تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شهلا جاهد سرانجام اعدام شد

شهلا جاهد، متهم به قتل لاله سحرخيزان، همسر ناصر محمدخانی، فوتباليست سابق تيم ملی ايران، سرانجام پس از هشت سال زندان، صبح امروز در زندان اوين به دار آويخته شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، اين حکم پس از تأييد ديوان عالی کشور و موافقت آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه‌ قضائيه، ساعت پنج صبح روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه در محوطه داخلی زندان اوين به اجرا درآمد.


اعدام شهلا جاهد در حضور قاضی عصمت‌الله جابری، داديار اجرای احکام دادسرای امور جنايی تهران، پس از طی تشريفات قانونی، توسط اوليای دم لاله سحرخيزان اجرا شد.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گزارش می‌دهد که از حدود ساعت چهار و ۳۰ دقيقه بامداد روز چهارشنبه ۱۰ آذر و پيش از آغاز مراسم اعدام، خبرنگاران بسياری در بيرون از زندان اوين برای پوشش خبری اين اتفاق حضور يافته بودند.

بر اساس اين گزارش عکاسان خبری برای حضور در محل با محدوديت‌هايی روبه‌رو بودند.

پيش از اجرای حکم، خانواده‌ لاله سحرخيزان وارد زندان اوين شدند و تا ۴۵ دقيقه پس از اجرای اعدام هيچ خبری به بيرون از محوطه زندان راه ‌نيافت.

ايسنا گزارش می‌دهد که اکثر حاضران در بيرون از زندان، اميدوار به کسب رضايت و اجرا نشدن اعدام در لحظه‌های پايانی صبح بودند.

عبدالصمد خرمشاهی، وکيل شهلا جاهد، ساعت پنج و ۵۰ دقيقه بامداد با حضور در جمع خبرنگاران از عدم رضايت اوليای دم و اجرای اعدام شهلا جاهد خبر داد.

گروهی از مدافعان حقوق بشر معتقدند که پرونده شهلا جاهد «ابهاماتی» داشت و وی بر اثر «شکنجه» مجبور شده اعتراف کند که لاله سحرخيزان را کشته است

عبدالصمد خرمشاهی که به هنگام اعدام موکلش در زندان حضور داشت در گفت‌وگو با کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفت: «اصلأ باورم نمی‌شود. حالم خوب نيست. شهلا فقط گريه می‌کرد هيچ حرفی نزد. رفتم جلو و بهش گفتم حرف بزن اما فقط گريه می‌کرد. خانواده مقتول تا آخرين لحظه رضايت ندادند. هر کسی که آن‌جا بود خواست تا آن‌ها گذشت کنند اما متأسفانه نپذيرفتند. ناصر محمدخانی هم بود و هيچ نگفت.»

خرمشاهی درباره پرونده شهلا جاهد و «نقاط ابهامش» به کمپين بين‌المللی حقوق بشر گفت: «ديگر شهلا نيست. ديگر همه چيز تمام و پرونده بسته شد. ديگر اهميتی ندارد که درباره نقاط مبهم پرونده حرف بزنيم.»

گروهی از مدافعان حقوق بشر معتقدند که پرونده شهلا جاهد «ابهاماتی» داشت و وی بر اثر «شکنجه» مجبور شده اعتراف کند که لاله سحرخيزان را کشته است.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از «يکی از منابع نزديک به پرونده شهلا جاهد» نوشت: «پرونده پر از نواقصی است که هنوز روشن نشده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که مردی در صحنه قتل بوده است. با وجود اين نواقص ما هنوز صد در صد مطمئن نيستيم که شهلا واقعأ قاتل است. شهلا در بازجويی اوليه به قتل اقرار کرده است اما بعدها بارها تکرار کرد که به دليل شکنجه مجبور به اعتراف شده است و باز هم اگر او را شکنجه بدهند به ده قتل ديگر هم اعتراف می‌کند.»

اين در حالی است که روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از برخی وب‌سايت‌ها انتقاد کرد و گفت در اين پرونده «شبهه» ايجاد می‌کنند. وی در اين رابطه افزود: «بايد به آن‌ها بگويم اين شبهات صحت ندارد، زيرا محکوم اعتراف صريح داشته است. بارها به پرونده رسيدگی شده و استيذان نيز شده است. بهتر است افرادی که حرف می‌زنند و شبهه ايجاد می‌کنند از اين کار دست بردارند.»

شهلا جاهد متهم به قتل لاله سحرخيزان، همسر ۳۲ ساله ناصر محمدخانی، در مهرماه سال ۸۱ بود. وی ١١ ماه پس از بازداشت، به قتل لاله سحرخيزان اعتراف کرد اما پس از آن در دادگاه اعلام نمود که مرتکب قتل نشده است.

با اين حال دادگاه وی را به عنوان «قاتل» به قصاص (اعدام) محکوم کرد.

اين حکم در ديوان عالی ايران تأييد شد اما با ارسال نامه از سوی عبدالصمد خرمشاهی، وکيل شهلا جاهد به آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئيس وقت قوه قضائيه، وی دستور توقف اجرای حکم و بررسی پرونده در شعبه‌ای ديگر را صادر کرد اما آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه کنونی، اجازه داد تا حکم اعدام شهلا جاهد اجرا شود.

