تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تأیید ۱۵ سال حبس حسین رونقی مالکی

حکم ۱۵ سال حبس حسین رونقی مالکی، وبلاگ‌نویس زندانی در ایران عیناً توسط شعبه ۵٤ دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شده است.

به گزارش تارنمای خبری خانه حقوق بشر ایران (رهانا)، رونقی که بیش از ١١ ماه است در یک سلول انفرادی در زندان اوین به‌سر می‌برد، پیش‌تر از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.


اتهامات این وبلاگ‌نویس که به «بابک خرمدین» مشهور است، «عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی و تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور» اعلام شده است. حسين رونقی ملکی مهرماه ٨٩ در اعتراض به حکم دادگاه‌اش و نحوه برخورد مقامات قضايی در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که «این حکم پس از محکومیت حسین درخشان وبلاگ‌نویس زندانی، سنگین‌ترین حکم صادرشده برای وبلاگ‌نویسان در ایران است.»


گزارشگران بدون مرز: جمهوری اسلامی ایران وبلاگ‌نویسان را نیز همچون روزنامه‌نگاران دشمن تلقی می‌کند

حسین درخشان در ششم مهرماه ٨٩ به ١٩ سال و نیم زندان، پنج سال ممنوعیت فعالیت سیاسی و مطبوعاتی و جریمه مالی تحت نام «بازگرداندن وجوه اخذ شده» به مبلغ ٣٠٧٥٠ یورو، ٢٩٠٠ دلار و ٢٠٠ پوند انگلیس، محکوم شد.

زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی به رهانا گفته است که از ۲۲ تیر ماه تاکنون فرزندش را ندیده است. وی افزوده: «حسین چند شب در هفته آن هم تنها به مدت دو دقیقه با ما تماس می‌گیرد اما هر کاری می‌کنیم و به هر جایی مراجعه می‌کنیم، نمی‌گذارند او را ببینیم.»

این وبلاگ‌نویس ۲۲ آذر ماه ٨٨ در منزل پدری‌اش در شهر ملکان آذربايجان شرقی به همراه برادرش حسن رونقی ملکی بازداشت و به زندان اوين تهران منتقل شد. برادر وی پس از يک ماه بازداشت با قرار وثيقه ٨٠ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.

رهانا همچنین خبر داده که روز گذشته، ابراهیم حسین‌بر، وبلاگ نویس بلوچ توسط نیروهای امنیتی در بلوچستان بازداشت شد.

ابراهیم حسین‌بر، نویسنده وبلاگ «استون» بوده و درباره مسائل مربوط به بلوچستان می‌نوشته است. علت بازداشت این وبلاگ‌نویس اعلام نشده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در دفاع از آزادی مطبوعات است، ٢٣ مهر ٨٩ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران وبلاگ‌نویسان را نیز همچون روزنامه‌نگاران دشمن تلقی می‌کند و دادگاه‌ها علیه آن‌ها احکام سنگین‌تری صادر می‌کنند.»

به گفته گزارشگران بدون مرز «وب‌نگارانی که علیه مسدودسازی مبارزه می‌کنند و به هم‌وطنانشان برای دسترسی به خبرهای ممنوع شده از سوی رژیم، کمک می کنند، در تیررس قرار گرفته‌اند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)