تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

لغو حکم بازداشت موسس ویکی لیکس

بنا بر گفته مقامات دادستانی سوئد، حکم بازداشت جولیان آسانج، موسس سایت «ویکی لیکس» که به «تجاوز جنسی» متهم شده بود، لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دفتر دادستانی سوئد امروز اعلام کرده که آقای آسانج در دو موضوع متهم شده است. با این حال اتهام دیگر موسس سایت ویکی لیکس اعلام نشده بود.


با این حال، تارنمای دادستانی سوئد در خبری تازه اعلام کرده که اوا فین، دادستان کل سوئد به این نتیجه رسیده اتهام تجاوز جنسی درباره جولیان آسانج وارد نیست.

حکم بازداشت آقای آسانج در حالی صادر شده بود که او اخیرا در یک نشست خبری در استكهلم گفته بود كه سایت ویكی لیكس قرار است ١٥ هزار سند محرمانه دیگر درمورد جنگ افغانستان را در دو هفته آینده منتشر کند.

سایت ویکی لیکس چندی پیش اسناد محرمانه‌ای را درباره جنگ افغانستان منتشر کرد.

تارنمای دادستانی سوئد در خبری تازه اعلام کرده که اوا فین، دادستان کل سوئد به این نتیجه رسیده اتهام تجاوز جنسی درباره جولیان آسانج وارد نیست

در همین حال كریستین هرافنسون همكار آسانج در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اتهام‌ها علیه او را «بی‌اساس» خوانده بود.

او گفت: «آسانج به هیچ وجه در جریان این اتهام‌هایش نبود و زمانی كه این خبر را در روزنامه دیلی اكسپرسن خواند،‌ در جریان این موضوع قرار گرفت.»

به گفته آقای هرافنسون، «سازمان‌های قدرت‌مندی هستند كه می‌خواهند به سایت ویكی‌لیكس ضربه وارد كنند.»

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، هشت مرداد جاری با بیان این‌که بخش تحقیقات جنایی ارتش تحقیقات خود درباره چگونگی انتشار اسناد امنیتی توسط سایت «ویکی لیکس» را آغاز کرده است اعلام کرده بود که اف. بی. آی برای کمک در این زمینه فراخوانده شده است.

وزیر دفاع آمریکا انتشار این اسناد توسط ویکی لیکس را برای جان سربازان آمریکایی و متحدان ایالات متحده در افغانستان خطرناک دانسته و هشدار داده است که انتشار این اسناد به اعتبار ایالات متحده در جهان لطمه خواهد زد.

روز گذشته نیز وزارت دفاع آمریكا اعلام کرد که به این نتیجه رسیده كه ویكی‌لیكس ماه گذشته با انتشار ٧٦ هزار سند دولتی، قوانین آمریكا را نقض كرده و این نیتجه‌گیری می‌تواند به اتهاماتی علیه گروه افشاگر ویكی‌لیكس منجر شود.

در میان اسناد افشا شده مدارکی در خصوص ارتباطاتی میان سرویس امنیتی پاکستان و شورشیان طالبان که در افغانستان علیه نیروهای ائتلاف می‌جنگند، وجود دارد.

منابعی در وزارت دفاع می‌گویند که بنا بر تحقیقات، یک متخصص ارتش به نام بردلی منینگ که پیش‌تر نیز اسرار نظامی را انتشار داده بود، مظنون اصلی است.

او به خاطر انتشار یک فیلم از تیراندازی یک هلیکوپتر آمریکا در عراق که منجر به کشته شدن دوازده نفر در عراق از جمله دو خبرنگار رویترز شده بود، متهم بوده و از خدمت معلق است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)