تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

توتال تحریم‌ ایران را اشتباه خواند

کریستف دو مارژری، مدیر عامل شرکت نفتی توتال روز جمعه همزمان با اعلام خبر اجرای تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت این تحریم‌ها «اشتباه» است و به مردم عادی«آسیب» می‌رساند.

کریستف دو مارژری، دریک نشست اقتصادی در جنوب فرانسه با تایید خبر توقف صادرات بنزین به ایران گفت: «تحریم‌های تازه ایران اشتباه است و بر مردم عادی تاثیر می گذارد.»

مارژری گفت که خیلی چیزها این روزها «بیش از حد سیاسی» شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر عامل توتال ادامه داد که از نظر این شرکت تحریم تحویل محصولاتی مانند بنزین نمی‌تواند راه خوبی برای حل و فصل اختلافات سیاسی باشد و ادامه داد که مخلوط کردن مسایل مدنی و سیاسی «یک اشتباه اساسی» است.

سخنگوی شرکت توتال، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که هم‌اکنون توتال فروش بنزین و محصولات فراوری شده را به ایران «معلق» کرده است.

این تعلیق‌ها در واکنش به اجرای تحریم‌های اخیر و افزون بر تحریم‌های سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده و همچنین اتحادیه اروپا است که فروش بنزین و فرآورده‌های نفتی دیگر را به ایران ممنوع اعلام کرده‌اند.

روسیه، یکی دیگر از اعضای دائم شورای امنیت، تحریم‌های بیش‌تر از تحریم‌های سازمان ملل را اشتباه خوانده است.

تحریم‌های اخیر اروپا و آمریکا در نظر دارند تا از روابط تجاری با جمهوری اسلامی جلوگیری کنند و رهبران این کشورها بارها اعلام کرده‌اند که تنها دولت ایران را هدف قرار داده‌اند و اطمینان داده‌اند که تحریم‌ها روی مردم عادی تاثیر نمی‌گذارند.

مدیر عامل توتال گفت: از نظر این شرکت تحریم تحویل محصولاتی مانند بنزین نمی‌تواند راه خوبی برای حل و فصل اختلافات سیاسی باشد

ایران چهارمین تولید کننده نفت خام دنیا است اما به دلیل آن‌که پالایشگاه‌های این کشور از ظرفیت مناسبی برخوردار نیستند به شدت به واردات بنزین وابسته است.

هم‌اکنون دولت ایران با سهمیه‌بندی بنزین سعی دارد تا از میزان مصرف داخلی بکاهد. این درحالی است که قیمت سهمیه بنزین آزاد در ایران برای تابستان هر لیتر ٥٠٠ تومان اعلام شده است. از سوی دیگه سهمیه تابستان برای خودروهای شخصی در ایران، ١٨٠ لیتر عنوان شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم ابران تنها دلسوزی را که کم داشنتد این جناب آقای کریستف دومارزی گردن کلفت بود .... آقای دومارزی شما و شرافتتان را در همان پاریس با سربریدن شاپور بحتیار و معاوضه قاتلش را در دوسه هفته پیش دیدیم وهنوزاز یاد نرفته است . برای آگاهی جوانترها: یکسال پیش از انقلاب سیاه 1357 و زمانیکه شاه رسما اعلام نمود ایران پس از پایان قرارداد کنسزسیوم در سال 57 با شرائط قبلی قراردادی امضاء نخواهد کرد انقلاب در ایران شروع شد و یا شکست مذاکرات ابران و کنسرسیوم و خروج نمایندگان شرکتهای نفتی از ایزان در پائیز 1357آقایان بنی صدر و یزدی و قطب زاده در مرز عراق و کویت اخوند کودلی خمینی شیاد را تحویل گرفته و بزیر درخت سیب در نوفل لوشاتو متقل نموده و شما فرانسوی ها و صدها خبرنگار و سیاستمدار زبان سلیس فرانسوی و روان سیاستمدار ملی و شریفی چون شاپور بختیار را نفهمیدید ولی زبان الکن یک ملای دروغگو را با فعل و فاعل پس و پیش درک کردید و کشور ایران را دچار این بلای بزرگ نمودید . لطفا شما دیگر دلتان برای ما نسوزد ..... ملت ایران هر یک ثانیه زودتر که از دست این رژیم نامردمی رها یابد از درد و رنج بی پایان این 31 سال آزاد خواهد شد.

-- جهانگیز آرشید ، Jul 3, 2010

معلومه که سبیلاش رو خوب چرب کردن !

-- کریستف ، Jul 3, 2010

باز خوب است ؛ دست کم توتال عقل سلیم دارد .

-- احسان ، Jul 3, 2010

منظور ایشان از" مردم عادی "مدیران و سهامداران عمده شرکت توتال میباشد.چون هیچ خائنی نمیتواند بهتر از ملا‌ها نان را از گلوی ملت ببرد و به جیب خارجیان سرازیر کند ‌.

-- zeynab alipoor ، Jul 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)