تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

محاکمه «جوان‌ترین» وبلاگ‌نویس زندانی جهان

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که «جوان‌ترین» وبلاگ‌نویس زندانی جهان، یکشنبه ٢٣ آبان بدون حضور وکیل و پشت درهای بسته در شهر آمل در استان مازندران (شمال ایران) محاکمه شده است.

به گزارش تارنمای فارسی گزارشگران بدون مرز، نوید محبی که ١٨ سال دارد، هم اکنون در زندان ساری در انتظار حکم دادگاه است.


نوید محبی

گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی برای دفاع از آزادی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران است، در اطلاعیه مطبوعاتی روز گذشته خود، نوشته است: «نوید محبی، مدیر وبلاگ گاه‌نوشته‌ها و از مدافعان حقوق زنان در تاریخ ١٨ سپتامبر (٢٧ شهریور ٨٩) از سوی هشت مأمور وزارت اطلاعات با خشونت و ضرب و شتم در منزلش بازداشت شد.»

اتهامات این وبلاگ‌نویس، «اقدام عليه امنيت ملی، توهين به بنيانگذار و رهبر فعلی جمهوری اسلامی، تبليغ عليه نظام از طريق ارتباط با رسانه‌های بيگانه و عضويت در کمپين يک ميليون امضا و حمايت از اعضای آن» اعلام شده است.

گزارشگران بدون مرز: نوید محبی در تاریخ ١٨ سپتامبر (٢٧ شهریور ٨٩) از سوی هشت مأمور وزارت اطلاعات با خشونت و ضرب و شتم در منزلش بازداشت شد

بر اساس این گزارش، پیش از این، جوان‌ترین وبلاگ نویس زندانی در جهان «تال ال ملاویحی»، دختر دانشجوی از کشور سوریه بود که در دی ماه سال ٢٠٠٩ در ١٨سالگی بازداشت شد.

این انجمن بین‌المللی که دفتر آن در پاریس قرار دارد، همچنین خبر داده که یک روحانی به نام احمدرضا احمدپور، نویسنده وبلاگ «پژواک خاموش» از ششم دی سال ٨٨ در زندان قم به سر می‌برد. این وبلاگ‌نویس به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و هتک حیثیت روحانیت» به یک سال حبس محکوم شده است.

محمدپورعبدالله، وبلاگ‌نویس دیگری است که ٢٤ بهمن ١٣٨٧ بازداشت شد و آذرماه ١٣٨٨ از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شد. حکم آقای پورعبدالله در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس کاهش یافت. بنا بر اعلام گزارشگران بدون مرز، قوه قضائیه ایران با «آزادی مشروط» وی مخالفت کرده‌اند.

مهدی خزعلی وبلاگ‌نویس دیگری است که چهارشنبه ٢١ مهرماه گذشته پس از احضار به دادسرای انقلاب زندان اوین، بازداشت و به بند ٢٠٩ منتقل شد. اتهام وی «اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی» اعلام شده است. خزعلی ٢٢ آبان جاری با سپردن وثیقه ٢٠ میلیون تومانی آزاد شد.

مهدی خزعلی که از منتقدان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران است، با انتشار مطالبی در تارنمای‌ شخصی‌اش، احمدی‌نژاد را «بیمار روانی» خوانده و خواهان درمان وی شده بود. مهدی خزعلی فرزند آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از روحانیون تندروی حامی دولت است.

آیت‌الله خزعلی سال گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از فرزندش اعلام برائت کرد.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران «بزرگ‌ترین زندان» روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در خاورمیانه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر آیت الله خامنه ای رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران برای ادامه و حفظ بلند مدت حیات این نظام و نیز جلوگیری از بیشتر بد نام شدن دین مبین اسلام همانند سی سال گذشته فقط یک تصمیم بگیرد و آن اینست که دستور رعایت اصل 38 قانون اساسی این نظام را به ازلام خود بدهد مشکل اسلام ومسلمین و همه افراد ملت با این نظام حل خواهد شد. برای اطلاع خوانندگان محترم این نوشته این اصل مقرر میدارد که : هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یاکسب اطلاع ممنوع است . اجبار شخص به شهادت اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است . عبدالله .

-- عبدالله ، Nov 20, 2010

امروزه چه به لحاظ کمی و جمعیتی و چه از نظر کیفی و بالابودن فهم انسانی، طرفداران محدودیت های این چنینی محکوم به نابودی هستند. این روش های سانسور و زندان و بستن دهان، همیشه ی تاریخ، سیاه و کثیف و محکوم بوده و متاسفانه انسان های ضعیف، بی خرد و بی منطق حاکم، از این طریق تنها به پاک کردن صورت مساله پرداخته اند. به امید روزی که نور آگاهی و خرد این چهره های ناپاک را هویدا کند تا لااقل به فکر شستن رخ خود بیافتند.
من هم یک فرد تحصیل کرده و دلسوز مردم هستم که بر اثر ظلم عمله جور به خارج از کشور آمده و نه تنها خود را از مردم محروم کرده ام که مردم نیازمند میهن نیز از تخصص بالای من محروم شده اند. به امید آن روز که افرادی که قدرت در دست دارند، قبل از فوت وقت و پیش از موت خود، به فکر نجات خویش و جامعه شان بیافتند. آن که همواره دم از "دشمن" می زند و به دیگران ضرورت "دشمن شناسی" را توصیه می کند، یک بیمار روانی است که از غفلت پیروانش در جهت کاهش وحشت خود بهره می برد.
عزیزان اطلاعاتی و مزدوران خامنه ای، به خرد بازگردیم و لحظه ای در آنچه پیرامونمان می گذرد "شک" کنیم. شاید با یک شک ساده به دنبال "پاسخ معقول" رفته و "نجات" یابیم!

-- پگاه پویا ، Nov 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)