تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

توقف فعالیت مرکز مانیتورینگ نوکیا در ایران

شرکت نوکیا زیمنس می‌گوید که کار مرکز مانیتورینگ و شنود را که از طریق تجهیزات این شرکت انجام می‌شود، در ایران متوقف کرده است.

بنا بر گزارش دفتر شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، مقامات شرکت نوکیا زیمنس در شهریور ماه گذشته با وی دیدار کردند و اطمینان دادند که با متوقف شدن فعالیت مرکز مانیتورینگ در ایران در سال ٢٠٠٩، هیچ مرکز مانیتورینگ جدید دیگری نیز در کشورهای دیگر راه‌اندازی نشده است.


بری فرنچ از اعضای هیأت مدیره نوکیا زیمنس در این دیدار گفت: «شرکت نوکيا زيمنس از گزارشات موکد آگاه است که مقامات ايرانی از تکنولوژی ارتباطات برای فعاليت‌های سياسی در مسيری استفاده می‌کنند که با قوانين حقوق بشر سازگاری ندارد.»

وی افزود: ‌«شرکت نوکيا زيمنس انتظار دارد در جايی که تکنولوژی جديدی را تأمين کرده است از آن به صورت قانونی و در راستای حقوق بشر استفاده شود.»

عیسی سحرخیز می‌گوید که شرکت نوکیا زیمنس با توجه به «نقض حقوق بشر در ایران» نباید تجیزات شنود را به ایران می‌فروخته است

به گفته بری فرنچ، شرکت نوکيا زيمنس با ايجاد هر تکنولوژی سعی دارد همسویی با آئين‌نامه انضباطی شرکت و سياست‌های حقوق بشر را تضمين کند.

نخستین بار عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در ایران اعلام کرد که در جریان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، مقامات امنیتی با استفاده از تجهیزات شنود شرکت نوکیا زیمنس، موفق به بازداشت او شده‌اند.

همچنین مردادماه گذشته اعلام شد که عیسی سحرخیز از شرکت‌ نوکیا زیمنس به دلیل فروش سیستم‌های شنود به ایران شکایت کرده است.

به گفته مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه‌نگار، شکایت علیه نوکیا زیمنس، ٢٥ مرداد در دادگاه فدرال آمریکا ثبت شده است.

عیسی سحرخیز می‌گوید که شرکت نوکیا زیمنس با توجه به «نقض حقوق بشر در ایران» نباید تجیزات شنود را به ایران می‌فروخته است. وی بر این اساس مدعی است که این شرکت در «تجاوز به حقوق مدنی مردم ایران» شریک حکومت ایران است.

با این حال شرکت نوکیا زیمنس در واکنش به این شکایت، آن را «بی‌اساس» خواند و گفت که «شکایت او (عیسی سحرخیز) با فرضیه‌ای اشتباه، در جایی اشتباه و علیه طرف اشتباه ارائه شده است.»

این شرکت در ایمیلی که برای شبکه خبری سی‌ان‌ان فرستاد، نوشت: «سحرخیز در حالی که از رفتار وحشیانه رژیم ایران سخن می‌گوید به جای شکایت از دولت جمهوری اسلامی، شکایت را علیه شبکه نوکیا زیمنس و در دادگاه فدرال آمریکا مطرح کرده است، کشوری که هیچ ارتباطی با موضوع دادخواهی آن‌ها ندارد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آره جون عمه شون... گفتن و ماهم باور کردیم...!

مسءولان نوکیا زیمنس میشه بفرمایند که اصولا این تکنولوژی زیبای وسایل شنود و مانیتورینگ ارتباطات در 99 درصد موارد برای چه هدفی در کشورها استفاده میشه که میگن "نه این خیلی چیز خوبیه و مقصر ما نیستیم که استفاده بد کردن و این تکنولوژی ها رو دیگه واسه این کارای بد بد نمیفروشیم"....؟!!

واللا... از نظر من اینا فقط شوی رسانه ای نوکیا زیمنس (و هر شرکت مشابهی) فقط واسه ماسمالی کردن و ترمیم وجهه شون بین مردم و افکار عمومی به خصوص در کشورهای مشابه ایرانه تا بیش از این در زمینه مالی و فروش ضرر ندن...

-- HoBorG ، Oct 6, 2010

به نظر خیلی از ایرانیهای متمدن و با فرهنگ، چون رژیم کنونی ایران ظرفیت پذیرش حقوق بشر رو نداره و ناقض آن است باید کاملا از این امکانات منع شود

-- korosh kabir ، Oct 6, 2010

کشورچین نیز برای سرکوب مردم ایران ماشینهایی که آب داغ میپاشیدند تخویل این حکومت دادند.وچون تهیه سفارش ایران زمانبر بودبرای سرکوب مردم ماشینهای آبپاش مورد استفاده دولت سرکوبگر چین همپالکی آخوند ها به دولت ایران تحویل دادند که آبداغ بروی جوانان ما بپاشند.نمیدانم چرا از این کشور منحوس دیکتاتور که فاجعه کشتار جوانانش را در میدان تیان آن مین انجام دادنامی برده نمیشود.

-- خشایار ، Oct 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)