پس از طی روند قضايی، جلسات صلح و سازش برای اخذ رضايت از اوليای دم آغاز شد؛ اما خانواده لاله سحرخيزان همچنان بر قصاص پافشاری کردند. مادر لاله سحرخيزان، ناصر محمدخانی، علی و عرفان محمدخانی، فرزندان وی، چيزی جز قصاص شهلا جاهد را نمی‌خواستند و تا آخرين لحظه بر اين نظر خود پافشاری کردند.

ايران بالاترين آمار اعدام در جهان را پس از چين دارد. به گزارش سازمان عفو بين‌الملل در سال ۲۰۰۹ بيش از ۴۰۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

بنا بر همين گزارش از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال آمار اعدام در ايران افزايش پيدا کرده‌ است. قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ايران در پی دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این سیستم قضایی، این حکومت و اون رهبر تشنه خون هستند. سکینه نشد شهلا.
ناصر خان! با وجدانت جطور کنار خواهی آمد؟

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

باز هم جنا یتی از حکومت توحش مذهبی آخوندها در دشمنی با زنان ایران. رفسنجانی ترویج فحشا را به اسم صیغه تبلیغ نمود برای تحقیر زنان ایران.

-- شاهین ، Dec 1, 2010

عصمتم جاوید کردم این سحر من جاودانه
خون لاله، خرج سیگارم بُد و تاکسی روانه
بر تنان کوبیده کردم در خیابان تازیانه
توپها را یک به یک کردم به زندانها روانه
بیشرف من
بیشرف من
×××

چشم شهلا را نشانه من نمودم تا به پایان
مخفی اش کردم به عینک روزگاری از غریبان
عیش من کاملترین باشد کنون از چشم مستش
جرعه جرعه نوشم و کوثر بدارم زیر فرمان
بیشرف من
بیشرف من
×××

بی نیازی لوحه کردم تا برائت را نبازم
لیک گمنامی این سرباز، دُمخروسی، کرده اش آواز
دشنه را از پشت لغزاندم «برادروار» بر پشتان
میخِ دارِ صفحه ی تاریخ، من کوبم بهر فرمان
بیشرف من
بیشرف من

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

من با اعدام صد در صد مخالفم. اما اگر شهلا جاهد واقعا لاله را به قتل رسانده باشد کار زشت و خودخواهانه ای انجام داده. فکر میکنم در عین حال که نفس مجازات اعدام رو محکوم میکنیم باید نسبت به شهلا و موقعیتش قضاوتی نکنیم. به نظر من نمیشه شهلا رو یه قربانی مظلوم دانست. اما عمل اعدام به نفس خود ظالمانه است.

-- ناشناس ، Dec 1, 2010

هرچند دلم برای شهلا سوخت اما دلم برای لاله ی بیخبر از همه جا وبی گناه بیشتر میسوزد.بایدناصرمحمدخانی اعدام میشد که باعث این رسوایی وجنایت است وشهلا به حبس ابد محکوم میشد.

-- کوروش23 ، Dec 1, 2010

خدایش وی را بیامرزد.....
گیریم اگر وی براستی بی گناه بود و قاتل واقعی هنوز بین آنهاست، چه می کنند؟

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

به باور من قاتل کسی بود که ناصر محمد خانی مامور قتل زنش کرده بود خود محمد خانی در ان موقع در المان بود و از هر شکی به وا میداشت پس این بهترین نقشه بود چون در پرونده امده زن محمد خانی قبل از مرگ با کسی همخوابگی کرده یعنی مورد تجاوز قرار گرفته بود چون در واگینا او منی پیدا کردند بیچاره شهلا که بخاطر عشق به یک مرد پست اعدام شد لعنت بر محمد خانی اخر روزی حقیقت معلوم خواهد شد و ناصر محمد خانی به سزای مرگ دو زن بی گناه خواهد رسید ای لعنت بر این کشور که این همه مردان نامرد به زنان ظلم میکنند لعنت لعنت بر این کشور و مردان نامرداش

-- kk ، Dec 1, 2010

واقعأ متأسفم. خیلی دردناک است، روحش شاد.

-- شاهین ، Dec 1, 2010

واقعا جای تاسف داره.
همه زندگی خودشو و یه خانواده دیگه رو به خاطره یه عشق مسخره تلف کرد.
هیچ وقت نتونستم احساس و افکار این زن صیغه ای ها رو درک کنم.
ایکاش محمدخانی هم یه جورایی مجازات میشد، چون اون پای این آدمو تو خونه زندگی خودش باز کرد و همه رو بدبخت کرد.

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

فیلم بالارو ببینید. این یک کار فرهنگی عظیمه. با یک پتیشن و دو پتیشن و هزار پتیشن حل نمی شه. حتا اگر این رژیم هم بره و دیگری بیاد هم حل نمی شه. این یک کار شخصی فرهنگیه. باید رو خودمون کار کنیم. از قضاوت های کوچک در مورد دیگران شروع کنیم تا به این امر بزرگ برسیم. هروقت یاد گرفتیم خودمون رو در کفش دیگری بگذاریم یاد گرفته ایم که... و در ضمن نابود باد هرچه حکومت ایدئولوژیکه که اون هم از کار شخصی شروع می شه. ممنون

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

در قوانین ایران اگر کسی قتل انجام دهد و اولیای مقتول رضایت ندهند قاضی دستور اعدام می دهد. این اعدام با اعدام های دیگر فرق دارد و اگر اولیای مرحوم لاله رضایت می دادند همه چیز حل می شد. متاسفانه توی این هیاهو حقیقت گم شد

-- بهزاد ، Dec 2, 2010

خدایش بیامرزش.

-- بدون نام ، Dec 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)