تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

استيضاح علی کردان؛ مناقشه دوباره

در پی سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران در مراسم سالگرد درگذشت علی کردان، وزير سابق کشور، چند تن از نمايندگان مجلس، از جمله علی مطهری، طراح استيضاح کردان، نسبت به آن موضع‌گيری کردند.

به گزارش وب‌سايت خبرآنلاين، علی مطهری، نماينده تهران سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد استيضاح علی کردان را «توهين به نمايندگان مجلس» و «خلاف واقعيت» خواند.


علی کردان

علی مطهری به ديدار خود با محمود احمدی‌نژاد پس از به جريان افتادن استيضاح علی کردان اشاره کرد و گفت که در اين ديدار احمدی‌نژاد استيضاح را «توطئه» علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس خبرگان و احمد توکلی، نماينده تهران دانست که قصد داشتند دولت را «زمين بزنند.»

علی مطهری در اين ديدار به احمدی‌نژاد گفته است که هاشمی رفسنجانی و احمد توکلی از تصميم وی به هيچ‌وجه اطلاعی نداشته‌اند.

علی مطهری گفت احمدی‌نژاد استيضاح را «توطئه» علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، و احمد توکلی دانست که قصد داشتند دولت را «زمين بزنند»

اين نماينده مجلس اعلام کرد که به احمدی‌نژاد پيشنهاد داده است کردان را از وزارت کشور به معاونت يکی از وزرا و يا رياست يک سازمان و يا «جايی که نياز به رأی اعتماد نداشته باشد» منتقل کند «تا کار به صحن علنی و ريختن آبروی ايشان نکشد.»

با اين حال به گفته مطهری پس از سه ساعت گفت‌وگو نتيجه‌ای حاصل نشد و حتی زمانی که علی کردان آماده استعفا شده بود وی را منصرف کردند، تا موضوع به صحن علنی کشيده شد و در آن‌جا هم محمود احمدی‌نژاد او را همراهی نکرد.

محمود احمدی‌نژاد دو روز پيش در مراسم سالگرد درگذشت علی کردان، ضمن آن‌که وی را «يک بسيجی تمام عيار» خواند افزود استيضاح کردان در مجلس «با ياری استعمار پير» صورت گرفت.

وی جلسه استيضاح را چنين توصيف کرد: «اصلأ بحث سئوال، جواب و اين‌ها نبود، ادبيات، ادبيات کينه بود، ادبيات انتقام‌کشی بود، چه عبارات و کلماتی به کار گرفته شد.»

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که کردان هنگام استيضاح «اسناد فراوانی را به همراه داشت که از آن‌ها استفاده نکرد»، افزود: «حرف‌هايی که مطرح کرده بودند صد تا يک غاز نيز نمی‌ارزيد و فاقد ارزش حقوقی بود.»

علی کردان، وزير کشور دولت احمدی‌نژاد به دليل «جعلی بودن» مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد و «دارا نبودن» مدارک تحصيلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد ادعا استيضاح و با رأی ۱۸۸ نماينده‌ مجلس هشتم از وزارت کشور برکنار شد.

از سوی ديگر، محمد کرمی‌راد، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز در سخنانی گفت استيضاح علی کردان به‌هيچ عنوان سياسی نبود و «در درون خانواده اصول‌گرايی اتفاق افتاد.»

کرمی‌راد در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت که دلايل مجلس برای استيضاح کردان کاملأ «قانع‌کننده» بود.

وی گفت به جز يک امضا، همه امضاهای استيضاح مربوط به اصول‌گرايان بود و «ايرادی بود که ما بيان کرديم و خود رئيس جمهور هم می‌بايست نسبت به اين قضيه با دقت و ظرافت بيشتری عمل می‌کرد.»

در همين حال رمضان شجاعی کياسری، نماينده ساری در مجلس نيز در تأييد سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت: «پشت پرده استيضاح مرحوم کردان کسانی هم بودند که با دولت انگليس در ارتباط بودند و خواستند با همکاری دولت انگليس و دانشگاه آکسفورد برای نظام اسلامی مشکل درست کنند.»

وی اين استيضاح را «قطعأ» سياسی دانست و افزود: «سئوالات استيضاح‌شونده بايد مرتبط با حوزه کاری ايشان (وزارت کشور) می‌بود در صورتی که سئوالاتی که از آقای کردان مطرح شد در ارتباط با مدرک تحصيلی ايشان، حقوق وی و جذب نيروهای در دوران مسئوليت‌شان در صدا و سيما بود.»

علی کردان در روز ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۸۸ يک سال پس از استيضاح، در بيمارستانی در تهران بستری گرديد و پس از ۱۹ روز در اول آذرماه درگذشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من با نظر همه در باره اقای کردان موافقم. وی «يک بسيجی تمام عيار» بودند که مدرک دکترای نه افتخاری بلکه جعلی از دانشگاه آکسفورد داشت و کلی مدارک تحصيلی کارشناسی و کارشناسی ارشد از مداکز بسیج قم. استيضاحش مربوط به اصول‌گرايان بود پس اين استيضاح «قطعأ» سياسی بود. چنانکه اقای احمدی نزاد گفت قصد داشتند دولت را «زمين بزنند.». اما در این میانه علی کردان بود که در بيمارستانی در تهران بستری گرديد و درگذشت.

-- خالد ، Dec 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)