تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد از نوکیا در همایش ایران در بروکسل

امروز یکم ژوئیه ۲۰۱۰، سمیناری با نام «نقش تازه سیاسی اینترنت و تلفن همراه: نمونه ایران» با حضور ده‌ها نفر از تحلیلگران، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی ایرانی و اروپایی در پارلمان اروپا واقع در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «زمانه» به این نشست، گروهی از سخنرانان و دیگر حاضران از آقای بن روم، نماینده شرکت نوکیا-زیمنس در مورد تجهیزاتی که این شرکت در اختیار دولت ایران قرار داده‌است، خواستار توضیح شدند.

در سال ۲۰۰۸، قرارداد مشترک شرکت‌ نوکیا-زیمنس با ایران این امکان را به دستگاه‌های مخابراتی و امنیتی ایران داد تا پیام‌های مخالفان را مهار و شنود کنند.


به گفته برخی حاضران، فروش این تجهیزات به دولت ایران موجب به زندان افتادن و کشته شدن شمار زیادی از معترضان شده‌است.
آقای روم در پاسخ به اعتراض‌ها گفت که «نوکیا-زیمنس به صورت عادی اطلاعات ردیابی را در اختیار دولت‌هایی که بخواهند می‌گذارد و این تجهیزات نیز ابتدا بدون شناخت دقیق از ماهیت دولت ایران در اختیار این دولت قرار گرفته ولی در سال ۲۰۰۹ با پی بردن از عملکرد دولت ایران، شرکت نوکیا تحویل این دستگاه‌ها را به ایران قطع کرده‌است.»

در ادامه، رضا ولی‌زاده، خبرنگار پیشین صدا و سیما که ایران را ترک کرده، به شدت به نوکیا-زیمنس اعتراض کرد و سخنان نماینده آن را شرم‌آور خواند. آقای ولی‌زاده همچنین دولت آلمان را آگاه از این جریان دانست و خواستار عذرخواهی دولت این کشور از ملت ایران شد.

امید معماریان، پژوهشگر کمپین بین‌المللی حقوق بشر و از دیگر روزنامه‌نگاران ایرانی حاضر در نشست نیز، چندین پیشنهاد را در زمینه بهبود وضعیت رسانه‌ای ایران به پارلمان اروپا ارائه کرد؛ فشار به دولت ایران برای متوقف کردن ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های رسانه‌ای و فشار به شبکه‌های دولتی تلویزیونی ایران که در خارج از کشور آزادانه به فعالیت مشغولند ار جمله این پیشنهادها بودند.

امید معماریان تشدید تحریم‌ها مانند تحریم‌های اخیر بنزین از سوی آمریکا را «به ضرر مردم ایران» دانست و پیشنهاد محدودیت سفر برای مقام‌های جمهوری اسلامی در میان کشورها را داد.

بارابارا لوخبیهلِر، مدیر هیأت مربوط به ایران در پارلمان اروپا در بخشی از این همایش، اظهار داشت که «همبستگی عظیمی در منطقه با مسائل ایران وجود دارد» و از حضور گسترده ایرانیان و غیر ایرانیان در این نشست ابراز خوش‌حالی کرد.

رضا ولی‌زاده، خبرنگار پیشین صدا و سیما سخنان نماینده نوکیا-زیمنس را شرم‌آور خواند و خواستار عذرخواهی دولت آلمان از ملت ایران شد

دنی کوهن-بنْدیت، نایب‌رئیس حزب سبزها که سخنران آغازین این سمینار بود وجود اینترنت در ایران را با چین مقایسه کرد و اظهار داشت که «اینترنت در چین هم باعث شده دولت نتواند آزادی‌ها را به طور کامل سرکوب کند.»

در ادامه، دلبر توکلی یکی از روزنامه‌نگاران پیشین روزنامه‌های اعتماد و سرمایه، نقش اینترنت در ارسال صدای جنبش در همان لحظات وقوع، به دنیای خارج را بسیار مهم دانست و افزود که «بسیاری از مردم عادی و نه روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان» این کار را انجام دادند.

در بخشی دیگر، رضا معینی، مدیر بخش ایران گزارشگران بدون مرز، ورود اینترنت به ایران را با ورود تلگراف به کشور مقایسه کرد و اظهار داشت که «اینترنت و تلگراف هر دو از بابت منافع داخلی و خارجی، درگیری و چالش به‌وجود آورده‌اند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

راستی‌ یادتون رفت بنویسید ابراهیم نبوی در مورد رادیو زمانه چه گفت . . .

-- روشنسر ، Jul 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)