تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی آمریکا از ارسال رادار ایران به سوریه

ایالات متحده روز پنج‌شنبه نسبت به گزارش ارسال رادار از ایران به سوریه ابراز نگرانی کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه نوشت که ایران به سوریه تجهیزات پیشرفته رادار ارسال کرده‌است و این شبکه راداری، می‌تواند پروازهای نیروی هوایی اسرائیل را زیر نظر بگیرد و توان هواپیماهای اسرائیل برای حمله غافلگیرانه به تأسیسات هسته‌ای ایران را کاهش دهد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این گزارش گفت که برای ایالات متحده «دشوار» است تا از صحت چنین نقل و انتقالاتی اطمینان حاصل کند ولی افزود که کشورش در مورد مناسبات میان ایران و سوریه «نگرانی‌هایی» دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کراولی در این زمینه به خبرنگاران گفت: «به باور ما طرح‌هایی که ایران برای منطقه دارد به نفع سوریه تمام نمی‌شود.»


ایران و سوریه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حق تمامی کشورها برای حفاظت از خود را محفوظ دانست ولی افزود که تحویل چنین رادارهایی به سوریه به خاطر ارتباطات آن کشور با حزب‌الله لبنان مایه نگرانی است.

وی در ادامه اظهار داشت که موضوع انتقال فناوری از سوریه به حزب‌الله همواره در گفت‌وگوهای دوره‌ای میان آمریکا و سوریه مطرح شده و در مورد آن بحث می‌شود.

وال استریت جورنال، از قول چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی نوشته‌است که این شبکه راداری در میانه‌های سال ۲۰۰۹ به سوریه حمل شده ولی ایران و سوریه هر دو ارسال چنین محموله‌ای را تکذیب کرده‌اند.

این گزارش ادامه می‌دهد که این رادار می‌تواند رؤیت حریم هوایی اسرائیل توسط سوریه و ایران را بسیار بهبود ببخشد و در درگیری‌های بعدی حزب‌الله با اسرائیل، وضعیت پرواز هواپیماها و موشک‌های اسرائیلی را به گروه حزب‌الله خبر دهد.

پنتاگون از اظهار نظر در مورد گزارش وال استریت جورنال خودداری کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)