تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست برای توقف حکم اعدام دو زن در ایران

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواستار توقف «اعدام نزدیک‌هنگام» زینب جلالیان و سکینه محمدی آشتیانی شد.

زینب جلالیان، فعال سیاسی ایرانی کُرد سال گذشته به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد، سکینه محمدی آشتیانی، نیز سال ۱۳۸۶ به اتهام «زنای محصنه» به سنگسار محکوم شده‌است.

بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها این دو زن زندانی در خطر اجرای حکم اعدام هستند.


زینب جلالیان

سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته ‌است که با بررسی مجدد و لغو قوانین مجازات مرگ، به «روند رو به رشد» خواست جامعه جهانی برای لغو مجازات اعدام بپیوندند.

این بیانیه همچنین خواستار توقف حکم اعدام برای سایر افراد محکوم به مرگ در زندان‌های ایران شده‌ است. دو نفر از مسلمانان سنی اقلیت بلوچ در استان سیستان و بلوچستان از جمله افرادی هستند که نسبت به خطر اجرای حکم اعدام آن‌ها ابراز نگرانی شده ‌است.

دادستان زاهدان اعلام کرده‌‌است که این دو نفر به شرکت در درگیری میان مسلمانان سنی و شیعه که منجر به مرگ شش نفر شد، اعتراف کرده‌اند.


سکینه محمدی آشتیانی

بنا به این بیانیه شش نفر دیگر به دلایل سیاسی در استان سیستان و بلوچستان در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند. اتهام این افراد که گفته می‌شود عضو «جنبش مقاومت مردم ایران»، گروه مسلح بلوچ مخالف دولت ایران هستند، مشارکت در بمب‌گذاری مسجد شیعیان در سال گذشته ‌است. در جریان این حادثه حداقل ۲۵ نفر کشته شده‌اند.

عبدالمالک ریگی، رئیس «جنبش مقاومت مردم ایران» و عبدالحمید ریگی برادر وی در ماه‌های گذشته به دار آویخته شدند.

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته ‌است که با بررسی مجدد و لغو قوانین مجازات مرگ، به «روند رو به رشد» خواست جامعه جهانی برای لغو مجازات اعدام بپیوندند

عفو بین الملل یادآور شده‌است که ۱۵ زندانی سیاسی نیز به اتهام عضویت در احزاب کرد مخالف دولت ایران در انتظار اجرای حکم اعدام هستند. مقامات قضایی ایران در یک سال گذشته شش زندانی سیاسی ایرانی کرد را اعدام کرده‌اند.

ایران پس از چین، بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد. به گزارش عفو بین‌الملل در سال جاری میلادی دست کم ۱۲۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. این سازمان مدافع حقوق بشر آمار اعدام در ایران در سال ۲۰۰۹ را ۳۴۶ نفر اعلام کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

stop executions in iran hey you !

-- بدون نام ، Jul 1, 2010

حالا چرا در مورد اعدام زنها اینقدر حساسیت بخرج میدهید؟ مگر چه فرقی میکنه بین اعدام یک مرد و یک زن؟ اعدام, اعدامه و عملی محکوم. تازه خدائیش اگر قرار بر اعدام کسی باشه, اعدام زن که بهتره چون حداقل چند برابر اثر منفیش در خهان بیشتره و رژیم اسلامی را خیلی بیشتر نزد حهانیان منفورتر میکنه و یکقدم اونها رو به سقوط نزدیکتر.

-- سامان ، Jul 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)