تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تقابل عربستان با ایران
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «بازی با حاصل جمع صفر» در خصوص اظهارات اخیر پادشاه عربستان درباره ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «شاه عربستان در دیدار وزیر دفاع فرانسه گفته است که ایران لیاقت موجودیت ندارد در این‌جا بنای تحلیل تاریخی در خصوص این‌که ایران لیاقت موجودیت ندارد یا عربستان؟ را ندارم که بر اساس شاخص‌ها رای هر منصفی روشن است اما به همین بهانه با مرور کانون‌های اختلاف ایران و عربستان روشن خواهد شد که کدامین لیاقت بودن را دارند و کدامین محکوم به حذف از تاریخ هستند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «ایران و عربستان در پایان سومین دهه از مناسبات خود پس از انقلاب، بار دیگر با شرایط تازه‌ای مواجه شده‌اند اکنون شرایط به گونه‌ای گردیده است که در بحران‌های موجود منطقه می‌توان جبهه‌گیری این دو کشور را مشاهده کرد و شرایط رقابت‌های منطقه‌ای بین تهران -ریاض به حالت بازی با حاصل جمع صفر درآمده است.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «در هرجا که تهران احساس پیروزی می‌کند، ریاض احساس شکست می‌کند. به‌رغم وجود پتانسیل منافع مشترک اما همواره تلقی‌های متفاوت و نوع نگاه خاص دولتمردان عربستان موجب سیاست‌های تقابلی گردیده است. حاکمیت سلفی‌ها و وهابیون افراطی بر این کشور و قرائت طالبانی آنان از اسلام دلیل اصلی برداشت‌های متفاوت است.»

متن کامل سرمقاله

تقاضا برای آموزش رایگان
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «كنكور و معضل آموزش عالی در ایران» در خصوص نظام آموزش‌عالی ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «شدت رقابت در کنکور ناشی از شدت تقاضا برای آموزش عالی رایگان است. ظاهرا مردم ایران معتقدند که دستمزد فرد تحصیل‌کرده و تحصیل‌نکرده تفاوت معناداری دارد و برای افراد می‌صرفد که به جای کار کردن وقت و زمان خود را صرف تحصیل کنند. مطالعات مختلف، موید این دیدگاه شهودی است که به دلیل بالا بودن میزان اشتغال در بخش دولتی و تاثیرگذاری سطح تحصیلات در دستمزد بخش دولتی، این سیگنال به جامعه ارسال شده که تحصیلات دولتی به صرفه است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «می‌توان ادعا کرد که در بخش غیردولتی نیز شاخص‌های ارزیابی هنوز خیلی کارآیی محور نیست و هنوز مبتنی بر سیگنال‌های اسمی ‌ناشی از مدرک تحصیلی و میزان سابقه کار است. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، رایگان بودن آموزش عالی است. طبیعی است که هرجا خدمات رایگان عرضه شود، برای آن صف تشکیل می‌شود، لذا نفس دولتی بودن دانشگاه‌ها از عوامل تشدیدكننده تقاضای بالا برای آموزش عالی به شمار می‌رود.»

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «روشن است که هرجا صف طولانی وجود دارد، شدت تقاضا یا کمبود عرضه مطرح است. در حالی که رشد ناگهانی جمعیت در دهه ٦٠ موجب رشد ناگهانی سهم جوانان از هرم جمعیتی جامعه شده، عرضه خدمات آموزشی نتوانسته متناسب با این رشد افزایش یابد. قطعا دانشگاه آزاد، به‌رغم همه حرف و حدیث‌ها گام موثر و قابل تقدیری برای عرضه بیش‌تر خدمات آموزشی بود. سیاست‌گذاری‌های درست در این زمینه می‌توانست موجب بسط و رشد دانشگاه‌های غیردولتی شود که متاسفانه این‌گونه نشد و دانشگاه آزاد تقریبا تنها عرضه‌کننده این خدمات در بخش غیردولتی به شمار می‌رود.»

متن کامل سرمقاله

رابطه اشتغال و اقتصاد
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «جوانان و اشتغال» درباره مسئله اشتغال در ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «یکی از مسائل مهم و قابل تعمق در شرایط امروز جامعه ما، مسئله جوانان و اشتغال آن‌ها و چگونگی سپری شدن اوقات فراغت آن‌ها است، که اولی اقتصادی و دومی فرهنگی است. رابطه کنش و واکنش بین اشتغال و اقتصاد و خدمات که در دهه ٧٠ تعریف شده بود و در حال تعمیق بود، به هر علت ضربه خورد و در حال حاضر تعریف شده نیست.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد: ‌«عمده جوانان برای اشتغال متوجه سیستم‌های اداری و استخدامی دولتی بودند و این رویه تبدیل به یک فرهنگ شده بود و مسیر مدرسه، دانشگاه و استخدام دولتی تنها بسته مشخص و تعریف شده و شناخته شده اشتغال برای گروه کثیری از مردم بود که وارد بازار کار می‌شدند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «بعد از انقلاب اسلامی و به‌ویژه بعد از جنگ تحمیلی، منابع کشور صرف امور زیر بنایی و توسعه آن‌ها شد و زیربناها نیز زمینه ساز اشتغالات تخصصی فراوان در ابعاد مختلف قرار گرفت و نیروهای آماده ورود به بازار کار به خصوص اگر صاحب تخصص بودند به این مسیر هدایت و خود در انتخاب شغل فعال می‌شدند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «فتنه افیونی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مردی که در حرم نفس می‌کشد»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فاین تذهبون»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)