‌ها عموماً جنگ تابستان ۲۰۰۶ را حاصل تصمیم مشترک دولت ایران و حزب‌الله ـ بعد از ناکامی مذاکرات لاریجانی و سولانا در آن تاریخ ـ می‌دانند و در این‌جا مدت‌هاست که دیگر اعتمادی به ایشان و حرف‌هایش وجود ندارد.

او در ادمه گفت: بعد از کارنامه‌ای که آقای احمدی‌نژاد در سه سال گذشته از خود ارائه داده است، این مصاحبه‌های سطحی، امکانی برای بازسازی چهره ایشان نزد طیف اکثریت پارلمانی و افکار عمومی در لبنان، ایجاد نمی‌کند.

اما به هر حال حزب‌الله و هم‌پیمانانش هم‌چنان طرفدار ایشان هستند‌. اما آن‌ها هم این صحبت‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند و معتقدند این، بازی زیرکانه رییس‌جمهور ایران‌ با آمریکا‌ست.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
پینگ‌پنگ رسانه‌ای ایران و آمریکا
رییس جمهوری که مانند روحانیون سخن می‌گوید
احمدی‌نژاد و جلب افکار عمومی مردم آمریکا
حرف آخر را چه کسی خواهد زد؟

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)