تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نماد مردم‌گرایی نظام سیاسی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «مجلس همچنان در رأس امور است» در مورد جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران است که به باور نویسنده سرمقاله «تعرض سیاسی به آن، موازنه مثلت قانونگذاری، اجرا و نظارت را نامتعادل خواهد كرد.»

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «مجلس در ایران نهادی دیرپا و نسبت به سایر نهادهای دموكراسی از قدمتی بیش‌تر برخوردار است و در میان قوای سه‌گانه كشور نیز در تحولات معطوف به حوزه سیاسی و اقتصادی كشور تأثیرگذاری بیش‌تری نسبت به سایر قوا داشته است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «مجلس امكان عملی بالندگی سیاسی، اعمال نظارت بر دستگاه‌های اجرایی كشور، افزایش مشاركت و نشاط سیاسی و اجتماعی مردم در اداره كشور و... را فراهم نموده است. البته طبیعی است همواره بین این نهاد و دیگران به‌خصوص نهاد اجرایی اختلاف‌نظراتی شكل گرفته است كه در همه دوران مجلس و همه دولت‌ها وجود داشته است اما مسأله این است كه این اختلاف نظر‌ها نباید مانع از ایفای نقش اصلی هیچ نهادی شود. جایگاه در رأس امور بودن مجلس ایجاب می‌كند كه همگان به ابعاد نمادین این نهاد به عنوان سمبل مردم‌گرایی و مردمی بودن ام‌القرای اسلام توجه داشته باشند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «مجلسی كه نام آن به دو رهبر بزرگ سياسی و مذهبی تاريخ اخير كشور (آیت‌الله مدرس- امام خمینی) گره خورده، نباید وارد چالش‌های جایگاهی از سوی برخی مجریان شود. در نظام‌ها و رژیم‌های سیاسی مختلف، متناسب با روش اداره امور و منطق تصمیم‌گیری‌های كلان، مجلس ممكن است صاحب اختیارات فراوان (در نظام‌های پارلمانی) یا اختیارت محدود (در نظام‌های ریاستی) باشد، در جمهوری اسلامی ایران، مجلس علاوه بر نقش راهبردی در اداره كشور، نماد مردم‌گرایی نظام سیاسی محسوب می‌شود. اگرچه سایر نهادها نیز به نسبت‌های مختلف ذیل این خصلت قرار دارند اما نقش این نهاد در نمایندگی بی‌واسطه‌تر نیاز‌های مختلف جامعه پر‌رنگ‌تر می‌باشد.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز ادامه داده است: «هرگونه تمایل به دولت‌گرا ساختن این نهاد و تلاش برای دولت محوری، علاوه بر آنكه امكان از بین رفتن فرصت‌های متنوع كشور را سبب می‌شود، به آسیب دیدن وجهه مردمی نظام یاری خواهد كرد. همان‌طور كه ذكر شد این نهاد صرفاً نقش حاكمیتی ندارد كه تغییرات كمی و كیفی دامنه اختیارات آن در راستای كارآمد ساختن روش اداره كشور تفسیر شود. بلكه مجلس را می‌توان شاقول نظارت عامه مردم بر اداره كشور توصیف كرد. بنابراین تعرض سیاسی به این نماد، موازنه مثلت قانونگذاری، اجرا و نظارت را نامتعادل خواهد كرد.»

متن کامل سرمقاله

طراحان اعمال تروریستی در ایران
سرمقاله امروز روزنامه ایران با عنوان «كور خوانده‌اند» در مورد ترورهایی است که در چند سال اخیر در ایران رخ داده و به گفته نویسنده سرمقاله «آمریکا، بریتانیا و اسرئیل» از «طراحان مشترک» آن هستند.

در این سرمقاله آمده است: «این روز‌ها در ایران دیگر هیچ‌كس نسبت به وابستگی گروهک‌های تروریستی به قدرت‌های استكباری كه هر كدامشان در دوران‌های متفاوت در كشورمان فعال بوده‌اند، تردید ندارد و اسناد و مدارک و قرائن این جیره‌خواری علنی شده است. بر‌اساس همه بررسی‌های سیاسی و امنیتی ،آمریكا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بی‌شک طراح مشترک اعمال تروریستی و عملیات براندازی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و برای این هدف شوم ستاد مشتركی دارند.»

این سرمقاله افزوده: «گروهک ریگی معدوم، گروهک جنایت‌پیشه منافقین، گروهک پژاک و چندین گروه و هسته تروریستی دیگر در اقصی‌نقاط ایران با پول، توجیه و طرح عملیاتی این ستاد مشترک تنها در طول پنج سال اخیر صدها اقدام فجیع تروریستی را رقم زده‌اند و در جای‌جای كشور مردم بی‌گناه را به خاک و خون كشیده‌اند. به‌راستی اگر قرار می‌شد سران انگلیس، آمریكا و اسرائیل به خاطر طراحی و حمایت از هزاران عملیات تروریستی در دادگاه جنایتكاران جنگی محاكمه شوند، چه غوغایی در دنیا به‌وجود می‌آمد و چه كیفرخواست بلندبالایی تدوین می‌شد و مردمان جهان بر آن مهر تأیید می‌زدند. »

در ادامه سرمقاله روزنامه ایران آمده است: «ملت ایران این روزها متأثر از ترور دو استاد برجسته فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی هستند. دكتر شهریاری در این عملیات تروریستی وحشیانه به شهادت رسید و دكتر عباسی هم خوشبختانه از این اقدام جان سالم به‌در برد. دی‌ماه سال گذشته هم دشمن غدار دكتر علیمحمدی، استاد فیزیک لیزر دانشگاه تهران را در اقدامی تروریستی به شهادت رساند.»

سرمقاله افزوده است: «چقدر در اشتباهند امثال جان ساورز، رئیس سفاک سرویس امنیت خارجی انگلیس (MI٦) و همكارانش در سازمان‌های موساد و سیا كه فكر می‌كنند با طراحی این ترورها می‌توانند جلوی پیشرفت توفانی ایرانیان در حوزه دانش و فناوری را كه به جهش قدرت نرم و سخت جمهوری اسلامی ایران انجامیده است، بگیرند و سد كنند؛ آن هنگام كه برای مرعوب كردن ملت ایران، در استفاده از مسیرهای دیپلماسی و تحریم و تهدید ناكام مانده‌اند و به اهدافشان نرسیده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «كاری‌تر از قتل عام هزاران افسر انگلیسی و آمریكایی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مبانی عقلانیت سیاسی در مردم‌سالاری دینی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)