خانه > گزارش ويژه > ايرانيان > چند شعر "مورددار" از نظر نمایندگان مجلس | |||
چند شعر "مورددار" از نظر نمایندگان مجلسیکی دو شب پیش افطاری مهمان عزیزی بودیم که عدهای از مدیران معزول هم بودند و از آنجا که اغلب دستی در فرهنگ داشتند، داغترین بحث آن مهمانی گزارش تحقیق و تفحص مجلس از وزارت ارشاد دوران خاتمی بود. وزیر سابق ارشاد مواردی را نقل میکرد که بیشتر به طنز شبیه بود تا واقعیت. شعرهایی از شاعران معاصر و قدیم میخواند و از حفظ هم میخواند که در گزارش تحقیق و تفحص به عنوان مصداق ترویج ابتذال آمده بود که آدم از تعجب شاخ در می آورد . الان دیدم که به بخشی از این شعر ها در سخنرانی یکی از نمایندگان اقلیت مجلس هم اشاره شده است. خواندن دوباره بخش هایی از حرف های او و این ابیات به قول مجلس هفتمی ها مبتذل خالی از لطف نیست، اما قبل از آن توصیه می کنم، این گفت و گوی مجید مجیدی را هم بخوانید، تا ببینید آش این آقایان چقدر شور بوده که سینماگری مثل مجیدی هم صدایش در آمده و چه جور هم. مجیدی بد جوری به گروه تحقیق و تفحص و به خصوص به رییس این گروه و هم چنین به رییس کمیسیون فرهنگی که خیلی هم ادعای فرهنگی بودن دارد، تاخته و برایشان چیزی نگذاشته است. آدم وقتی این مصاحبه را و این حرف های شجاع پوریان (نماینده مشارکتی مجلس هفتم) را می خواند، در می یابد که نگاه مدیران فعلی به فرهنگ چه جنسی دارد . ظاهرا مشكل اين شعر كلمه" اندام" است. چشم چراني مرحوم مشيري از ديد تيزبين ارزياب بيرون نمانده است و اشاعه آداب و رسوم غيراخلاقي را از سوي شاعر تشخيص داده است: گفته بودي كه چرا محو تماشاي مني؟ ( من هم این وسط توضیح بدهم که تازه این نگاه مرحوم مشیری مشمول نگاه حرام هم نمی شود ، چون فقط یک بار نگاه کرده است ) اتهام مرحوم مشيري سنگينتر است، چون به اشاعه روابط نامشروع زنان و مردان شوهردار با غيرهمسرانشان شده است. او در اين شعر چنين كاري كرده است: گفتي كه چو خورشيد، زنم سوي تو پر ظاهرا تدوين كننده كلمه" زنم" را در عبارت زنم سوي تو پر به معناي" همسرم" گرفته است و قطعا اين كار خلاف شرع است ! مرحوم اوستا هم با اين شعر خود به اشاعه ابتذال پرداخته است. با من بگو تا كيستي؟ مهري؟ بگو، ماهي؟ بگو و اين شعر مرحوم نيما هم مصداق عادي سازي روابط محرم و نامحرم شده است چون شباهنگام، انتظار آمدن نامحرم را ميكشد. تو را من چشم در راهم اين شعر هم اشاعه ابتذال دانسته شده است. در عالم بيداري با ياد تو سر كردم مشكل اين بیت هم سينه ذره است در سينه هر ذره خورشيد تو را جستم شعر زير هم اشاعه ابتذال و اخلاق خلاف جنسي است آهو ز تو آموخت به هنگام دويدن افروختن كار شمع است و سوختن كار پروانه و جامه دريدن هم كار گل، چون تدوين كننده نام گلي را نامي براي دختران يافتهاند، طبعا جامه دريدن عملي است در جهت ترويج اخلاق خلاف جنسي. البته اين داوريها دامن بزرگاني چون نظامي گنجنوي را هم گرفته است و منظومه خسرو و شيرين او مصداقي براي ابتذال و ترويج روابط نامشروع و تشريح صحنههاي خلاف اخلاق جنسي ذكر شده است و مورد استشهاد آن بخشي از شعري است كه چنين آغاز ميشود: شبافروزي چو مهتابجواني همچنين ديگر شاعران كلاسيك نبايد دلخوش باشند كه ازگزند اين قضاوتها در امانند و سخن به درازا ميكشد وگرنه داوري آنان را درباره مولانا، حافظ و ديگر شعراي كلاسيك را هم ميآوردم. وقتي با بزرگان چون حضرت حافظ و مولانا و حكيم نظامي گنجوي چنين ميكنند و اشعارشان را مصداق ترويج ابتذال ميدانند، ديگر چه جاي شكوه و شكايت است كه مثلا درباره تولستوي چگونه داوري كردهاند. فقط براي اطلاع اهل فرهنگ و از استحكام قضاوت گزارش تحقيق و تفحص يادآوري ميكنم كه آنا كارنيناي لئون تولستوي مصداق ترويج منكرات و كاستن از ارزشهاي معنوي، عادي سازي روابط محرم و نامحرم، عادي ساختن و از ميان بردن قبح گناه، مثلث عشقي، اشاعه روابط نامشروع زنان و مردان شوهردار با غيرهمسرانشان، اشاعه ابتذال، اشاعه آداب و رسوم غيراخلاقي و ارزش تلقيكردن خصلتهاي اشرافيگري دانسته شده است و در قضاوت نهايي انتشار كتاب را منفي قلمداد كرده است. از هاينريش بل هم چند كتاب در آتش چنين قضاوت هايي قرار گرفته است از جمله كتاب آدم كجا بوده اي و حتي يك كلمه هم نگفت. اين كتاب ها مصداق موارد زير دانسته شده است: مارسل پروست نيز با كتاب ده جلدي خود با عنوان در جست و جوي زمان از دست رفته به اشاعه ابتذال ترويج منكرات و كاستن و از ميان بردن قبح گناه، تلاش در خدشهدار كردن و ناموفق نشان دادن خواستگاريها و ازدواج هاي سنتي. علی اصغر سیدآبادی |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
khaili khaili khaili bavar nakardanist
-- hgfds ، Nov 27, 2006