تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ادامه «استالين‌زدايی» در روسيه

دميتری مدودف، رئيس جمهوری روسيه از آغاز به‌کار کمپينی به‌منظور «استالين‌زدايی» در روسيه خبر داد. قرار است اسناد مخفی دوران حکومت استالين بازبينی شود.

به گزارش امروز روزنامه اقتصادی «ودوموستی» روسيه، دميتری مدودف در توضيحی درباره اين کمپين، کشتارهای جمعی ژوزف استالين، رهبر اتحاد جماهير شوروی از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۵۳ را به مردم روسيه يادآوری کرد.


ژوزف استالين

نقش استالين در تاريخ روسيه موضوع نشستی خواهد بود که مدودف در ماه ژانويه آينده با اعضای شورای مشورتی حقوق بشر در کرملين خواهد داشت.

بر اساس گزارش «ودوموستی»، اين شورا از تهيه طرح فدرال، با هدف يادبود ميليون‌ها قربانی سرکوب‌های استالينی خبر داده است.

پارلمان روسيه امروز سند تاريخی‌ای را به تصويب رساند که بر اساس آن کشتار هزاران سرباز و افسر لهستانی در سال ۱۹۴۰ در جنگل کاتين به دستور استالين صورت گرفته است

اين پروژه از جمله شامل استخراج اسناد و مدارک مخفی اتحاد جماهير شوروی سابق، ادامه پژوهش درباره افرادی که در اردوگاه‌های استالينی جان سپردند و ساخت بناهای يادبود جديد برای بزرگداشت قربانيان خواهد بود.

شورای حقوق بشر روسيه همچنين از دميتری مدودف خواسته است که «قضاوت سياسی و حقوقی از جنايات حکومت تماميت‌خواه» ارائه دهد.

ميخائيل فدوتف، عضو شورای حقوق بشر گفت: «اين نه محاکمه استالين که قضاوتی در مورد اين رژيم خواهد بود.» فدوتف افزود: «از نظر من روشن است که همه مردم در دوران استالين قربانی بودند.»

در اين زمينه پارلمان روسيه امروز سند تاريخی‌ای را به تصويب رساند که بر اساس آن کشتار هزاران سرباز و افسر لهستانی در سال ۱۹۴۰ در جنگل کاتين به دستور استالين صورت گرفته است.

اتحاد شوروی سابق، سال‌ها نازی‌ها در آلمان را عامل اين جنايت قلمداد می‌کرد. تنها در دوران حکومت ميخائيل گارباچف و در سال ۱۹۹۰ بود که شوروی مسئوليت اين کشتار را بر ‌عهده گرفت.

کشتار ۱۹۴۰ که به «کشتار کاتين» معروف است بخشی از پروژه قتل عام وسيع لهستانی‌ها در روسيه به‌شمار می‌رود که به دستور و امضای هيئت سياسی حزب کمونيست وقت شوروی در پنجم مارس ۱۹۴۰ انجام يافت.

بر اساس اين فرمان هزاران روشنفکر، افسر و سرباز لهستانی در نقاط مختلف روسيه، روسيه سفيد و اوکراين کشته شدند.

از تعداد کشته‌شدگان اين واقعه آمار دقيقی در دست نيست اما الکساندر شلپين، رئيس ک.گ.ب، سازمان امنيت شوروی، در ماه مارس ۱۹۵۹ در يادداشتی به نيکيتا خورشچف، رهبر وقت اين کشور، از ۲۱۸۵۷ قربانی اين فاجعه نوشته بود.

اعدام‌ها از سوم آوريل تا ۱۹ ماه مه ۱۹۴۰ ادامه داشت. اين کشتار همواره يکی از مانع‌های تاريخی در نزديکی دو کشور همسايه روسيه و لهستان به‌شمار می‌رفت.

حکومت استالين به حکومت ترور و اعدام معروف بود که در دوران طولانی آن ميليون‌ها نفر يا جان خود را از دست دادند و يا به شکلی از آن صدمه ديدند.

با اين حال استالين در روسيه چهره‌ای دوگانه دارد. از سويی او را حاکمی مستبد می‌دانند و از سوی ديگر وی را قهرمان پيروزی بر فاشيسم هيتلری در جنگ دوم جهانی می‌شناسند.

دميتری مدودف، در ماه مه گذشته طی سخنانی «تماميت‌خواهی» حکومت اتحاد جماهير شوروی سوسياليستی و «جنايات غيرقابل بخشش» استالين را تأييد کرد. وی در شصت و پنجمين سال پيروزی در جنگ دوم جهانی در گفت‌وگويی با روزنامه ايزوستيا روسيه گفت: «صادق باشيم؛ رژيمی که در اتحاد شوروی حاکم بود را تنها می‌توان با عنوان حکومتی تماميت‌خواه ياد کرد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جالبه که اینا حقایق تاریخی بودند و چرچیل تو خاطراتش گفته و همه میدونستند ولی چپهای ما باورش نمیکردند و سرش بحث میکردند. حالا هم همشون رفتن کوچه علی چپ.

-- امیر ، Nov 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)