تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دو متهم کهریزک به مرگ محکوم شدند

سازمان قضایی نیروهای مسلح امروز اعلام کرده که دو نفر از متهمان بازداشتگاه کهریزک به اتهام «ضرب و جرح عمدی منجر به قتل» به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از روابط عمومی سازمان قضایی نیروی‌های مسلح گزارش داده‌اند که ٩ متهم دیگر این پرونده به «حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق» محكوم شده و يكي از متهمان نيز به دليل «عدم احراز جرم» تبرئه شده است.


امیر جوادی‌فر یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک

نام متهمان از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام نشده است. همچنین این حکم‌ها هنوز قطعی نشده‌اند و متهمان می‌‌توانند به آن اعتراض کنند.

سال گذشته دست کم سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات خیابانی پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، در این بازداشت‌گاه بر اثر «شکنجه» جان دادند.

«اميرجوادي فر، محسن روح‌الاميني و محمد كامراني» سه نفری هستند که در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شدند.

روز سه شنبه ٦ مرداد ٨٨، کاظم جلالی، سخنگوی کمیته مجلس برای رسیدگی به مسائل بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات گفت که دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران صادر شده است.

دستور تعطیلی این بازداشت‌گاه از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر ایران صادر شد.

سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران در روزهای نخست پس از افشای خبر کشته شدن بازداشت شدگان در کهریزک گفته بود که آن‌ها بر اثر «مننژیت» فوت کرده‌اند.

«اميرجوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد كامرانی» سه نفری هستند که در بازداشتگاه کهریزک برا اثر شکنجه کشته شدند

١٥ شهریور ٨٨ تلویزیون دولتی ایران اما با پخش گزارشی، شکنجه در این بازداشت‌گاه را تایید کرد.

در همین حال هیات تحقیق مجلس گزارشی را منتشر کرد که در آن سعید مرتضوی به عنوان یکی از متهمان کهریزک معرفی شده است. با این وجود او در جریان دادگاه متهمان کهریزک محاکمه نشده است.

رامین پوراندرجانی نیز که پزشک وظیفه بازداشت‌گاه بود ١٩ آبان ٨٨ به طرز مشکوکی در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران فوت کرد.

١٠ آذر ٨٨ عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران علت مرگ رامین پوراندرجانی را «مسمومیت دارویی» اعلام کرد و گفت که تحقیق در باره این که «این واقعه خودکشی بوده یا قتل ادامه دارد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا باز هم باید چند نفر مامور را کشت! خامنه ای دستورش را داده، خامنه ای فرمان قتل داده! چرا باید آن ماموران را که مستقیم از بیت رهبری فتوا درزیافت کرده اند و آن فجایع را انجام داده اند اعدام شوند. خامنه ای را باید عزل کرد. فرماندهان سپاه را باید عزل کرد. ما خواهان اعدام کسی نیستیم. دوستان لطفا نطر بدهید. این نظام را باید عزل کرد!

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

خدا را شکر که ورود خبرنگاران خارجی به زندان کهريزک ممنوع بود، والا مقامات امنيتی ادعا می کردند اين چهار جوان بيگناه نيز توسط خبرنگاران بی بی سی و نيوزويک به قتل رسيده اند

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

قضییه اون ریشتراشس، فقط با باتری قویتر.

-- سرباز مجرم بسرقت ، Jun 30, 2010

امیدارم که قاتلان اصلی در بین شان باشند.مثل سعید مرتضوی و علی رادان...... ولی طبق معمول چند تا سرباز وگروهبان ساده را مجازات می کنند...... پرویز

-- Parviz ، Jun 30, 2010

پس محاکمه و مجازات «سعید مرتضوی» که از روز اول در مورد علت مرگ زندانیان دروغ گفته بود چه می شود؟؟؟ چه کسی دستور شکنجه ها را از روز اول صادر کرده بوده؟؟؟ و بسیاری سوالات دیگر؟؟؟ شباهت داستان شکنجه مخالفان در کهریزک و مجازات فرمایشی مجریان (و نه عاملان) آن و داستان شکنجه عراقیها در زندان ابو غریب عراق توسط آمریکاییها گیج کننده است.

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

حالا اینها را که اعدام می کنند،متهمان واقعی هستند یا برای خواباندن قائله عده ای را به عنوان متهم اعدام می کنند؟

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

متهم ردیف اول در پرونده کهریزک، شخص رهبر است که هم فرماندهی نیروهای مسلح را بر عهده دارد، هم رییس قوۀ قضاییه را تعین میکند..

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

این فقط یک سناریو است یک تئاتز یک چیزی فقط روی کاغذ نه بیشتر نه متهمانی وجود دارد و نه کسی مجازات میشود فقط برای اروم کردن مردم فیلم بازی میکنند وگرنه نه اسمی اعلام میشه نه دادگاهی نشان داده میشه نه کسانی که خسارت دیده اند در ان دادگاه حضور داشته اند هیچ و هیچ معلوم نیست چطور میشود به حکومتی که سرتا پا دروغ میگوید این چنین چیزی رو باور کرد فقط خودشان را مسخره میکنند وگرنه کسی این داستان را باور نمیکند چطور متهمان به قول خودشان برانداز را در دادگاه نشان میدهند و در تلویزیون خودشان مرتب اسم های انها را اعلام میکنند و نشان میدهندحالا چند نفر ادمکش را مخفی میکنند من که به هیچ رقمی باور ندارم کسی را مجازات بکنند و یا اصلان دستگیر بکنند فقط روی کاغذ برای دست انداختن مردم نه بیشتر باید به خامنه ای گفت ....... خودتی و ان جدو ابادت

-- k.k ، Jun 30, 2010

در اروپا اگر جنايتی به اين بزرگی شود که هرگز امکانش نيست دولت، رئيس قوۀ قضائي،وزير عدالت ، وزير امور داخله،رئيس زندانها تا آخرين نفر ميافتند و دولت بر کنار ميشود. اين اعدامهای نمايشي، اين خيمه شب بازيهای قيقاجی برای خواباندن سرو صداست يک کرد و يک بلوچ را اعدام ميکنند يعنی باز از زندانيان سياسی مايه ميگذارند يا مجاهدين. خامنه ای بايد جوای دهد ! مجتبی خامنه ای رئيس سپاه است.سعيد مرتضوی کجاست؟احمدينژاد رئيس جمهوره با رادان و فيروزآبادی با دامادهای پروين احمدينژاد. باز اعدام برای ماندن، شهيد شدن از ما رهبری و بنز ضد گلوله از شما. ما خود شما و ايمان ضد بشرتان را قبول نداريم وقت آن رسيده تا دريای خون شما و ما جاري نشده کنار بکشيد شايد باز جای بخشش باشد.ننگ برما و حکومت نعليني. ننگ برما و آنانی که دست به کودکان زير18 سال ميزنند.

-- بدون نام ، Jul 1, 2010

قیافه ی امیر جوادی فر را نگاه کنید. برنگ زندگی ست. آن مادرش، آن پدرش خانواده اش دوستانش چگونه زندگی ای دارند! سلام بر شهیدان راه ایران.

-- بدون نام ، Jul 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)