تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
پایان مذاکرات هسته‌ای ایران؛

اختلاف‌نظر ایران و ۱+۵ درباره دستور مذاکرات ژنو

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی امروز در ژنو پایان یافت که هر یک از طرفین درباره دستور گفت‌وگوهای دو روزه، نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات گفت: «ما تقریباً دو روز گفت‌و‌گوهای مفصل و اساسی داشتیم كه بر برنامه‌ هسته‌‌ای ایران و لزوم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش متمركز بود.»


سعيد جليلی و کاترين اشتون

به گفته اشتون، ایران و گروه ۱+۵ توافق کرده‌اند که ادامه مذکرات را اواخر ژانویه سال ٢٠١١ در استانبول دنبال کنند. وی افزود: «در آن‌جا (استانبول) ما قصد داریم درباره‌ ایده‌های عملی و راه‌های همكاری در جهت حل نگرانی‌های محوری درباره مسأله هسته‌ای مذاكره كنیم.»

با این حال سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز در جمع خبرنگاران در ژنو، سخنان اشتون را رد کرد و گفت: «آن چه توافق شد، این بود كه گفت‌وگو برای همكاری حول نقاط مشترک شكل گیرد.»

جلیلی: اگر کسانی بخواهند به غیر از توافق جلسه، مسائل دیگری را اعلام کنند، «دیوار بلند بی‌اعتمادی» ایجاد خواهد شد

جلیلی افزود هر چیزی که غیر از این اعلام شود، «خلاف توافق» است و «ارزشی» ندارد. به گفته وی اگر کسانی بخواهند به غیر از توافق جلسه، مسائل دیگری را اعلام کنند، «دیوار بلند بی‌اعتمادی» ایجاد خواهد شد.

در همین حال امروز رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری در تهران گفت: «دستور كار مذاكرات بر اساس نامه‌ جلیلی بود و به موضوعات مختلف بین‌المللی و جهانی كه باید در مورد آن‌ها رایزنی و مشورت شود، تأكید و اشاره شد. این‌كه در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای در دنیای امروز بر اساس قواعد بین‌المللی و آن‌چه كه با عنوان مقررات آژانس بین‌المللی و معاهدهی ان‌پی‌تی باشد، صحبت شود، می‌تواند كمک كند كه همه‌ كشورها به تعهدات خود عمل كنند.»

سعید جلیلی تیرماه ٨٩ در نامه‌ای به اشتون ادامه گفت‌وگوها را مشروط به پاسخ «صادقانه» به سه سئوال کرده بود: «هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همكاری است یا ادامه دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟، آیا به منطق گفت‌وگو كه لازمه آن اجتناب از هر گونه تهدید یا فشار است التزام خواهید داشت؟، برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو، نظر صریح و روشن شما درباره سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟»

سومین دور مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران، پس از ۱۴ ماه توقف، دوشنبه ١۵ آذر در ژنو آغاز شده بود.

آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که به گفته آن‌ها در جهت «مقاصد نظامی» است، فعالیت می‌کنند. اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من فکر می کنم که تمام این مسائل به دلیل نداشتن یه مترجم مجرب رخ داده باشه وگر نه چه جور امکان داره دو طرف از جلسه بیان بیرون و دو تا چیز مختلف بگن؟!!!

-- احسان کاظمی ، Dec 8, 2010

از یک ماه قبل همه خوانندگان شما ( از جمله خودم) برایتان نوشتند که و شما هم چاپ کردید که این جلسات 5+هیچ با ایران به هیچ جا نمی رسد و جمهوری اسلامی شما را باز هم مسخره کرده است.

حال جلسه با صدها هزار دلار هزینه تامین امنیت نمایندگان دنگ و فنگ با همان نتیجه 6 سال گذشته پایان یافت.

خوب تکلیف ایران را می دانیم. ولی این نمایندگان 5+هیچ هم نباید جایی در کشورشان جواب این کارهایشان را بدهند؟ ان جا که لابد حساب و کتاب دارد و مجلس و ممیزی. از این کلاه بردار ها نمی پرسند این همه وقت و هزینه روی دست مالیات بده اروپایی و امریکایی گذاشتید برای کاری که همه از اول می دانستند که شکست می خورد و شکست هم خورد ؟ مگر ا.ن. نگفته بود یک شاهی از حرف های 5 سال گذشته عقب نمی نشینیم؟ پس مذاکره بر سر چیست؟ ایا شما نمایندگان محترم 5+هیچ و دور و بری ها ی تان فقط به فکر ِ گرفتن ِ قالیچه های ابریشمی تان و رشوه هایی بوده که در هر جلسه از حکومت جمهوری می گیرید و تا سقف خانه هایتان مثل خانه اقای البرادعی و ان ایتالیایی گور به گور شده دیگر که از طرف اتحادیه اروپا 7-8 سالی با این ها لاس زد و رشوه گرفت پر از فرش است؟

خجالت نمی کشید؟

-- ققنوس در قفس ، Dec 8, 2010

گرچه نوشته ققنوس غير تخصصي بنظر ميرسد ولي انگار بيش تر راه به حقيقت ميبرد.چه خوبه كه يه نفر متخصص هم نظر بده.واقعا اين جلسات با اينهمه اهن تولوپ بي معني شده.

-- احمد ، Dec 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)