تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

آزمون و خطا
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «این فوتبال سیاست زده» در خصوص فوتبال ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «تب جام جهانی، مسئولان را هم گرفتار خود کرده؛ به طوری که علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی گفته که دوست دارد برزیل قهرمان شود! حال بگذریم که برزیل پس از صحبت آقای سعیدلو از جام جهانی حذف شد. اما در این میان یک موضوع به راحتی آب خوردن به فراموشی سپرده شده و آن غیبت ایران در جام جهانی است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «همه ما جام جهانی ٢۰۰٦ را به یاد می‌آوریم که آقای علی‌آبادی و دوستان‌شان پیش از آغاز مسابقات می‌گفتند ایران باید به مرحله دوم صعود کند؛ آن هم در گروهی که مکزیک و پرتغال حضور داشتند. تیم ملی آن زمان که حاصل تلاش‌های محمد دادکان بود و از امکاناتی همچون کمپ تیم‌های ملی که در زمان محسن صفایی فراهانی ساخته شده بود استفاده می‌کرد، اگر چه به راحتی به جام جهانی صعود کرد اما در جام جهانی اسیر اختلافات سیاسی شد و از جام کنار رفت.»

سرمقاله‌نویس ادامه می‌دهد: «آن‌ ها که به فکر صعود ایران از گروه خود در جام جهانی بودند و صعود از آسیا را بدیهی می‌دانستند و تعلیق فوتبال ایران را که با تلاش‌ها و نفوذ صفایی‌فراهانی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در کنفدراسیون فوتبال آسیا رفع شده بود شوخی می‌پنداشتند، آن‌قدر آزمون و خطا کردند که همان چیزی که بدیهی می‌پنداشتند هم اتفاق نیفتاد و ایران حتی به بازی پلی‌آف مقدماتی جام جهانی ٢۰۱۰ هم نرسید.»
متن کامل سرمقاله

دیوار بی‌اعتمادی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چرا به آمریكا بی‌اعتمادیم؟» به بررسی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران پرداخته است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: « ۱٢ تیرماه ٢٢ سال پیش، هواپیمای مسافربری ایرباس شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پرواز ٦۵۵ بندرعباس- دبی زمانی كه بر فراز آب‌های سرزمینی ایران در حال پرواز بود مورد اصابت ٢ فروند موشك ناو آمریكایی وینسنس قرار گرفت و تمامی ٢۹۰ مسافر و خدمه آن از جمله ۱۱۸ زن و كودك بی‌گناه به شهادت رسیدند.»

سرمقاله نویس ادامه می‌دهد: «آمریكا بعدها اعتراف كرد كه هدفش از سرنگونی هواپیمای ایرباس ایران، تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای پایان جنگ و پذیرش قطع‌نامه بوده است. به خدمه ناو وینسنس مدال شجاعت داده شد و از كاپیتان راجرز نیز بامدال لیاقت تقدیر به عمل آمد.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «شاید بی‌دلیل نیست كه مردم ایران هیچ‌گاه به آمریكا اعتماد نداشته و ندارند. رؤسای جمهور این كشور- چه جمهوری خواه و چه دمكرات- هر گاه دست دوستی به سوی ایران دراز كرده‌اند، دشنه‌ای آغشته به سم كینه و دشمنی در آستین مخملین خود پنهان داشته‌اند تا در وقت معین بر قلب مردم ایران فرو كنند.»

متن کامل سرمقاله

تشدید روحیه «استکبارستیزی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «هزینه‌های تحریم ایران برای اوباما» در خصوص تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «اوباما، درحالی تحریم یك‌جانبه آمریكا علیه ایران را نهایی كرد كه برخی شخصیت‌ها و نهادهای مالی و اقتصادی آمریكا با توجه به تصویب تحریم تازه شورای امنیت علیه ایران، از هرگونه تحریم یك‌جانبه ضدایرانی به عنوان خودزنی آمریكا و ضربه بزرگی به شركت‌های آمریكایی انتقاد كرده بودند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «كارشناسان غربی، فوری‌ترین دستاورد این تحریم یك‌جانبه علیه ایران را تشدید روحیه استكبارستیزی ملت ایران و عاملی برای تسریع در رسیدن ایران به خودكفایی در تولید بنزین تفسیر می‌كنند و از نقطه‌نظر آن‌ها مهم‌ترین حاصل این اقدام، محروم شدن مجدد كمپانی‌های آمریكا از بخشی از بازار انرژی ایران و فروش فرآورده‌های نفتی است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «براساس ارزیابی كارشناسان با مسیری كه اوبامای به‌اصطلاح تغییر طلب در آن قرار گرفته، كه هیچ تفاوتی با سیاست‌های جنگ طلبانه دوران بوش ندارد، به جای آن‌كه آمریكا را به اهدافش برساند و ایران را وادار به تسلیم و دست كشیدن از پیگیری فناوری هسته‌ای كند، سیاست آمریكا را دچار انكسار جدی خواهد كرد و هزینه‌های سنگین تحریم ایران برای اوباما دقیقاً همان چیزی است كه در محاسبات اخیر آمریكائی‌ها به درستی لحاظ نشده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تورم و نرخ ارز»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «اردوغان و بالانس سیاست خارجی برای فردای ترکیه»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «راه خروج از تله برای اوباما»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این خبر مهم را نیز اضافه کنید که سپاه پاسداران به فتوای خامنه ای شیخ حسین فضل الله را که از حدود ده سال پیش از دستورات خامنه ای سرپیچی می کرد را مسموم کرد. گویا او از این مسمومیت جان سالم بدرنبرد. پیش تز این همین کار را خامنه ای و سپاه با احمدی نژاد کردند! این داستان دینرینه تشیع است تاریخش را و داستانش را همه می دانید.

-- بدون نام ، Jul 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)