تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامداد

مبارزه با آلودگی هوا
سرمقاله امروز روزنامه ابتكار با عنوان «تعطیلی راهکار مقابله با آلودگی هوا نیست» در مورد افزایش آلودگی هوای تهران و احتمال تعطیلی در این شهر است.

در این سرمقاله آمده است: «آلودگی هوای ابرشهر ایران بار دیگر باعث تعطیلی مدارس و ادارات شد تا بتوان هوای تهران را از وضعیت هشدار و اضطرار خارج کرد. اما آنچه که مسئولان همواره از آن غافل هستند ارائه راهکار اصولی برای مقابله با این پدیده است. زیرا تعطیلی نمی‌تواند برنامه مناسبی برای خروج از وضعیت کنونی باشد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «از چند سال قبل یک برنامه ١٠ ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد و در این باره طرح جامعی از سوی محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا، بسیاری از کارشناسان و مردم نیز این موضوع را به خوبی حس کرده‌اند که هنوز نهاد مشخصی به‌عنوان متولی مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد و تقریباً همه این نهادها در اجرای این مهم از خود سلب مسئولیت می‌کنند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «محققان دانشگاه هاروارد با همکاری محققان دانشگاه بریگام، نتایج مطالعه‌ای را چاپ کرده‌اند که نشان می‌دهد با کم کردن آلودگی هوای شهرهای صنعتی، می‌توان تا پنج ماه به عمر افراد اضافه کرد. اهمیت نتایج مطالعاتی از این دست آن است که می‌تواند منشا بزرگ‌ترین آلاینده‌ها و خطرناک‌ترین آن‌ها را برای سلامت انسان مشخص کند. وقتی بودجه و امکانات و توان محدودی برای مبارزه با آلودگی هوا داریم، مهم است که بدانیم کدام‌یک از آلاینده‌ها برای سلامت بشر بیش‌ترین اثر منفی را دارند که بودجه محدود خود را صرف مقابله با آن کنیم.»

نویسنده سرمقاله ابتکار ادامه داده است: «آلودگی هوا یک عامل تشدیدکننده و آغازگر برای بیماری‌های آسم و آلرژیک است و این بیماری‌ها تحت تأثیر عوامل محیطی محرک که آلودگی هوا جزو این عوامل محسوب می‌شود، فعال‌تر می‌شوند. مسأله آلودگی هوا در کودکان و افراد مسن از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و به دلیل اینکه ریه آن‌ها از آلاینده‌ها بیش‌تر تأثیر می‌گیرد، تشدید بیماری آسم در آن‌ها بسیار خطرناک است.»

متن کامل سرمقاله
بی‌خبری مردم از هدفمندی یارانه‌ها

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «مانده‌ام حیران در این دادوستد» در مورد قانون هدفمندکردن یارانه ها و بی‌خبری مردم از چگونگی اجرای آن و پیامدهایش است.

در این سرمقاله آمده است: «اعتماد، سرمایه اجتماعی است و محصول یا معلول تفاهم است و گسترش اعتماد به رابطه حسنه می‌انجامد که عالی‌ترین تجلی زندگی اجتماعی است. به عبارت بهتر می‌توان گفت اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی و رابطه حسنه به عنوان عالی‌ترین تجلی زندگی اجتماعی معلول یا محصول تفاهم‌اند و تفاهم اجتماعی یعنی نگرش مشترک و جهت‌گیری یکسان نسبت به پدیده‌هایی که در ظرف جامعه اتفاق می‌افتند. بنابراین واقعیت‌های ذهنی و واقعیت‌های ماورا الطبیعه در دایره تفاهم اجتماعی قرار نمی‌گیرند.»

این سرمقاله افزوده: «موضوع هدفمند کردن و حذف تدریجی یارانه‌ها از جمله پدیده‌هایی است که نه اکنون بلکه از گذشته‌های دور به‌ویژه بعد از پایان جنگ تحمیلی مورد توجه دولت‌ها و نهادهای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری بوده و همه معتقد بوده‌اند که باید انجام شود تا راه توسعه کشور هموار شود و اگر مناقشه و بحثی پیرامون آن شده یا می‌شود، برسر روش‌ها است و همه با اصل آن نه تنها مشکلی ندارند که قبول دارند و حمایت کرده و می‌کنند.»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «سوال اساسی این است که مگر قرار نیست با اجرای این طرح روش زندگی مردم عوض شود، رفتار اقتصادی و مصرفی مردم تغییر پیدا کند؟مگر نباید مردم را برای این تغییر آمده کرد؟ اگر جواب مثبت است که قطعاً چنین است، پس چرا مردم را نسبت به عوارض، عواقب و چگونگی اجرا در بی‌خبری مطلق آن هم در عصر اطلاعات قرار داده‌ایم؟»

سرمقاله افزوده است: «هر چه ابهام بیش‌تر باشد زایش شایعه بیش‌تر است. بنابراین راه حل جلوگیری از شایعات، تعادل اطلاع رسانی یا عرضه اطلاعات متناسب با تقاضا است و پایان دادن به نگرانی‌ها و اضطراب‌ها با اطلاع‌رسانی گسترده و پاسخ‌گویی به ابهام‌ها و شک‌ها با اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف میسر است.»

متن کامل سرمقاله
سایر مطبوعات:

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بورس و انتظار تحول»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «یک بار دیگر نگاه کنید»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)