تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
زهرا رهنورد:

«تاريخ ما اين‌همه خشونت سياسی را به‌یاد ندارد»

زهرا رهنورد، از مخالفان دولت کنونی ايران، به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت عليه زنان نامه‌ای خطاب به آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران نوشت.

به گزارش وب‌سايت کلمه، زهرا رهنورد دليل نوشتن اين نامه را «ايده‌آل‌ نظامی عادل، متکی برآراء ملت و تفکيک قوا» ذکر کرده است اگر چه به «دست بسته بودن قوه قضائيه و اعمال قدرت و نفوذ نيروهای فوق قانون امنيتی و سپاهی» اذعان دارد.


رهنورد از زنان زندانی و همچنين زنانی که همسران و فرزندان‌شان در زندان به‌سرمی‌برند ياد کرده و نوشته است: «هرگز تاريخ کشور ما اين همه خشونت سياسی نسبت به همه مردم به خصوص نسبت به زنان را که توسط بخشی از حاکميت بر آنان اعمال می‌شود، به‌ خاطر ندارد.»

اين مخالف دولت ايران با بيان اين‌که «هميشه ما زنان از تبعيض‌های متعدد خشونت‌آفرين در زمينه‌های فرهنگی، حقوقی و ارزشی در سطح جامعه و خانواده رنج برده‌ايم» خطاب به آيت‌الله لاريجانی نوشته است که از ۳۰ سال پيش تبعيض‌ها، اجبارها و خشونت‌های جنسيتی را متذکر شده است اما دوره اخير «علاوه بر آن همه مصائب محنت‌آفرين خشونت سياسی و نظامی به زنان، برگ جديدی‌ست که بر اين کتاب قطور افزوده شده است.»

زهرا رهنورد در نامه خود از زنان وکيل نوشته است که «در عين مصونيت وکالت» زندانی شده و خانواده‌های‌شان «بی‌پناه و سرگردان» شده‌اند

زهرا رهنورد به وقايع پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران اشاره دارد که طی آن جمعی از زنان اقشار مختلف، کشته، بازداشت و يا بنا بر نظر مخالفان حکومت ايران مورد شکنجه قرار گرفتند.

زهرا رهنورد در نامه خود از مجموعه تلاشگران زن چه در عرصه حقوق اجتماعی زنان و چه در عرصه سياسی نوشته است.

وی از استفاده «انواع قرص‌ها و مخدرها و داروهای روان‌گردان» برای گرفتن اعتراف از زنان زندانی نوشته و افزوده است که اين‌ها «انواع بيماری‌ها مانند فلج شدن» را به‌همراه آورده است.

خانم رهنورد در نامه خود از زنان وکيل نوشته است که «در عين مصونيت وکالت» زندانی شده و خانواده‌های‌شان «بی‌پناه و سرگردان» شده‌اند.

اشاره‌های زهرا رهنورد به بازداشت نرگس محمدی و نسرين ستوده، دو تن از زنان وکيل است. نرگس محمدی ۲۰ خردادماه بازداشت و۱۰ تيرماه از زندان اوين آزاد گرديد که پس از آزادی به دليل شرايط دشوار زندان، بيمار و دچار فلج موقت می‌شد. نسرين ستوده نيز ۱۳ شهريور بازداشت گرديد و با وجود دو بار اعتصاب غذا همچنان در زندان به‌سرمی‌برد.

زهرا رهنورد با تشريح وضعيت کنونی چنين زنانی می‌نويسد بيرون از اين «زندان‌های کوچک و مخوف، ايران سرتاسر زندانی بزرگ با شنودها و تعقيب‌ها و مراقبت‌ها و محيط سرتاسر پليسی تبديل شده است.»

وی در انتهای نامه خود نوشته است که اگر امور به‌طور طبيعی و در چارچوب آرمان‌های مشروطه و ارزش‌های فراموش‌شده انقلاب جريان داشت «اين همه انحراف و ظلم و ستم اتفاق نمی‌افتاد.»

زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، يکی از رهبران مخالف دولت، پس از انتخابات اخير رياست جمهوری در ايران در کنار همسرش همواره شرايط سياسی و اجتماعی حاکم بر ايران را مورد نقد قرار داده و از حقوق اجتماعی زنان دفاع کرده است. وی بارها مورد حمله طرفداران دولت ايران قرار گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این خشونت در اسلام ناب به عنوان جزء اجتناب ناپذیر و طبیعی و فی نفسه س اسلام وجود داشته و خواهد داشت. چنانکه خود اسلام می گوید ال یوم القیامه. تنها راه رهایی از این خشونت در انداختن طرحی نو است. نه تنها دوری بلکه انهدام اسلام است. البته این انهدام را خود این جزء حد اکثری جنایت و خیانت و خصوصا خشونت در اسلام انجام داده و می دهد.
با اینهمه سلام بر زهرای بزرگ ایران

-- بدون نام ، Nov 25, 2010

ای بابا اعتراض به شرایط موجود مثبت هست اما اینقدر فله ای تاریخ را وارونه کردن دیگه نوبره، هر چند بی حکمت نیست. میگوید: «تاريخ ما اين‌همه خشونت سياسی را به‌یاد ندارد» به همین مفتی دهه شصت فراموش شد!؟ یک دهه شکنجه و کشتار و تجاوز به زنان در اوین در دوران صدارت حضرات. البته از بابتی هم حق دارد، آخر تاریخ اینها از سال گذشته شروع میشود که لطف حکومت شامل حال اینان هم شد. و قبل از آن هر چه از نقض حقوق بشر و غیره بوده به ماقبل تاریخشان برمیگردد و اهمیت ندارد

-- علیرضا ، Nov 25, 2010

اين مخالف دولت ايران ؟؟؟

-- بدون نام ، Nov 25, 2010

خانم رهنورد چرا ندارد؟ به یاد دارد. تاریخ فراموش نمی شود. باور نمی کنید؟ قتل های بی دلیل و منطق سال های 1360 و 1367 یادتان رفته؟ چقدر فراموش کار شده اید.

-- یک خاتون ، Nov 25, 2010

دروغ، دروغه دیگه! بیخ گلوی آدم رو که نمیگیره! در خشونت فعلی‌ شکی‌ نیست، اما ملت! شمارو به خدا این دوران سیاه "امام" و "ارزش‌های فراموش‌شده انقلاب"رو هی‌ رومانتیک نکنین! نظام مقدسمون از ابتدا در حال "کافر" کشی بوده!!!!

-- علی ، Nov 25, 2010

شهریور 67 ایشان در ایران نبوده اند که می گویند این همه خشونت بی سابقه بوده؟

-- علی ایرانی ، Nov 26, 2010

چرا دروغ؟

-- ... ، Nov 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)