تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراضات دانشجويان در روز دانشجو

با فرارسيدن ۱۶ آذر، روز دانشجو، گزارش‌هايی از برخی تجمع‌های اعتراضی دانشجويان در چند دانشگاه ايران منتشر شد. در اين تجمع‌ها درگيری‌هايی رخ داد و چند تن از دانشجويان توسط نيروهای امنيتی و انتظامی بازداشت شدند.

بنا بر گزارش‌هايی که در برخی از وب‌سايت‌های مخالفان دولت ايران منتشر شده تجمع‌های اعتراضی دانشجويان در چند دانشگاه ايران برگزار شد.


تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ـ عکس از دانشجونيوز

اين تجمع‌ها که خبرگزاری‌های رسمی ايران گزارشی درباره آن‌ها منتشر نکرده‌اند، از روز گذشته آغاز شد.

به گزارش جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی، روز گذشته تجمع اعتراضی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام مجيد انصاری، الهه کولايی، حجت‌الاسلام محسن رهامی و غلام‌رضا ظريفيان، از چهره‌های اصلاح‌طلب، در اين دانشگاه و «تحت تدابير شديد امنيتی» برگزار شد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، چهار دانشجو در دانشگاه اميرکبير و حداقل سه دانشجو در دانشگاه بين المللی قزوين بازداشت شدند

به نوشته اين جمعيت، نگهبانان با کنترل ورود و خروج دانشجويان و بازرسی کارت‌های دانشجويی از ورود برخی از فعالان دانشجويی به محيط دانشگاه جلوگيری کردند. که پس از ساعت ۱۴، نگهبانان مانع از ورود کليه افراد، «حتی با نشان دادن کارت دانشجويی» می‌شدند.

پس از اين مراسم که توسط انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی برگزار شد دانشجويان در محوطه دانشکده فنی جمع شده و شعارهايی در مخالفت با دولت سر دادند.

وب‌سايت دانشجونيوز نيز از تجمع‌های امروز در دانشگاه اميرکبير تهران و دانشگاه آزاد قزوين به‌مناسبت ۱۶ آذر خبر داد.

اين سايت نوشت با وجود تدابير شديد امنيتی و جلوگيری از ورود حدود ۵۰ دانشجو به اين دانشگاه و محاصره درهای دانشگاه توسط نيروهای امنيتی و پليس، تعدادی از کلاس‌ها توسط دانشجويان تعطيل گرديد و تجمع اعتراضی برگزار شد.

در همين حال اينترنت دانشگاه قطع و نيروهای انتظامات از حضور دانشجويان در پارک دانشگاه که محل برگزاری تحصن بود جلوگيری کردند. با اين حال ظاهرأ اين نيروها نتوانسته‌اند مانع از جمع شدن دانشجويان شوند.

در پی ادامه اين گردهمايی، تجمع دانشجويان دانشگاه اميرکبير به درگيری با نيروهای امنيتی کشيده شده و چهار دانشجو بازداشت شدند.

از سوی ديگر دانشجونيوز گزارش می‌دهد که علی‌رغم حضور گسترده نيروی انتظامی، در دانشگاه آزاد قزوين «بيش از يک هزار نفر» از ساعت ۱۰ صبح امروز تجمع اعتراضی خود را از ميدان قلم اين دانشگاه آغاز کردند.


تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ـ عکس از دانشجونيوز

طبق اين گزارش نيروهای امنيتی از دانشجويان فيلم و عکس می‌گرفتند اما دانشجويان معترض با دعوت کردن ديگر دانشجويان برای پيوستن به اين تجمع شعارهايی سر داده و به خواندن سرود پرداختند.

همچنين وب‌سايت دانشجونيوز از دانشگاه بين المللی قزوين گزارش داد که با وجود حضور گسترده نيروهای امنيتی و انتظامی، دانشجويان در روزهای اخير به پخش نشريات مخالف دولت و فراخوان‌های دانشجويی دست زدند و در صبح ۱۶ آذر «چند صد تن از دانشجويان معترض» اين دانشگاه طبق فراخوانی که منتشر شده بود به تجمع آرامی دست زدند.

اين گزارش می‌افزايد حداقل سه تن از دانشجويان به وزارت اطلاعات احضار شدند که از وضعيت آنان اطلاعی در دست نيست.

وب‌سايت جنبش راه سبز (جرس) نيز امروز نوشته است که دانشگاه آزاد اراک در روز دانشجو، از سوی مسئولان اين دانشگاه بدون اطلاع قبلی دانشجويان تعطيل شد و دانشجويان در اعتراض به اين مسئله در جلوی در دانشگاه تجمعی ترتيب دادند که با برخورد نيروهای امنيتی مواجه شد.

در همين حال وب‌سايت کلمه از «شکست» مراسم رسمی روز دانشجو در دانشگاه اصفهان خبر داد.

کلمه نوشت دانشجويان دانشگاه اصفهان به دعوت مديريت دانشگاه و بسيج دانشجويی برای شرکت در مراسم روز دانشجو در اين دانشگاه «بی‌اعتنايی» کردند و تا يک ساعت پس از زمان مقرر هيچ‌کس در مکان تعيين‌شده حاضر نشد.

کلمه افزوده است: «انتظامات دانشگاه با بستن مسير خروج دانشجويان، برای مدت چند دقيقه جمعيت محدودی را در صحن دانشگاه متوقف ساخت تا شکست فراخوان مديريت و بسيج دانشگاه را بپوشاند.»

اما از سوی ديگر خبرگزاری فارس، از خبرگزاری‌های پشتيبان دولت کنونی ايران، گزارش‌هايی از مراسم رسمی ۱۶ آذر منتشر نمود.

بنا بر گزارش فارس مراسم رسمی روز دانشجو صبح امروز در کنار مزار احمد قندچی، آذر (مهدی) شريعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نيا، سه دانشجوی کشته شده در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در امام‌زاده عبدالله شهرری، با حضور گروهی از مسئولان وزارت علوم برگزار شد.

همچنين به دعوت بسيج دانشجويی دانشگاه تهران به‌مناسبت اولين روز ماه محرم که همزمان با روز دانشجو است مراسم عزاداری و نوحه‌سرايی در تالار چمران دانشکده فنی اين دانشگاه برگزار گرديد.

فارس نوشت: «در اين مراسم دانشجويان حضور پرشوری داشتند و حضور دانشجويان به نحوی بود که تالار شهيد چمران و تالار شهيد رجب‌بيگی دانشکده فنی و حتی راهروهای منتهی اين تالار مملو از دانشجويان بود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب ١٦ اذر امسال هم تمام شد ٤ تا شعار دادید اون جای رهبر سوخت حالا بروید در خانه ها یتان منتظر ١٦ اذر سال دیگه باشید با این ٤ تا شعار دادن ها کک جمهوری اسلامی نمی گزه سرنگون هم نمی شه باید کار اساسی کرد دنبال راه نجات به طورجدی بود

-- eman ، Dec 7, 2010

واقعاً دل دارند دانشجوهائی که تو این وضعیت و با اینهمه کنترل در مراسم شرکت می‌کنند و با جون و آیندۀ خودشون بازی می‌کنند... دست مریزاد!

-- یادداشتهای برفی ، Dec 7, 2010

خب كه چي آقاي eman.يعني جنابعالي پيشنهاد ديگه اي دارين؟ اين كمترين كاريه كه ميشه كرد.مهم اينه تحت تاثير خفقان،خفه خون نگيريم.

-- محسن ، Dec 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)