تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهمان‌پرست:

با رفتن متکی سياست خارجی ايران تغيير نمی‌کند

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اعلام کرد که اصل موضوع تغيير منوچهر متکی، وزير امور خارجه اين کشور، پيش از اين مطرح شده بود. وی گفت اين برکناری تغييری در سياست‌های خارجی ايران نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود برکناری منوچهر متکی از سمت وزير امور خارجه را «جزء طبيعت کار» دانست و گفت: «سياست‌ها و راهبردهای کلان خارجی در سطوح مشخص تدوين می‌شود و همچنان اين سياست‌ها در دستور کار وزارت خارجه است.»


مهمان‌پرست علی‌اکبر صالحی، جانشين منوچهر متکی را فردی «آشنا به مسائل ديپلماتيک» توصيف کرد و گفت که وی بحث‌های مربوط به سياست خارجی را «به‌طور کلان» می‌شناسد.

در مورد چگونگی ادامه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت: «اين مذاکرات در چارچوب و مسير خودش دنبال خواهد شد.»

رامين مهمان‌پرست در رابطه با اين مذاکرات افزود تغيير افراد، سياست‌ها و چارچوب‌های مذاکرات را تغيير نمی‌دهد.

وی در مورد احتمال تغيير در سياست‌های دستگاه ديپلماسی ايران با مسئوليت علی‌اکبر صالحی، گفت سياست‌های کلان جمهوری اسلامی در عرصه جهانی در «سطوح بالاتر» تعريف و وزارت امور خارجه مجری اين سياست‌ها است.

مهمان‌پرست افزود: «ما در سياست‌های اصولی خود تغييری مشاهده نخواهيم کرد. اين سياست‌ها جزو آرمان‌های نظام‌اند و در دستور کار همه مسئولان کشور قرار دارد.»

حسين شريعتمداری: «در عرف شناخته شده سیاسی، عزل یک وزیر در حال مأموریت هم نشانه بروز ناگهانی اخلال در سیاست خارجی یک کشور و هم اهانت آشکار به شخصیت وزیر عزل شده نیز هست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه بازتاب برکناری ناگهانی منوچهر متکی در رسانه‌های جهان را «در جهت ايجاد اختلاف بين مسئولان و مردم» ايران ارزيابی کرد و گفت ايران اجازه نمی‌دهند که اين رسانه‌ها از تغيير و تحولات سوءاستفاده کنند.

روز گذشته منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در حالی که برای انجام یک مأموریت در آفریقا به‌سر می‌برد، از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور این کشور از کار برکنار شد.

محمود احمدی‌نژاد پس از برکناری متکی، علی‌ اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب کرده است.

اين برکناری افزون بر ناظران بين‌المللی، محافل داخلی ايران را نيز غافلگير کرد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ناباورانه با اين تغيير روبه‌رو شد و گفت مجلس در جريان اين تغيير نبوده است.

احمد توکلی، نماينده تهران در مجلس و رئيس مرکز پژوهش های مجلس در اين‌باره گفت اين اقدام، اين پيام را دارد که «ثبات ناشی از عقلانيت در کشور حاکم نيست و اراده يک فرد است که حاکميت می کند و هر وقت هر کاری بخواهد می کند.»

احمد کرمی‌راد، نماينده مردم تهران گفت: «شيوه برکناری متکی به‌عنوان وزير امورخارجه موجب تضعيف دستگاه سياست خارجی ايران می‌شود.»

کريم عابدی، نايب رييس کميته حقوق بشر مجلس، نيز اظهار داشت: «وقتی وزير امور خارجه در مأموريت کاری به‌سر می‌برد و پيام شخص رئيس جمهور را منتقل کرده است تعجيلی برای اين برکناری نيست. بايد از رئيس جمهور سئوال شود در به کارگيری اين شيوه چه تدبيری داشته‌اند.»

حميدرضا کاتوزيان، رئيس کميسيون انرژی مجلس نيز گفت: «اخذ چنين تصميماتی آثار سوء برای ديپلماسی کشور به‌همراه دارد.»

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که همواره از دولت محمود احمدی‌نژاد پشتيبانی کرده است در یادداشتی اقدام رئیس جمهور ايران را مورد انتقاد قرار داده است.

شريعتمداری نوشته است: «در قانون اساسی نیامده است که رئیس جمهور مکلف است وزیر امور خارجه کابینه خود را دقیقأ هنگامی که به‌عنوان مأموریت رسمی در یک سفر خارجی به‌سر می‌برد، از وزارت برکنار کند.»
مدير مسئول کيهان آورده است که در عرف شناخته شده سیاسی، چنين اقدامی «علاوه بر آن که نشانه بروز ناگهانی اخلال در سیاست خارجی یک کشور تلقی می‌شود، اهانت آشکار به شخصیت وزیر عزل شده نیز هست.»

منوچهر متکی از زمان انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور در سال ١٣٨٤ تا روز گذشته وزیر امور خارجه ايران بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امان ازدست این اقارامین.که خودش ازاین عزل ونصب متحیره.و حالامیخواد یه جوری ماله کشی کنه.اقارامین چرانمیگی خشم احمدی نژادبرای این موضوع بوده که متکی تلفنی به سفیرش درامان گفته مشایی روتحویل نگیر؟

-- mohsen ، Dec 14, 2010

..اين شغل را هم بهتر بود به مشايی ميدادند ايشان ميتواند دهها شغل را انجام دهد!!!

-- Amir ، Dec 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)