تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازنشستگی۴۰ استاد دانشگاه تهران

محمد حسين مقيمی، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران از بازنشستگی حدود ۴۰ نفر عضو هيات علمی دانشگاه از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) محمد حسين مقيمی گفت تمامی اين افراد «مطابق ضوابط و مقررات مربوطه» بازنشسته شده‌اند و هيچ گونه اقدام «غيرقانونی» در اين زمينه صورت نگرفته است.


وی افزود: برخی از اين اساتيد «با اصرار خودشان و درخواست مکرر» بازنشسته شده‌اند و برخی نيز با عنوان استاديار با بيش از ۳۰ سال سابقه، «طبق قانون» بايد بازنشسته می‌شدند.

در همين حال مقيمی با بيان اين‌که «دانشگاه تهران در يک سال گذشته حدود ۱۵۰ عضو هيات علمی جذب کرده است» اظهار داشت: «نسبت خروجی هيات علمی به ورودی يک به چهار است که دانشگاه تهران در کم‌تر دوره‌ای شاهد چنين رشد قابل توجهی بوده است.»

معاون اداری و مالی دانشگاه تهران تاکيد کرد که نبايد به بحث بازنشستگی اساتيد «نگاه سياسی» داشت.

منتقدان دولت از استعفای استادان دانشگاه به عنوان «تصفيه» ياد می‌کنند

در چند ماه اخير رئيسان بيش از ۲۰ دانشگاه و مرکز آموزشی ايران نيز تغيير کرده‌اند. وزارت علوم هدف اين جايگزينی‌ها را تقويت آموزش عالی عنوان می‌کند اما منتقدان از آن به عنوان «تصفيه» ياد می‌کنند.

يکی از آخرين تغييرات برکناری پروفسور يوسف ثبوتی از رياست مرکز تحصيلات تکميلی علوم‌ پايه زنجان بود که دانشجويان اين دانشگاه و جمعی از مردم زنجان نسبت به آن اعتراض کردند.

مخالفان دولت ايران «استعفا» و «کناره‌گيری‌» استادان دانشگاه را نتيجه فشارهای دولتی بر دانشگاه‌ها می‌دانند.

در پی حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران نيز، مقامات ايران دانشگاه‌ها را به عنوان يکی از مهم‌ترين بسترهای شکل‌گيری نيروهای مخالف دانستند و آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران بر لزوم تغييرات اساسی در دانشگاه‌ها تاکيد کرد.

پس از آن سايت‌های مخالف دولت، در آذرماه سال گذشته خبر از تشکيل «کميته‌های ويژه‌ با همکاری وزارت علوم و مسئولان دولت در همه دانشگاه‏ها» دادند که بازنشسته کردن اجباری و اخراج شماری از استادان را در برنامه‌ کاری خود دارد.

به دنبال آن کامران دانشجو، وزير علوم نيز ۱۳ اسفندماه سال پيش، از اخراج استادانی سخن گفت که «با نظام همسو» نيستند و «التزام عملی به ولايت فقيه» ندارند.

بر اساس شيوه جديد پذيرش استادان دانشگاه، همه کسانی که می‌خواهند در دانشگاه‌ها تدريس کنند بايد به سايت متمرکز جذب اعضای هیأ‌ت‌علمی وزارت علوم مراجعه کرده و اطلاعات علمی و شخصی خود را وارد کنند تا در صورت تائيد مسئولان وزارت علوم، امکان دستيابی به شغل مورد نظر خود را پيدا کنند.

کامران دانشجو ۲۳ مردادماه گذشته، شاخص‌های مورد نظر خود برای گزينش اعضای جديد هیأت‌علمی دانشگاه‌ها را «فطرت و کمال انسانی، تفکر مهدويت، مقابله با ليبرال‌دمکراسی غربی و تربيت سرباز برای امام زمان» اعلام کرد.

بازنشستگی استادان دانشگاه برخلاف آن‌چه که مسئولان وزارت علوم بارها بر زبان آورده‌اند، کاستی‌هايی را در برخی دانشکده‌ها به همراه داشته است. به عنوان نمونه وزير علوم تعداد اعضای هیأت علمی مورد نياز رشته‌های علوم انسانی را بيش از ۲۰ هزار نفر دانست و تأکيد کرد که در اين زمينه با کمبود جدی مواجه هستيم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم صادق زیبا کلام - بیسواد- بازنشسته شده باشد.

-- بدون نام ، Sep 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)