تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
رئيس کل بانک مرکزی ايران:

«ذخاير ارزی ايران؛ ۱۰۰ ميليارد دلار»

محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی ايران گفت: «ممکن است به کشوری کوچک با چهار، پنج ميليارد دلار ذخاير ارزی، بتوانند فشار وارد کنند اما وضعيت ايران اين‌گونه نيست.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رئيس بانک مرکزی، اعلام کرد طبق آمار بانک جهانی، ايران ۱۰۰ ميليارد دلار ذخاير ارزی دارد.


وی افزود: «اگر اين که آن‌ها می‌گويند درست است، يک کشور با ۱۰۰ ميليارد دلار ذخاير ارزی نمی‌تواند به بن‌بست بخورد.»

بهمنی خبر داد ذخاير طلای ايران نيز نسبت به دو سال گذشته «چندين برابر» شده است.

ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزی در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶، ۶۳.۹ درصد و برداشت‌های دولتی ۸۲.۱ درصد رشد داشته است

رئيس بانک مرکزی گفت: «در حال حاضر ميزان مصرف طلای کشور ۳۰ تن در سال است و اگر تا ۱۰ سال ديگر هم طلا وارد نکنيم، نيازی نخواهيم داشت.»

بهمنی با بيان اين‌که «اين ذخاير طلا چند ميليارد دلار ذخاير ارزی را می‌تواند بالا ببرد»، افزود: «ما سه چهار ميليارد دلار افزايش ذخاير داشتيم. موازنه پرداخت‌های ما نيز برعکس کشورهای ديگر مثبت است. تراز بازرگانی کشور ما نيز مثبت است که اين‌ها همه قدرت کشور ماست.»

روز گذشته خبرگزاری دانشجويان ايران اطلاعات جديدی درباره حساب ذخيره ارزی کشور منتشر کرد.

بر اساس اين گزارش در حالی‌که موجودی حساب ذخيره ارزی در سال ۱۳۸۶ با ۱۴۲.۵ درصد رشد نسبت به سال قبل آن مواجه بوده، اما در پايان سال ۱۳۸۷ موجودی اين حساب نسبت به سال قبل ۴۳.۳ درصد کاهش يافته است.


موجودی نقدی حساب ذخيره‌ ارزی در سال ۱۳۸۶ رقمی معادل ۲۳ ميليارد و ۱۷۵ ميليون دلار بوده که اين رقم در سال بعد به ۱۳ ميليارد و ۱۴۲ ميليون دلار کاهش يافته است.

گزارش فوق می‌افزايد ميزان برداشت از اين حساب در سال ۱۳۸۶ معادل ۲۸ ميليارد و ۱۵ ميليون دلار بوده که اين رقم در سال ۱۳۸۷ به رقم ۴۵ ميليارد و ۹۲۴ ميليون دلار افزايش يافته که افزايش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ميزان برداشت‌های دولتی از اين حساب در سال ۸۷ نسبت به سال قبل ۸۲.۱ درصد رشد داشته است که در کل جمع برداشت‌های فوق از حساب ذخيره ارزی در سال ۱۳۸۷ برابر با ۱۹۵۶۳ ميليون دلار بوده است.

با افزايش تحريم‌های جهانی عليه ايران، مقامات دولتی اين کشور تأکيد می‌کنند که اين تحريم‌ها هيچ تأثيری بر اقتصاد ايران ندارد و حتا محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران بارها اعلام کرده که تحريم‌ها موجب شکوفايی و استقلال اقتصاد ايران می‌شود.

احمدی‌نژاد در سفر اخير خود به نيويورک و در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی پی‌بی‌‌اس، بر خلاف اظهارات اخير مقامات آمريكايی مبنی بر تأثير‌گذاری تدريجی تحريم‌ها بر اقتصاد ايران گفت كه شرايط ما رو بهبود است، «به‌خصوص در دوران تحريم شكوفايی اقتصادی ايران يك واقعيت است و با حرف نمی‌شود واقعيت را پوشاند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب این صد میلیارد را بین صد نفرتان تقسیم کنید بردارید و بروید از این مملکت. دست از سر این مردم نجیب بردارید. وای بروزی که نجیب نانجیب شود. از کسی که از اول نانجیب بوده هم بدتر خواهد شد.
مرگ بر یزید
زنده باد میر حسین

-- بدون نام ، Oct 21, 2010

..بدهی ها وتعهدات دولت مثل بدهی به تامين اجتماعی و بانکها و... چی ؟..150 ميليارد دلار؟

-- Karim ، Oct 21, 2010

شكوفايی اقتصادی ايران فقط؟!..اضافه کنيد شكوفايی سياسي و اجتماعي وفرهنگی و اتمی و موشکی و صادرات مين های زمينی و ..؟!

-- Majid ، Oct 21, 2010

«اگر اين که آن‌ها می‌گويند درست است، يک کشور با ۱۰۰ ميليارد دلار ذخاير ارزی نمی‌تواند به بن‌بست بخورد» این که آنها می گویند منبع آمار بانک مرکزی است!!!!
خود بخوانید این حدیث را. میر حسین هم جزو ذخایر ارزی نظام است. یزید هم همینطور.

-- بدون نام ، Oct 21, 2010

بچه ها من سوادم پایینه ذخایر ارزی ایران یعنی صندوق ذخیره ارزی یا صندوق + دلارای ملت +ارز صرافیا؟

-- علی 20315 ، Oct 21, 2010

مقصود زخمائر ارضی ست.

-- بدون نام ، Oct 21, 2010

تا حالا همین آقا از دادن رقم دقیق میزان ذخیره ارزی به نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس طفره میرفت (الیاس نادران) حالا چی شد فرمان دولت برای مخفی نگاه داشتن مبلغ ذخیره ارزی نادیده گرفته شد .
این مبلغ دروغ است هر چند اگر صحت هم میداشت برای هفتاد میلیون ملت نیازمند مبادله با دنیای خارج پولی نیست

-- عباس ، Oct 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)