تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه‌های شکایت‌آمیز متکی به شورای امنیت

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران ۱۵ نامه گلایه‌آمیز به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در نامه‌های جداگانه به وزرای امور خارجه کشورهای عضو این شورا، با انتقاد شدید از «بانیان» قطع‌نامه ۱۹۲۹، همراهی سایر کشورها در شورای امنیت با این قطع‌نامه را مایه تأسف خواند.

این قطع‌نامه در روز ۹ ژوئن سال جاری با رای مثبت دوازده کشور، از جمله هر پنج عضو دارای حق وتو، رای منفی دو کشور و رای ممتنع یک کشور عضو شورای امنیت به تصویب رسید.


برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در واکنش به نامه وزیر خارجه ایران امروز گفت «نامه‌هایی که از منوچهر متکی دریافت کرده‌ایم جهت درستی را نشان نمی‌دهند. آن‌چه که ما از ایران انتظار داریم رسیدگی به نگرانی‌های جامعه جهانی از طریق انجام اقداماتی ملموس است.»

وزیر خارجه ایران در نامه‌های خود به وزرای امور خارجه برزیل و ترکیه موضع این دو کشور را در قبال موضوع هسته‌ای ایران ستوده‌است.
وی در نامه‌های خود، صدور این قطع‌نامه را «غیر عادلانه و غیر قانونی» و «اقدامی عجولانه و اصرار آمریکا و چند هم‌پیمانش برای صدور قطعنامه علیه ملت بزرگ ایران» عنوان کرده‌است.

آقای متکی در نامه‌های خود، اقدام شورای امنیت را «غیر منطقی» نامید و افزود که این «تنها نشان‌دهنده نداشتن تمایل واقعی طرف‌های مقابل برای گفت‌وگو و تعامل است.»

منوچهر متکی: تصویب چنین قطعنامه‌هایی عزم کشور ما را در ادامه راه فعلی برای توسعه فناوری هسته‌ای صلح آمیز راسخ تر خواهد کرد

منوچهر متکی هم‌چنین در نامه‌های خود افزوده‌است که «تصویب چنین قطعنامه‌هایی نه تنها خللی در برنامه کاملاً صلح آمیز ایران وارد نمی‌کند، بلکه عزم کشور ما را در ادامه راه فعلی برای توسعه فناوری هسته‌ای صلح آمیز راسخ تر خواهد کرد.»

بر پایه تحریم‌های جدید قطع‌نامه شورای امنیت، قرار است از هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در صنعت نفت و گاز ایران جلوگیری شود و فعالیت شرکت‌های ترابری ایرانی در محدوده اتحادیه اروپا ممنوع شود.

کشورهای گوناگون می‌کوشند با افزودن فشارها بر ایران، مقامات ایرانی را از پی‌گیری برنامه هسته‌ای بازدارند. به گفته مقامات این کشورها، این برنامه می‌تواند تهدیدی برای صلح جهانی ایجاد کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما که از انقلاب اسلامي تبديل به امت اسلام شديم وامام راحل وحضرت رهبر هم با همين عنوان از ما ياد ميکردند،دو - سه سالي است که تبديل به ملت شريف وملت نجيب وملت بزرگ ايران شده ايم که جاي شکرگزاري دارد.لطفاً ارشاد فرماييد شکرگزار فشارآوران و تحريم کنندگان باشيم يامسؤلان روحيه باخته حکومت الله بر زمين. با سپاس پيشاپيش.

-- بدون نام ، Jul 1, 2010

حاج منوچ، چرا به التماس افتاده اید؟ مگر همین چندی پیش نبود که حاج محمود به جامعه جهانی گفت: « آنقدر از این قطعنامه ها صادر کنید که قطعنامه هاتون پاره شود»! برو جلوی دهان سران حکومت اسلامی و نمازخوانان جمعه را بگیر که چرند نگویند. نظام و حکومت اسلامی از نظر مردم آزادیخواه جهان: غیرقانونی، یاغی‌، فاسد، آدم کش و وجودش باعث ننگ و نکبت و بدبختی است.
منزوی،

-- Monzavi ، Jul 1, 2010

chera editor site zamaneh kar namikoneh

-- بدون نام ، Jul 1, 2010

Madrak taghalobi haj manouch az banglore hende soalha ra kharideh

-- بدون نام ، Jul 2, 2010

حکومتی که پشتيبانی ملتش را نداشته باشد با فشارهای بيشتر متلاشی خواهدشد..

-- Simin ، Jul 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)