تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نشست رسانه‌ای ديپلمات‌های معترض ايرانی

فرزاد فرهنگيان، ديپلمات سفارت جمهوری اسلامی ايران در بروکسل در يک نشست رسانه‌ای در شهر اسلو اعلام کرد که از کشور نروژ تقاضای پناهندگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فرزاد فرهنگيان، مسئول مطبوعاتی سفارت ايران در بروکسل در اين نشست که در آن محمدرضا حيدری، سرکنسول سابق ايران در نروژ نيز حضور داشت، گفت که قصد دارد از «جنبش مردم ايران» عليه دولت محمود احمدی‌نژاد، پشتيبانی کند.


فرزاد فرهنگيان در نشست رسانه‌ای اسلو

اين رايزن دوم سفارت ايران در بلژيک روز جمعه گذشته مسئوليت دولتی خود را ترک کرد. وی سپس به نروژ رفت و به محمدرضا حيدری، نخستين ديپلمات ايرانی که در ماه ژانويه گذشته به اين اقدام مبادرت ورزيده بود، پيوست.

حسين عليزاده، رايزن سوم سفارت ايران در هلسينکی، نيز در روز جمعه ۱۹ شهريورماه از سمت خود در سفارتخانه ايران در پايتخت فنلاند کناره‌گيری کرد.

فرزاد فرهنگيان گفت که با آمدن به اسلو با محمدرضا حيدری در مبارزه عليه دولت محمود احمدی‌نژاد همکاری خواهد کرد

فرزاد فرهنگيان در نشست رسانه‌ای اسلو اعلام کرد که «مسئولان بلندپايه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران نيز در نظر دارند به نيروهای مخالف بپيوندند» اما در اين‌باره توضيحات بيشتری نداد.

وی در مورد تقاضای پناهندگی خود گفت: «من با همه اعضای خانواده‌ام تقاضای پناهندگی سياسی داده‌ايم.»

فرهنگيان افزود: «من از مردم ايران پوزش می‌خواهم. در تمام ۳۰ سال گذشته من در خدمت مردم ايران بودم اما فشارهای حکومت ايران انتخابی برای ما باقی نمی‌گذاشت. اميدوارم از اين پس صدايی از مخالفين باشم.»

فرزاد فرهنگيان گفت که با آمدن به اسلو با محمدرضا حيدری در مبارزه عليه دولت محمود احمدی‌نژاد همکاری خواهد کرد.

از سوی دیگر در خبرها آمده محمدرضا حيدری در نشست رسانه‌ای اسلو بيانيه‌ای را در رابطه با ورود فرزاد فرهنگيان به نروژ خواند.

در اين بيانيه آقای حيدری ضمن انتقاد از موقعيت کنونی جمهوری اسلامی در جهان و فشارهای موجود در ايران، گفت که دو ديپلمات ديگری که طی چند روز اخير مسئوليت خود را ترک گفته‌اند در «تماس دائم» با وی بودند.

محمدرضا حيدری افزود که اين دو «در پی لو رفتن تبادل اطلاعاتی از داخل سفارت با اينجانب، محل کار خود را ترک و به جنبش سبز ملت ايران و کمپين سفارت سبز پيوسته‌اند.»

سرکنسول سابق ايران در نروژ در پايان بيانيه خود خواهان «پشتيبانی، حمايت علنی و مداوم از جنبش مردم ايران» شد و از همکاران ديگر خود خواست که به اين جنبش بپيوندند.

جمهوری اسلامی ايران در رابطه با استعفای اخير دو ديپلمات خود در بلژيک و فنلاند هنوز واکنشی نشان نداده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)