تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی مجلس از «تخلفات» دولت

علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس ایران می‌گوید که «تخلفات دولت از قانون» مجلس را نگران کرده است.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، لاریجانی گفت:‌ «نظر مجلس در مورد برخی تخلفات قانونی مستدل است. ما در برخی موارد مطرح شده در کارگروه حل اختلاف که آقایان (دولت و شورای نگهبان) نظر خودشان را مطرح کرده‌اند، به‌صورت جدی نظر داریم و معتقدیم اصول قانون اساسی اجازه چنین برداشت‌هایی را نمی‌دهد.»


محمدرضا باهنر، عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس نیز مهرماه ٨٩ گفته بود: «دولت اگر قانونی را قبول نداشته باشد به انواع و اقسام راه‌ها متوسل می‌شود که این قانون را اجرا نکند و گاهی نیز رئیس دولت این موضوع را به زبان آورده‌ است.»

رئیس مجلس ایران همچنین سخنان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان را «مغایر» با نتیجه کارگروه حل اختلافات مجلس و دولت اعلام کرد و افزود: «آیت‌الله جنتی یا آقای کدخدایی می‌توانستند بگویند ما نظرمان، این است و این هیچ اشکالی نداشت ما هم مستدل و با مدرک جوابشان را می‌دادیم.»

علی لاریجانی: مجلسی که برای صیانت از قانون و کشور تشکیل شده، مطمئناً در رأس امور قرار دارد

عباسعلی کدخدايی مهرماه ٨٩ به‌عنوان سخنگوی کارگروه حل اختلاف، نتايج و پيشنهادات اين کارگروه را بيان کرد و تلويحاً اعلام نمود که اعضای آن، ديدگاه دولت را پذيرفته‌اند. سخنان کدخدايی با واکنش نمايندگان مجلس ايران مواجه شد.

کارگروه مشترک شورای نگهبان، مجلس و دولت برای حل اختلافات، چند ماه پيش و پس از نامه محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران تشکيل شد. در اين نامه رئيس دولت خواستار افزايش اختيارات خود شده بود.

علی لاریجانی در بخش دیگری از مصاحبه با خانه ملت با انتقاد از نفی سخنان آیت‌الله خمینی درباره «در رأس بودن مجلس» گفت: «مجلسی که برای صیانت از قانون و کشور تشکیل شده، مطمئناً در رأس امور قرار دارد.»

محمود احمدی‌نژاد ٢٧ شهریورماه ٨٩ در گفت‌وگو با روزنامه ایران در مورد قوای سه گانه در ایران گفت: «بعضی‌ها یک جمله حضرت امام متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده را برجسته می‌کنند، آن زمان رئیس جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالاترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمک‌اش کنند.»

مجلس شورای اسلامی و دولت محمود احمدی‎نژاد در دو سال اخیر بر سر اجرای برخی از قوانین با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. به تازگی نیز علی مطهری از نمایندگان مجلس خبر داده که قصد دارد همراه با برخی دیگر از نمایندگان، رئیس‌جمهور را با طرح سوال به مجلس فرا بخواند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)