تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تشکیل شورای بازرگانی ایران و قاره آمریکا

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید که سه شورای مشترک بازرگانی میان ایران و کشور‌هایی از قاره آمریکا تشکیل می‌شود.

مصوبه تشکیل این شوراها به گفته آقای نهاوندیان در هیئت رئیسه اتاق ایران نهایی شده است.

با تشکیل این شوراهای اقتصادی، امکان دستیابی به «اطلاعات اقتصادی و امکان‌سنجی پروژه‌ها، همچنین اطلاع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری» در اختیار شرکت‌هایی که در این کشورها فعالیت دارند، فراهم می‌شود.

به گفته آقای نهاوندیان «در حال حاضر در شرکت‌های آمریکایی، توقع برقراری روابط بیش از هر جای دیگر وجود دارد و این امر در اروپا نیز پیش آمده است که فضای ارتباطات اقتصادی با ایران دگرگونی جدی پیدا کند.»

به گزارش ایسنا، این مقام بازرگانی ایران همچنین گفت که مقدمات تشکیل و تعیین اعضای «شورای مشترک ایران و آمریکا» فراهم شده است.

ایران در سال‌های اخیر روابط اقتصادی و بازرگانی خود با برخی کشور‌های آمریکای لاتین را گسترش داده است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران که از مدت‌ها پیش متحد هوگو چاوز رئیس‌ جمهوری ونزوئلاست، از سال گذشته به مورالس یک چپ‌گرای دیگر نیز نزدیک شده است.


وی در جریان دیدار سال گذشته خود، وعده سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بولیوی را با هدف توسعه صنعت نفت و گاز و بهبود ساختارهای اقتصادی این کشور داد.

فراهم شدن مقدمه تشکیل چنین شورایی میان ایران و برخی کشور‌های قاره آمریکا در حالی اعلام می‌شود که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در گفتگو با پرس تی‌وی گفت که واشینگتن و تهران آماده تغییر روابط هستند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز یکشنبه در پراگ اظهار داشت که همچنان به سیاست «تعامل با ایران» معتقد است.

آقای اوباما ۲۲ اسفند ماه گذشته تحریم‌های مالی و بازرگانی آمریکا علیه ایران که از سال ۱۹۹۵ برقرار شده بود را تمدید کرد.

تحریم‌های ایالات متحده که شرکت‌های آمریکایی را از همکاری در صنعت نفت ایران بازمی‌دارد و ایجاد مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکایی در ایران را ممنوع می‌کند، در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شد.

ایالات متحده، ایران را به «حمایت از تروریسم و تلاش برای دست یافتن به جنگ‌افزار کشتار جمعی» متهم می‌کند؛ اتهامی که بارها از سوی مقام‌های ایران رد شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ایران را به خاطر ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم با تحریم‌هایی روبه‌رو کرده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

این اتاق قاره آمریکا که منظورشون همون کشور های آمریکای لاتینه اما تیتیر جذاب ایسنا و برخی سایت ها شما رو به این تصور غلط انداخته که کشور آمریکا منظور بوده و اگرنه این خبر جذابیتی به اون صورت نداره

-- تقی ، Apr 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)