تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دیدبان حقوق بشر:

«رهبران جامعه بهایی را آزاد کنید»

دیدبان حقوق بشر روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای از قوه قضائیه ایران خواست تا با توجه به عدم وجود مدرک برای گناه‌کار بودن رهبران جامعه بهایی بلافاصله نسبت به آزادی آن‌ها اقدام کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید چون هیچ‌گونه مدرکی دال بر گناهکار بودن آن افراد وجود ندارد و محکامه آن‌ها نیز در یک دادگاه علنی و منصفانه انجام نشده است بنابراین ایران باید اجرای هرگونه حکم در خصوص این افراد را متوقف کند.


هفت نفر از رهبران جامعه بهایی در سال ٢٠٠٨ توسط وزارت اطلاعات ایران بازداشت شدند و از آن زمان از دسترسی آزادانه به وکلای خود و دیدار با خانواده‌های‌شان محروم بودند.

این افراد پس از بازداشت مدت ٢٠ ماه را بدون تفهیم اتهام در زندان سپری کردند و در ١٢ ژانویه ٢٠١٠ با اتهاماتی همچون جاسوسی، تبلیغ علیه نظام و اشاعه فساد مواجه شدند.

هفت نفر از رهبران جامعه بهایی در سال ٢٠٠٨ توسط وزارت اطلاعات ایران بازداشت شدند و از آن زمان از دسترسی آزادانه به وکلای خود و دیدار با خانواده‌های‌شان محروم بودند

چندی پیش یکی از وکلای این افراد خبر داد که مقامات دولتی ایران او را باخبر کرده‌اند که این هفت نفر در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب محاکمه شده و به اتهام تبلیغ علیه نظام و جاسوسی برای کشورهای بیگانه هرکدام به ٢٠ سال زندان محکوم شده‌اند.

جو استورک معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفت: «اکنون با گذشت دو سال، مقامات ایران در ارائه کوچک‌ترین سندی که بازداشت این هفت نفر از رهبران جامعه بهایی را قانونا توجیه کند، شکست خورده‌اند چه برسد به صدور حکم ٢٠ سال زندان برای آن‌ها.»

دیده‌بان حقوق بشر از ایران خواسته است تا برای محافظت از پیروان آیین بهایی اقداماتی جدی انجام دهد و آزادی این هفت نفر را گام خوبی در این راستا دانسته است.

آئین بهائیت جزو ادیان مورد تأیید جمهوری اسلامی قرار ندارد و به همین خاطر پیروان این دین در طول سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری در ایران مواجه بوده‌اند.

بسیاری از جوانان بهایی صرفا به خاطر دین خود از تحصیل در دانشگاه باز می‌مانند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)