تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پیش‌نمازی؛ رشته‌ تحصیلی در آلمان

در دانشگاه اوزنابروک آلمان برای نخستین بار مسلمانان می‌توانند در رشته‌ پیش‌نمازی تحصیل کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان و شبکه تلویزیونی ان دی آر برای نخستین بار در آلمان در دانشگاه اوزنابروک این امکان برای مسلمانان مهاجر فراهم شده که در رشته پیش‌نمازی تحصیل کنند.


آیگول اوزکان، وزیر امور خارجی‌ها در آلمان که به حزب دموکرات مسیحی تعلق دارد با اعلام این خبر به رسانه‌ها گفت: «تحصیل پیش‌نمازان مسلمان در دانشگاه‌ها برای ادغام خارجی‌ها در جامعه بسیار اهمیت دارد.»

آیگول اوزکان در ادامه افزود: «پیش‌نماز فقط کسی نیست که مسلمانان در نماز جماعت به او اقتدا می‌کنند. بلکه می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان مهاجر باشد و برای از میان برداشتن مشکلات روزمره به آنها کمک کند.»

دولت آلمان قصد دارد با آموزش پیش‌نمازان نوعی اسلام اروپایی و اصلاح شده را در جامعه مهاجران مسلمان رواج دهد

پیش‌نمازان در دانشگاه می‌بایست با زبان آلمانی، علوم تربیتی، جغرافیا و تعلیمات مدنی آشنا شوند. در مجموع دانشگاه اوزنابروک برای ۳۰ پیش‌نماز امکان تحصیل در این رشته را فراهم کرده است.

رائف سیان، استاد علوم اسلامی در دانشگاه اوزنابروک درباره این موضوع به شبکه‌ تلویزیونی ان دی آر گفت: «بیش از ۹۰ درصد پیش‌نمازان از خارج به آلمان می‌آیند. برای همین با زندگی روزمره جوانان مهاجر و مسلمان در آلمان آشنایی ندارند.»

این اسلام‌شناس در ادامه افزود: «ما قصد داریم کاری کنیم که پیش‌نمازها تحت تأثیر وطن‌شان نباشند و در میان‌مدت در بین مهاجران مسلمان از طریق پیش‌نمازهای تحصیل‌کرده نوعی اسلام اروپایی را رواج دهیم.»

مارتینا بلازبرگ کونکه، معاون ریاست دانشگاه اوزنابروک به جایگاه اجتماعی پیش‌نمازان در بین مسلمان مهاجر و اهمیت آن‌ها اشاره کرد و گفت پیش‌نمازان در بین مهاجران مسلمان نفوذ زیادی دارند و به مهم‌ترین مشکلات مردم می‌پردازند. از این‌رو اگر با زبان آلمانی و جامعه آلمان آشنایی داشته باشند، شاید بهتر بتوانند به مهاجران مسلمان در حل مشکلات روزانه‌شان یاری رسانند.

گفتنی است که زنان هم می‌توانند در رشته پیش‌نمازی تحصیل کنند و پس از پایان تحصیلات‌شان به‌عنوان پیش‌نماز در مساجد کار کنند و به امور اجتماعی زنان مهاجر مسلمان بپردازند.

دولت آلمان با این اقدامات بیش از همه به مهاجران ترک مسلمان نظر دارد و تلاش می‌کند از نفوذ دولت ترکیه از طریق پیش‌نمازانی که از ترکیه به آلمان فرستاده می‌شوند، بکاهد.

در آلمان بیش از ۸۰۰ مسجد برای عبادت مهاجران ترک مسلمان وجود دارد. یکی از چالش‌های اخیر در رویکرد به معضل مهاجران ترک در سیاست روز آلمان بنیادگرایی برخی از پیش‌نمازان ترک بوده است که مستقیماً از طرف دولت ترکیه به این مساجد اعزام می‌گردند و دولت آلمان تاکنون بر فعالیت آن‌ها نظارت مستقیم نداشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ظاهراً اکادمیسین های المانی سوراخ دعا را پیدا کرده اند : تصمیم دارند به جای آنکه بار را ببرند پیش خر، خر را بياورند پای بار

-- بدون نام ، Nov 25, 2010

جالب است که در اروپا اعتقاد دارند که باید مسلمانان فرهنگ خود را کنار بگذارند و اروپایی شوند . سعی کنید ازاد منشانه و نه جانب دارانه نگاه کنید . آیا اسلامی کردن علوم انسانی دقیقا همین عمل با یک محتوای متفاوت نیست؟
اروپاییان معتقدند کسی که در حوزه کشور آنها زندگی می کند باید به جهان مطابق دیدگاه آنان بنگرد. در ایران نیز دقیقا همین نظر وجود دارد.
جالب اینست که روش ها هم یکسان شده یعنی هر دو معتقدند باید در آموزش اولیه, مطابق سلیقه و نظرشان دست کاری شود.
بیچاره انسان درین بحران

-- بدون نام ، Nov 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)